Häxor iFokus

Häxor

Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 8498 ggr
MagicGirl
1

olika te, å lavendel?

jag har "fastnat(xD)" vid te men har aldrig riktigt gjort eget, så jag skulle vilja testa att göra eget på örter. undrar även ifall man kan göra te på lavendel?

jag vet att det säkert finns flera såna här trådar men jag tänkte att när jag ändå tänkte fråga om lavendel så kan man ju passa på ändå =)

tacksam för svar! :)

Bappho
0

Lavendel blir både gott och lugnande :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

MagicGirl
0

brabra :P

men kan man ta torkad lavendel tror du? har bara det vid det här tillfället, men annars så kan jag ju gå ut och plocka ändå

Pagan
0

torkad lavendel är att föredra till te

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogselva
0

Man kan göra på färska, men torkade örter tycker jag är att föredra till te, det krävs en mindre mängd då än om man skulle använda färska.Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MagicGirl
0

#3 då slipper jag ta en buss ut till landet då :)

#4 vad bra, då räcker det till mer te då :)

Skogselva
0

#5 Japp, jag tycker de torkade örterna man köper i affären är jättebra till te. Om du vill göra annat än lavendel någon gång så är mynta jättegott som te. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Frida97
0

Hej allihoppa!!! Jag har köpt örter från en affär eller jag menar lavendel. Det är typ plockade och torkade, och jag undar om man kan ha det i te? Asså typ sila det, eller är det farligt?:P Någon som vet svara gärna:D

[Tunridan]
0

#7 Hej, om du läser inläggen ovan i tråden så ser du svaret. ;-)

Svaret är alltså ja, du kan göra te av torkad lavendel, det går bra. Inte farligt mig veterligen (om du inte överdriver konsumtionen, men så är det ju med det mesta, lagom dos och användning är bäst).

Ta ett par teskedar av den torkade örten och lägg i en tesil om du har (så som du skulle göra om du skulle göra vanligt löste). Häll vatten över och låt det stå och dra i ca tio minuter innan du dricker det.

Skogselva
0

#7 Det beror ju på vart du köpte dem, och i vilket syfte tillverkaren torkade dem för. Se till att de inte är besprutade eller behandlade med några farliga ämnen. Om de inte är säkra att äta så ska du heller inte göra te på dem, även om växten i sig är ogiftigt.

[Tunridan]
0

#9 Bra tillägg, det är förstås viktigt att tänka på också!

Frida97
0

Aha haha tack;) De e fan as bra att man kan typ fråga om vad som helst såhär och få svar:D

Skogselva
0

Cool

Glömde säga igår: är de avsedda att använda som kryddor i mat, så är det naturligtvis helt ofarligt att "brygga" teer på dem också. Så använd kryddörter och inte potpurri-växterFlört

Frida97
0

Det står så här på dom: Lavendelblomma, förvara oåtkommligt för barn och djur samt på en torr plats. Andvänds till örte avkok för hud och hår. Innehåller eterisk olja och qarvämnen. Denna billigare lavendel lämpar sig bäst till doftkuddar och vetevärme, där blommorna ej ska synas.

Funkar det?:)

Just det bor du i göteborg?:D

Praefatio
0

#13: Egentligen så är det bästa sättet att få veta om det fungerar, att smaka. Med tanke på eterisk olja och garvämnen så kan det hända att det smakar pekk men det är knappast farligt!

Frida97
0

Ok tackGlad

Praefatio
0

#15 Förresten, när du testar nya örter som du köpt, och inte plockat och torkat själv, som det inte uttryckligen står att de är lämpade för thé - fortsätt för säkerhetens skull att fråga här, eller fråga någon vuxen. Det finns ämnen i en del örter, som säljs för att dofta gott och inte för att göras thé på, som kan vara skadliga. Kanske onödigt att poängtera detta för dig med tanke på att du redan varit smart och frågat, men jag vill bara uppmuntra till att du fortsätter att fråga så att ingenting tråkigt händer dig!

Som de engelsktalande säger: Better safe than sorry!

Frida97
0

Haha:D Tack det ska jag;)

Skogselva
0

#13 jag hade inte vågat om de innehållit garvämnen, men jag vet inte säkert om garvämnen är giftiga. Men lyssna på praefatio Flört

Praefatio
0

#18 Garvämnen används för att neutralisera giftiga ämnen men är i sig själv giftigt i större mängder. Kan inte tänka mig att TS kommer att häva i sig lavendelthé… Men har hon tänkt det så kommer här lite information, saxat från allas vår älskade Wikipedia:

Garvämnen utgörs av växtsubstanser som kan fälla ut proteiner och göra dem olösliga i vatten, utnyttjat till exempel vid beredningen av skinn till läder (=garvning). De största grupperna innefattar gallotanniner och katekintanniner. Gallotanninerna är föreningar som innehåller garvsyra (gallic acid på engelska) och/eller dess derivat ellaginsyra och HHDP (hexahydroxydiphenic acid) samt socker, medan katekintanniner är föreningar som innehåller kondenserade flavoner och eventuellt socker. Gallotanniner kallas också för lösliga garvämnen eftersom svag syra eller bas bryter bindningarna och löser upp dem i vatten, medan katekintanniner kallas olösliga garvämnen då de inte blir lösliga efter behandling med svag syra eller bas.

Utspädda vattenlösningar, eller uppslamningar, av garvämnen har stor användning i skönhetsmedel då de är sammandragande (adstringerande) och bakteriedödande (desinficerande). Dessa effekter används också medicinskt för behandling av exempelvis hemorrojder.

Frida97
0

hahaFlört

Skogselva
0

#19 Okej

Dorthy
0

En tråd om lavendel, jag älskar lavendel. Har ett paket här från CreArome, med lavendelblom i, är det nåt att använda till thé? Skrattande

Skogselva
0

#22 Man kan nog göra te på det mesta. Vet dock inget om CreAromes produkter, så det beror ju på vad de säger deras lavendelblom är till för. Jag skulle inte göra te på något som inte uttryckligen var gjort för att ätas/drickas.

[Ackinna]
0

Mynta, lite timjan och lavendel är gott. Och vill du ha lite sött i så då rekommerar jag att använda lite honung i.Istället för vanligt ströaocker. (dvs om du inte använder sötningsmedel. Men det är ju en smak sak.) Men honung är en medicinal ämne.

Dorthy
0

Tack så mycket för era svar.

Så här står det bak på förpackningen:

"Innehåller eterisk olja och garvämnen. Används i te vid oro. Avkok används i bad
och ansiktsvatten för sin lugnande effekt, samt i doftkuddar, potpourrier,
vetevärmare" taget från deras hemsida. Och det är också vad som står bak på mitt paket.

Så jag antar väl att det går att göra thé på det.

#24 Jag använder alltid honung i theét när jag vill ha nåt sött i det, för det blir så gott dåSkrattande jag ska prova göra det du skrev, låter gott.

Skogselva
0

#25 Ja, så länge ni har samma intentioner för lavendelblommet är det nog ingen fara.