Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 3487 ggr
Thistle
0

Allhelgona dagen...

Är det någon som kan upplysa mig om hur det egentligen ligger till? Allhelgona dagen firas den 1 nov och Alla helgons dag firas på lördagen mellan den 31 oktober och 6 november. Båda dagarna finns med i almanackan, men förr i tiden var det den 1 november som var en helgdag, nu är det i stället ett rörligt datum som blir en helgdag. Allhrlgona dagen och Alla helgons dag har  som jag förstår det samma innebör eller ursprung.

Varför är det fortfarande två dagar, kan man helt enkelt inte bestämma sig för när Allhelgona ska firas eller finns det någon annan anledning? Någon som känner till mer historia bakom det hela och vet varför båda dagarna finns med i almanackan?

Vilken dag ska man gå till kyrkogården och tända ljus på?

Ganna
0

Det är snurrigare än så, det finns även en Alla själars dag. :) Nu ska vi se:

Alla helgons dag firas alltid den lördag som infaller mellan 31/10 och 6/11, i år är det då på lördag, 5/11. Den är egentligen samma sak som Allahelgonadagen, där den senare blivit kvar som en rest.

Allhelgonadagen infaller alltid 1/11, men firas inte med ledighet eller liknande.

Alla själars dag infaller alltid på söndagen (dagen efter) Alla helgons dag. I år 6/11. Den är alltså till för att de kristna ska fira alla de som dött men inte varit helgon. Det är då man traditionellt tänder ljus vid gravarna och det hålls minnesgudtjänster i kyrkorna.

Förvirrande? Ja, så är det när en reformation och några kalender- och helgdagsomstuvningar ställt till det. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Thistle
0

#1 Då är det väl på All själars dag man ska "hedra" de döda och inte på Allhelgona?

Om jag vill krångla till det lite nu då, så firas väl Samhain den 2 november?

En svensk motsvarighet till Samhain är väl Alvablotet om jag inte är helt ute och cyklar. Finns det bevis på att en högtid liknande Samhain (Alvablot), eller en högtid för de döda har funnits i förkristen tid i Sverige och när firades den då?

Ganna
0

#2 Ja, precis, som jag skriver är det på Alla själars dag, på söndag, man traditionellt tänder ljus på gravarna. :)

Samhain firas på olika datum beroende på tradition/coven/individ, men i månadsskiftet okt/nov.

Att Alvablotet skulle vara en högtid för de döda är inte troligt. Några forskare har tidigare lagt fram teorin att de döda och Alverna var/är samma sak, men det var på rätt lösa boliner där den starkaste länken var att båda bor i högar.

Religionshistoriskt tror man närmast att Alvablotet är ett blot förknippat med slakten och fruktbarhet, där man tackar Alverna för att djuren gett "god skörd". Mina erfarenheter säger mig att Alver och förfäder inte är samma sak.

Hur moderna sedutövare firar Alvablot är en annan femma.

Här i Norden är julen den tid då de döda är med oss, men katolska seder och i modern tid sedan Halloween/Samhain, har för många tagit över - de flesta är ju inte särskilt kunniga i gamla seder och bruk.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Ackinna]
0

Usch.. säger då bara de.

Ganna hur kan du hålla reda å alla datum???

Jag blev nästan ännu mer förrvirrad nu…

Ganna
0

#4 Det enda man behöver komma ihåg om det är gravljuständningen som är det viktiga, är att det alltid är på den söndag som infaller på- eller strax efter den första november.

Allt annat är kalenderbiteri i dubbel bemärkelse från min sida. Kalenderns/tideräkningens historia är snårig och spännande och ett av alla de stickspår jag halkat in på in min allmänna jakt på kunskap. :)

Bappho
0

#3 Jag hade precis tänkt fråga om man inte i norden sett tiden kring jul som den tiden då "slöjan är som tunnast" mellan oss och de döda. Så verkar då seden har varit, om man kikar österut också. Och förresten inte bara till de döda utan till andra olika väsen också. Så tack för den :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#6 Varsågod. :)

I min mening kan vi se österut och dra fler slutsatser än forskarna gjort tidigare iom att vi dels länge hade Finland som en del av Sverige och även att vi innan dess haft täta handels- och för den delen erövringsförbindelser åt det hållet. Men med kritiskt sinne och sunt förnuft, förstås. :)