Häxor iFokus

Häxor

Etikett: sabbater-och-högtider
Läst 5597 ggr
[M.Hassel]
0

Hur firar ni Samhain?

Hej!

Den stora högtiden Samhain är på intågande och det nya året tar sin början. Det är min andra Sabbat som jag kommer fira och jag vill gärna göra det rätt.

Jag har läst att man tänder oranga ljus, gräver ut en pumpa som på Halloween, lämnar ett ljus i fönstret åt andarna som man vill ska medverka och lämnar en tallrik framme åt anden.

Med ande menar jag mest min bortgågna farmor.

Finns det någon speciell mat man lagar? Eller ska man bara anpassa sig efter årstiden?

Jag har även läst att man tänder stora brasor men har inte möjlighet till det. Hur firar ni Samhain?

Var välsignad!
Yumie

scheindel
1

man måste ju inte göra pumpaljuslyktor, ha orange ljus och duka åt de döda. det är ett sätt av många. gör något som du förknippar med högtiden eller årstiden generellt och mat som du tycker passar. det finns inte ett visst sätt man måste fira på.

man kan ju välja ett eller några teman som normalt förknippas med samhain,  t ex guden och ev gudinnan i underjorden (om man har en religion som har den sortens historia), jakt/vilda djur, döda nära och kära, överflöd efter skörden, husdjuren/slakt, tacksägelse, gå igenom det gågna året och vad man uppnått, den kommande vintern, spådom eller liknande. så kan man utforma sitt firande och sitt eventuella pynt och mat efter det.

Ganna
1

Inte alls eftersom jag inte är wiccan.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[M.Hassel]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej. Jag har letat fram en bra grönsaksgryta som jag ska laga.

Men jag vill gärna höra om vilka traditioner det finns förknippade med Samhain. Någon som vet?

Var välsignad!
Yumie

Ganna
0

#3 Jag tycker du börjar i fel ände genom att fira något du inte vet tillräckligt om. Börja enkelt (map "firande") och upplev årstiden samtidigt som du tar reda på mer om firandet samt dess sammanhang (wicca får jag anta).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[M.Hassel]
1

Hej Ganna!

Hur menar du? Jag kan väl fira Sabbaterna ändå eller är det fel av mig? Jag läser ju på mer och mer och känner att jag även vill komma in i det Wiccanska hjulet och fira Sabbaterna.

Jag har en erfaren vän som ska vara med och fira och hon kommer att leda ritualen. Men jag tänkte fråga mina jämlikar här på häxor iFokus om vägledning ändå.

Vad tycker ni andra? Borde jag vänta med firandet eller överlåta allt till min erfarna vän?

Var välsignad!
Yumie

Bappho
1

Jag firar inte heller Samhain a la wicca, men något firar jag. Det här är en tid på året jag brukar ägna lite extra tid och uppmärksamhet till de döda, vilket kan betyda allt från att studera ämnet mer till att uppvakta dem och kommunicera.

I år funderar jag på att pröva på någon sorts variant av "dumb supper", vilket känns lite tilltalande. Vi brukar ändå göra något liknande varje år. Jag låter mig inspireras :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Ravenna]
3

Jag själv uppmärksammar denna tiden på året dels för att hedra de som vandrat på denna jord före mig, mina förmödrar och förfäder, för att möta mörkret och döden och se naturen förändras i takt med mig själv.

Jag tycker det är en kraftfull tid, som känns speciell för mig och det har den alltid gjort (jag är också född vid denna tiden).

Jag vet att man kan fundera lite för mycket ibland på vad som "hör till" denna sabbat, men det viktigaste är att man "känner in sig" på sabbaten/firandet och funderar lite på vad det hela betyder för en själv. Man ska ju inte ha en massa olika saker bara för att det står någonstans, utan för att det stämmer överens med ens eget syfte och känsla. :-)

Så ett bra tips kan vara att fundera lite på vad du själv förknippar med denna tid på året.

Ganna
0

#5 Det jag menar är att om du fortfarande undrar vad som är rätt respektive fel när det gäller ett firande/ritual/liknande, så kan det vara läge att ta ett steg tillbaka och inte göra en rit/ett ritualiserat firande. Då blir det bara yta, eftersom du inte vet vad djupet/kärnan är.

Nu är din situation lite annorlunda eftersom du eligt utsago har en erfaren (vilket i min mening implicerar minst 5 års utövande) vän som kommer att leda ritualen, men jag framhåller framgent nyttan av att ordentligt veta vad och varför man gör något.

[M.Hassel]
0

Hej!

Det där med "dumb supper" låter väldigt intressant, fast jag gillar att prata högt med dom döda (=farmor). Jag ska nog göra som jag skrev tidigare, att jag dukar fram åt farmor och låter hennes ande hitta in med hjälp av ett ljus i fönstret.

Jag förknippar den 31 Oktober med Halloween först och främst, det är det jag är uppvuxen med. Så det blir nog en pumpa trots allt. Men jag ska inte vara så noga med detaljer. Oranga ljus, vita ljus, svarta ljus spelar ju ingen roll egentligen.

Jag skulle väldigt gärna vilja åka och besöka min farmors grav också, den 1 November på Allhelgonadagen. Så det blir nog mina planer för i år. Jag hittade ett väldigt bra recept också som överrensstämmer med årstidens grönsaker. Så det ska jag laga.

Tack så mycket för all hjälp!
Yumie

silverhuldra
0

Jag tillhör den skaran som inte firar samhain, jag är inte wiccan men som endå "firar" hedrar, uppmärksammar de döda vid denna tid punkt. Om du vandrar den wiccanska vägen så är mitt råd att lyssna, lär av din vän samt läs mycket om hur wiccaner firar sina högtider, därefter skapar du ditt sätt att fira. Det är alltid bra att veta varför man gör på ett vist sätt.

Silverhuldra

Mvh. Silverhuldra

[stass]
2

Jag är inte heller wiccan men vi (familjen) har alltid vid denna tidpunkt firat de som har gått bort, vi brukar laga någon mat som påminner oss speciellt mycket om den vi vill minnas och ha ett fotografi närvarande på köksbordet =)

[M.Hassel]
0

Hej!

Tack för alla kloka svar. Jag ska ta reda på mer om bakgrunden till varför man firar Samhain. Jag ska även fråga min vän, hon vet ju säkert detta. Men det känns som om jag bomarderar henne med frågor, haha.

#8 Vi är nyfunna vänner och jag vet faktiskt inte exakt hur länge hon har utövat Wicca. Men hon är några år äldre än mig så det kan nog väl vara så att det gått över fem år.

#11 Jag gillar verkligen er tradition av firandet och ska ha det i åtanke när jag firar Samhain. Ska nog leta fram något gamalt foto på farmor och ställa på köks bordet vid middagen.

Var välsignad!
Yumie

[MaestroNestor]
0

För mig blir det halloween party i Baton Rouge:)

Silent_Hill
1

Jag har varit wiccan och firat dom olika sabbaterna i 10 års tid och jag brukar inte göra det märkvärdigare än att jag tänder något ljus i fönstret, lagar till någon rätt som jag förknippar med Samhain och har det allmänt mysigt. Brukar även ta mig en stund att reflektera över dom som inte längre lever i denna dimension och även över den här tiden som varit.

Vill man kan man även skriva ner saker som man vill bli av med och lägga bakom sig och även skriva ner några saker man vill se fram emot och få in i sitt liv på en annan lapp. Bränn upp den lappen över dom sakerna man vill ta bort och spara den andra lappen.

Detta är även en bra tid för spådomar och astrala resor om man vill syssla med sånt.

Det var lite smått över mitt firande.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca