Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1765 ggr
Bappho
0

Häxor och deras kläder

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det är bara att konstatera, att många häxor gillar sina kostymer :-)

Dela gärna med er av videoklipp och bilder med riktigt välklädda häxor Skrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
0

Mode-vlogga

[NadjaIyona]
1

Jag gillar inte när det blir så där, alldeles för mycket. Jag är lite excentrisk av mig men jag tycker inte att det ska se ut som en halloween maskerad.

Nu till Samhain så har jag sytt en egen klänning, mörkblå, helång, figursydd med bergskristaller runt halsringningen. Jag tycker att den är lite extra fin men det ser inte ut som en halloween-kostym.

Vad säger ni andra? Vad har ni på er till sabbaterna/esbaterna och allt annat?

Ganna
5

Så mycket syntetfiber och slängkappor har inte samlats på en plats sedan det var Elvis-konvent senast… ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[NadjaIyona]
0

Hahahah den var bra.

Bappho
2

Jag är inte själv en person som klär mig i någon speciell häxutstyrsel, men samtidigt så är det något hos mig som gillar det där dramatiska, over the top. England t ex är ju ett land där de verkar ha en speciell försmak för att klä sig i uniformer och kostymer för olika event och liknande. I alla fall får man för sig det när man ser för mycket på Morden i Midsomer ;-P

Ett häxmöte i Sverige brukar inte ge så mycket prov på någon klädesdramatik ö h t :) 

Bra eller dåligt, jag vet inte.

[trumman]
2

Det finns en viss funktion i detta med att ta på sig "uniformen" - det kan vi se tydliga bevis på i de flesta kulturers utövande och i vårt samhälle också; poliser, budoutövare, butikspersonal osv.

Alla som haft att göra med uniform vet att det "sker ngt" då man tar den på sig.

----

Det är dels ngt som särskiljer utövaren från "vanligt folk" direkt och redan där höjs kraften eftersom fokus läggs mot utövaren.

Utövaren själv startar inträde i ett förändrat förhöjt medvetande då h*n tar på sig uniformen. Redan då kliver h*n in i ett förändrat medvetande/förhöjd fokus.

Uniformen kan vara "pyntad" med kraftsymboler och -saker som hjälper till i arbetet (se film) och är ovärderliga.

----

En annan väldigt kraft-full teknik är att använda masker. Ngt jag jobbat med mycket intensivt de senaste åren.

Men det är en annan historia…

[trumman]
2

Och denna film visar på mer av detta.

[trumman]
0

Här är mer kostymeri, vackra saker.

Ganna
3

#6 Det krävs ju dock att den som tar på sig "uniformen" har kunskapen, erfarenheten och "rätten" att fylla ut den också - annars blir det bara kostymdrama, vilket jag tycker det känns som i de första två filmerna i tråden.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[trumman]
0

Men sen att det kan kännas som maskerad och väldigt tillgjort och långt från kraft-fullt med allt rysh och pysh (som i de översta exemplen) med specialsydda klänningar just för den och den festen/tillfället är jag enig i.

Bappho
2

Dagens nyhäxor och nyshamaner har ju inte en lång tradition med tillhörande kultur i ryggen på samma sätt så det är kanske förståeligt att inte kostymen blir riktigt densamma.

Du har visat videon i inlägg #7 här förut och jag kan inte låta bli att faschineras av verktyget med alla de magiska symbolerna skapade av plåtbitar. Och myterna bakom var symbol. Det är mycket den andliga utövaren håller i handen.

Ganna
1

#11 Visserligen inte, men jag har sett nyhäxor/-shamaner/-o. dyl. i betydligt mindre uppseendeväckande kläder som haft betydligt mer innehåll att komma med.

Bappho
0

Golden Dawn

lightseeker
0

väldigt intressant tråd, jag själv anser att jag klär mig som "vem som helst" i vardagstrafiken.

Vid speciella tillfällen, likt högtider, så kan jag ta på mig en finare blus/kjol/smycken, men laddade är de inte (inte med mer än symbolik som bara är betydelsefull för mig, typ lettiska smycken)

Tycker mycket om "knippet" med schamanens verktyg på, när han färdas genom världarna.