Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 2171 ggr
LindaBeda
0

mayakalendern?

är det någon som tycker att mayakalendern känns intressant?

Silent_Hill
1

Jag tycker det kan vara rätt intressant och har läst lite om den. Dock så blir jag lite smått förvirrad över alla siffror hit och dit och hur man ska räkna. Men har läst en del om alla tecken och tycker ändå det stämmer in bra på mig :-)

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[trumman]
9

Tycker den är helt ointressant.

Det som är intressant (men föga förvånande) är att det kunnat bli en sådan enorm new-age hype.

Jag är säker på att alla mayakalendern-författare och kurshållare skrattar sig snea hela vägen till banken.

Men int' kommer det hända ngt speciellt 2012, precis lika lite som det hände ngt år 2000.

leslita
3

Jag tycker att Maya är intrssant. Har precis lärt känna en person som är väldigt insatt och det verkar vara en hel värld. "horoskåp tecknet" inom maya är mycket mer detaljerat och individanpassat. Mycket handlar också om brister och saker man behöver jobba med på sig själv.

Just därför anser många att Maya är så spirituellt för det är ett tankesätt bakom som handlar om andlig utveckling och att jobba inåt.

Just det med 2012 ser Maya folket som en övergång och INTE undergång. Det är feltolkat. Övergången handlar om att det kommer en helt ny epok där människor helt enkelt ändrar livssyn och levnadssätt.

Gypsy
1

Japp!

Kan rekommendera Ola "aniel" Petterson. Föreläsningen några månader tillbaka på 3 timmar kostade 250kr incl fika på det. Så han tillhör av utav dom som inte skrattar sig sned till banken ;)

Han jobbar/ (jobbade?) ihop med Calleman och är väldigt bra att lyssna på.

Ja, du hittar honom och alla events på gruppen"Walking With Time 2011-2012" på facebook.

Och som #3 sa, det är en övergång och inte ungergång. Saker och ting kommer alltså bli bättre :)

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

leslita
0

Jag sökte på "Walking With Time 2011-2012" på FB men hittade ingen grupp. Jag blev väldigt intresserad nu :P

Du har möjligtvis inte en länk?

Gypsy
0

leslita
0

Tack så mycket #6.

scheindel
1

jag lutar nog åt samma hållning som #2, inte särskilt intresserad men förundrad över hypen.

en sak som slagit mig är hur lite många som intresserar sig för "maya" i själva verket vet om mayafolket och deras verkliga kultur; hur man sväljer med hull och hår kreativa påhitt som tar avstamp i en lika kreativ tolkning av en kalender och allt vad det nu är, utan att över huvud taget titta på vad sakkunniga som tex arkeologer och antropologer, som bedriver seriös forskning på källmaterialet, har nått för slutsatser.

Bodvar
3

Håller med trumman.

Lustigt hur många fascineras av utvalda delar en en gammal kultur, en kultur som offrade människor i långa banor och som var så ekologoskt omedvetna att de utarmade naturen runt omkring sig så att kulturen till sist gick under och de stora städerna lämnades i ruiner.

Och vad det gäller 2012 så finns det ju många olika bud om när mayakalendern egentligen tar slut.

Praefatio
2

#9 "Och vad det gäller 2012 så finns det ju många olika bud om när mayakalendern egentligen tar slut."

Personligen så tror jag att det var någon stackare som inte orkade skriva mer. Herregud liksom.

Nej, jag förstår verkligen inte hypen. Jag har läst lite löst om mayakalendern men det intresserar mig inte på något djupare plan och det är ingenting jag skulle förlita mig på.

Gypsy
0

#7 Om du tyker att mayakalendern är intressant så kanske du även tycker om historien om Niburu - Den tolfte planeten. Mayakalendern är då bara en liten fjuttedel i det stora hela.  Och ska härstamma från hela denna historia:

http://www.youtube.com/watch?v=uVidhmB0Fho

Bappho
1

#12 Min dotter, stackarn, har alltid fått höra berättelser om Niburu av sin far och en morgon när vi svängde ut på stora vägen så låg solen röd och låg över bergen och hon började skrika av skräck i tron att det var den röda Niburu som kommit, med sitt förebud av domedag.

Personligen har jag inte så mycket till övers för några domedagsprofetior ö h t. De för sällan något gott med sig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Gypsy
0

#13 Men jösses, stackars din dotter. Historien om Niburu är ju väldigt intressant, synd bara att han var tvungen att ta fram det absolut sämsta i det.

Även att jag finner mayan och niburu väldigt intressnat att läsa om så tror jag inte på någon domedag. Jag tror mer på att människor förbrukar allt som finns och dör, eller att någon börjar släppa atombomber. Våra kära planet kommer återhämta sig och fortsätta vara här, men det ser ganska mörkt ut för oss människor om det inte blir stop för det sättet vi lever på idag.

Kuutar
4

Jag föreslår att alla intresserade börjar studera vad mayafolket själva har att säga om sina kalendrar. Och då ska man noga kolla upp vem som talar; det är inte nödvändigtvis den klokaste/visaste av dem som velat avslöja hemligheterna till västerlänningar till ett mycket bra pris…

Så jag är inte så vansinnigt intresserad heller, det händer ju så mycket roligt precis här utanför stugdörren också ;-) och innanför!

Gypsy
0

#15 Agreed!

Allting här i livet bör tas med en nypa salt. Vi vet våran egen sanning och jag tycker inte någonting ska följas till 100%. Vissa har mer rätt/fel än andra och det är upp till oss själva att välja vilka delar vi vill ta till oss :)

"Never take life seriously. Nobody gets out alive anyways."

LinaLj
0

Ur ett rent arkeologiskt perspektiv så ja, Maya kulturen har mycket att lära oss om man ser hur de levde och vad som (troligen) hände med dem.

Men jag har inte så tilltrå till att jorden kommer gå under 12-12-21, även om det är farsinerande att se hur duktiga de var på att tolka olika astrologiska förekomster och skeenden.

Gypsy
0

#17 Du har så rätt, jorden kommer inte gå under. Och dom som påstår det har totalt misstolkat hela mayagrejen.

http://www.youtube.com/watch?v=wbAvF0Qcb2o