Miljövänlig vardag
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag satt och funderade på vad jag gör och vad jag kan göra för att minska min påvärkan på miljön.
Vad gör ni?
Det finns ju ingentligne massor med saker man kan göra.
att cykla istället för bil, handla ekologisk mat men även att undvika alla konsgjorda tvättmedel och använda sig av grönsåpa i hemmet.
SÅ här är en tråd vi kan prata ge tipps och synpunkter!
Hej!
Jag källsorterar, komposterar och köper helst ekologiska produkter. Har även tankar på att bli medlem i Svenska naturskydds föreningen. Jag försöker även jobba volontärt så mycket jag kan. Sen har jag ingen bil heller så jag åker alltid kollektivt, cyklar eller promenerar.
Ja vad finns det mer man kan göra? Är nyfiken.
Mvh
Yumie
Jag försöker få ingång sopsortering hemma hoss oss. Allt hammnar lätt i samma bytta men nu får det vara nog!
Jag har även bestömt att börja med vanlig såpa så att jag inte behöver köpa massor med oliak medel för badrum golv och kök. Dessutom är det natruligt nedbrytbart!
Cyckla och promenerar och försöker att vi ska åka så lite som möjligt.
ajg föröker även handla mycket svenskproducerat. och gärna i vår lilla icabutik om jag kan eftersom att jag tycker man sak gynna lanthandlarna.
Att köpa gammalt istället för nytt som t ex kläder och prylar till hemmet och på så sätt spara på jordens resurser och göra sopberget lite mindre fort växande.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Bra inlägg! Jag köper ofta saker second hand. Här finns en lista över second hand butiker http://www.priskaparen.se/secondhand.htm.
Jag om min mamma brukar åka till Röda Korset i Kungsbacka och det var där jag fann mina föremål till mitt altare.
Var välsignad!
Yumie
Bioenergi som ved och pellets istället för el. Handlar begagnat på blocket och second hand när det går. Försöker handla närproducerat på torget när det går (istället för sånt som har åkt några varv runt jorden. Som findus fiskpinnar). Försöker skippa alla hel och halv fabrikat när det gäller mat… Sänkt vämen två grader inne på vintern. Släcker lampor som inte behövs.
Om man sänker temperaturen två grader inne så gör det mer på miljön än exempelvis lågenergilampor eller miljöbilar. Speciellt dom med stora baterier (ex prius som egentligen är miljövidrig)… Det är det enklaste, billigaste och mest kostnadseffektiva sättet att direkt påverka miljön. Fryser du? Köp en kofta och ett par raggsockar….
Jag äter bara vegetariskt och ska börja odla egna grönsaker. Källsortering, ekologiska inköp. Självklart bidrag till och medlemskap i olika organisationer som kämpar för naturen och djuren och barn. Dessutom har jag helt slutat med såväl schampo som duschcrème. Jag använder olivtvål istället. Schampo och duschcrèmer innehåller ett löddrande ämne som inte bryts ner utan släpps ut i vattnet, och som gör fiskar sterila. Ni har väl läst om fiskarnas tillstånd i tidningarna? Ja, där har ni en av orsakerna. Sodium laureth sulfate, se upp med det. Dessutom tänker jag att om fiskar blir sterila är det inte alltför otänkbart att det inverkar negativt även på allt annat levande.
Att vara fattig är bra, då är man nästan per automatik bättre för miljön. 
Hos mig är det 16 grader inomhus, är barfota, men koftan åker fram till kvällen.
#8 Sluta använda allt sånt. Det behövs inte.
#8 Pottaska fungerar bra… Men kan vara lite frätande för huden…
Ett annat gammalt tips från förr är… hmm… kanske hörs lite äckligt och jag tänker INTE testa…. Urin….
Jag använder produkter från Weleda och andra eklogiska produkter. Finns billigt att köpa på www.bodystore.com.
Mvh
Yumie
#12; om du läser mitt inlägg #6 så får du se vad jag använder.
#12 bra schampoo och balsam ska inte innehålla parabener, mineraloljor eller silikon, den ska också vara biologiskt nedbrytbar. kör med Weleda eller Dr. Hauschka om du har mycket pengar, annars är Urtekram ett bra ekologiskt märke men lite billigare. De hade någon konstig ingrediens kvar häromåret, men borde ha tagit bort det nu!
Annars fungerar vanlig hederlig såpa även som schampoo och då behöver du ingen balsam. köp en variant utan doft och tillsätt själv en droppe ekologisk eterisk olja så doftar det lite kvinnligare ;-)
#7 håller med, samtidigt känns det som att det är vi som är fattiga som alltid betalar extra för att inte belasta naturen i onödan, rikingar har inte fattat galoppen än ;-)
och när man konsumerar (räknar inte loppis som konsumption, den är mer som byteshandel och totalt ofarligt för naturen), är det bäst att köpa mindre men bättre kvalité och ekologiskt, dyra grejer håller oftast längre. som mormor min sa; den fattige har inte råd att köpa billiga saker
Tack för tippset . Har inet råd med dyrt shampo just nu köper jag wella men vill gäran ha något bättre alternativ. när du säger såpa menar du då typ gulsåpa?
Hur påvörkar det hårets kvalitet? mitt hår är väldigt slitet nämligen.
#15 min kompis som använder såpa tycker att man får jättefint hår, tjockt och glänsande! tänk på gamla såpskurade trägolv :-) och det är helt vanlig såpa som gäller, gul eller grön
Såpa känns ju väldigt snällt mot händerna när man skurar så det är värt ett försök :-)
Det ska jag också prova! Jag har alltid Grummes hemma 
I stället för balsam kan man skölja håret med lite äppelcidervinäger, ett par matskedar i nån dl vatten. Fördela det i håret och skölj ur. Doften försvinner så snart håret torkar och det blir mjukt och glansigt av det.