Huskurer mot halsont?
Har ni några bra huskurer på lager mot halsont?
'Ni vet ju hur det känns när det river i halsen, man har svårt att svälja och livet är allmänt eländigt…
Honung är ju väl beprövat.. men.. vad finns det mer?
Kanske några örter som man kanske har hemma som har någon lenande verkan?
Något som bedövar litegrann
Tack på förhand
Hoppas ni har det bra i förkylningstiderna!
Ngt som bedövar? WHISKY :D
Den gör det dessutom lite roligare att vara sjuk.

Jag tyckte också whisky var en bra idé som jag gärna tog till mig när jag kände mig desperat, sedan vaknade jag både bakfull och sjuk och det var lagom roligt. ;) Att bara gurgla halsen de sista snapsarna är nog bäst.. det är ju steriliserande och lokalbedövande så det har ju en viss nyttig effekt också för en inflammerad hals. Så ren sprit som möjligt är ju förstås att rekommendera, typ brännvin.
Jag brukar riva ingefära, rå, i halvvarmt, ej kokande vatten. Gör en stor mugg av detta och ha även i citron - honung om det blir för starkt. Funkar kanon tycker jag.
Att skölja halsen med saltvatten, gurgla och spotta är också bra.
Jag kan se upp om det inte finns någon bra örtinfusion också, men ingefäran är ett så bra recept så jag har som aldrig behövt något annat :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#2 Om du vaknar bakfull och sjuk så medicinerade du med whisky på FEL sätt. Men det vet du antagligen ;)
Måste då understryka att det för medicinering rör sig om en dram på ~6cl. Inte mer.
----
Sen är det nog så att vad än man smaksätter varmvattnet med, så är det varmvattnet som hjälper till mest i halsen för lindring; men jag kör också gärna med trolldrottningens ingerfära+citron-brygd.
Räknas Alvedon som huskur? ;-) Det tycker jag lindrar bäst mot halsont och så blir man lite piggare också.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#3 Kan ju vara också för att jag kände någonting i stil med 'efter den här snapsen mår man ju tillräckligt gott i halsen för att våga sig på en cigarett!' Och halsontets cirkel är sluten…(men detta var efter en lång period av riktigt jätteont så man kände viss desperation och likgiltighet)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Efter att ha åkt på en halsfluss för 10-15 år sen, så kör jag följande variant om jag känner av halsmandlarna:
När jag ska brygga kaffe, så strör jag malen kanel över kaffepulvret, och därefter brygger jag. Har inte haft halsfluss sen dess. Varm kanel är väl det som gör susen, och då är det enklast att ta vid kaffebryggning. Man kan ha malen kanel i te också, men risken är stor att det blir kanelklumpar, som inte är så goda. Kanelen har, om jag har förstått saken rätt, bakteriedödande funktion.
Salviavatten och saltvatten har jag ofta läst om ska fungera bra vid halsont, men har av förklarliga skäl aldrig gett mej i kast med att testa.
God bättring!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan också gurgla med vatten+bakpulver+salt lösning, bakpulvet fräter skonsamt bort slem och liknande.
Sen tycker jag alvedon och ipren (paracetamol + ibuprofen tillsammans har en starkare verkan än var för sig) har en bra verkan tillsammans och allt annat alla visa har skrivit upp redan =)
Färska chokladmynta- eller pepparmyntablad, mums! Starkt som satan, men lindrar rejält och piggar upp ;-) Och man blir inte bakfull
#8 Chokladmynta låter väldigt gott!
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#9 Den smakar härligt, men det bästa är doften som känns även i snoriga näsor!
Choklad mynta.. vart kan man få tag i detta spännande?
Tack för alla tips… nu lär jag skrämma bort alla ond förkylningar i framtiden! :D
Ni är toppen!
Om man masserar mellan stortån och "pektån" så släpper halsontet. Jag var själv tveksam först men det fungerar faktiskt :)
“It's too bad that stupidity isn't painful.”
#11 Jag har köpt mina plantor från en handelsträdgård, de är inte svåra att hitta #12 Jag lovar att pröva nästa gång någon i familjen får ont i halsen :-)
Mynta i kokande vatten som får stå och dra. Drick avkoket. Det ska vara rätt så starkt. Det är en beprövad gammal "klok gumma" medicin som faktiskt fungerar lindrande och lösande!
Men. Inte innan läggdags helst. Mynta är upp piggande…
Nu kommer jag ju aldrig behöva ha ont i halsen igen ;)
Tack för alla tips !