Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 3238 ggr
Tistel-
2011-08-16 00:13
0

Helvetesnätter!

Jag kan inte sova, alls. Igår natt somnade jag 05.50 av ren utmattning, och klockan ringde 06.15… Jag somnade en stund vid 20.00 och sov fram till 21.00 nu ikväll, gick bara upp för att borsta tänderna och nu tre timmar senare är jag redigt förbannad!

Kamomillté, varm mjölk, ljudbok, lugn musik you name it. Har testat allt känns det som. Imorgon tänker jag försöka hitta något som får mej att somna. Förslag någon?

Lugnande är ju kamomill, humle, lavendel osv osv, men finns det någon dunderkur därute?

(sömnproblemen kom nu igen i samband att jag började jobba, så stress är det nog).

Sirocco
2011-08-16 00:26
0

Skulle föreslå att du tar lite stunder under dagen då du bara lugnar ner dig och undviker små tupplurer för att du sedan ska vara tröttare när det börjar bli kväll. Men vad vet jag som bara e 16 :/

Kramar / Julia (=

Tistel-
2011-08-16 00:30
0

Det är ju precis så man ska göra :)… men jag tycker ändå att jag gör det..! Enda anledningen till att jag somnade vid 20.00 var för att jag tänkte gå och lägga mej då för att jag var såå utmattad.

Men här sitter jag som en uggla och går igenom internet för hundrade gången.. :/

[Zorita]
2011-08-16 01:02
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag får sammaa problem ibland, oftast stress =/ Tyvärr är det enda som riktigt fungerat receptbelagda sömntabletter (men använt varsamt, förstås). Just nu har jag inga och är i en sådan period, så jag ser inte fram emot natten =/

Sömntabletterna hade en sån otrevlig efterverkan att jag var tröttare nästa morgon, liksom yr. Men hellre det än att ligga och räkna får…

Så jag är väldigt nyfiken på om det finns mer naturliga alternativ, och ska se till att följa tråden!

Svartkatt
2011-08-16 01:04
0

Stäng av datorn och tvn ungefär en timme innan du ska sova, se till att ha mörkt och svalt i sovrummet. Drick något gott te, och läs en bok.

Och om du inte somnar, så gå upp och gör någonting annat som att lösa ett korsord eller försök att skriva av dig lite.

Du kan även ta en promenad eller en varm dusch innan du går och lägger dig!

Det här brukar fungera för mig :)

Tistel-
2011-08-16 01:13
0

#3 Jag är lite "smårädd" för att vända mej till tabletter, så det får bli sista utvägen.

#4 Allt det där har jag testat både den här gången/gångerna och tidigare. Funkar inte så bra för jag kan helt enkelt inte somna, hur svårt ska det vara liksom? :P

Grejen är att jag är JÄTTE trött nu, men jag vet att lägger jag mej så är det samma visa all over again.

Sirocco
2011-08-16 01:18
0

#5 Du kan inte heller förvänta dig att allt ska fungera över en natt.. så att du försöker några nätter i rad. Nu lider ju inte jag av samma problem så men lägg dig i sängen o stäng ögonen o bara ligg så för då vilar du iaf… istället för o sitta framför datan. Flytta även ut Data och ev tv från sovrummet.

Kramar / Julia (=

[Zorita]
2011-08-16 01:28
0

# 5 det var jag med, men sen var jag så illa tvungen för det var helt hopplöst. Det kan verkligen vara så himla svårt… Nån gång var jag uppe och gick i cirklar i lägenheten, en annan joggade jag runt Tungan ute.

Egentligen tror jag, fast som sagt har jag återkommande problem, att det bästa är att bara finna sig och lägga sig ner. Att vila kroppen ger också något. Fast det svåra är ju att komma dit då, och lägga sig med blicken i taket och vänta på soluppgången…

[Zorita]
2011-08-16 01:36
0

Åh men nu kom jag ju på! Det finns johannesört piller på apoteket. De är naturliga och verkar avslappnande. Jag har inte använt dem då de inte fungerar ihop med p-piller, men det är ju ett naturligt alternativ. Det finns kanske också annat med johannesört i som inte är piller.

Själv tyckte jag det bästa med ett litet piller var placeboeffekten. Alltså jag låg där och tänkte nu sover jag inte nu sover jag inte. Och så gick jag upp, tog en liten tablett och somnade på en gång. Fastän pillret verkar efter en halv till en timme Tungan ute

Men man ska vara försiktig för att fastna för piller och bara använda i nödfall.  Har träffat en kvinna som inte kan sova utan dem längre…

[MaestroNestor]
2011-08-16 01:56
0

Imovane säger jag bara. Löser det mesta på sömnfronten. Kan dock leda till vad Zorita nämner att man inte kan sova utan dem alla sen. Har man dock extreme insomnia så är det klart bättre att få sova dock än att vara vaken.

Fylgja
2011-08-16 03:05
0

Det verkar vara många just nu som har sömnsvårigheter.
Enda anledningen till att jag sitter vid datorn nu över huvudtaget är för att jag inte kunde sova.
Har inte kunnat det på ett tag heller, ca 2 veckor nu.

Tänkte ju fråga om nån hade ett bra tips :)

Fast det verkar som att ni redan gått igenom alla de jag har testat hittills…

Själv tänker jag nu prova att överdosera kanel och göra ett timjan-té, återkommer med komplett redovisning för effekten.
(Hittade "förslaget" i en rysk husmorsbok)

[Zorita]
2011-08-16 10:12
0

Ofta är sömnlöshet en ond cirkel, det börjar med en natt och sen blir det en självuppfyllande profetia. Man tror att man inte kan sova och så blir det så.

Då är det bra att hitta något som bryter cirkeln så man får ett par bra nätter, och sen brukar sömnen komma av sig själv.

Just nu har jag svårt att sova för det är så varmt här i Spanien. Jag behöver lite svalka för att sova bra, men vi har ingen luftkonditionering och fläkten hjälper inte så mycket. Så det är lite självvalt just i mitt fall - på natten är det skönare att vara vaken än på dagen, då det är alldeles för varmt för mig nu i augusti Flört

[NeferNefer]
2011-08-16 10:39
0

Det här passar absolut inte alla, och det går stick i stäv med expertisens råd.

Jag har ibland sömnsvårigheter, men jag har märkt att får jag min tupplur på dagen (runt en timma, ibland mer, ibland mindre, beroende på hur trött jag är), så har jag lättare att somna på kvällen. Måste jag hålla mig vaken hela dagen blir jag övertrött och stressad och kan inte varva ner på kvällen. Då ligger jag bara och vrider mig och kan omöjligt sova.

Jag brukar också använda mig av någon meditationsform (jag växlar ibland) när jag ligger i sängen, och låter sedan meditaionen övergå i sömn. Det här är förresten en av metoderna för att uppnå lucid dreaming - fast det har jag personligen bara uppnått spontant, inte genom meditation… Jag är medveten om att många andra säger att meditationen ska avslutas innan man faller i sömn, och det är säkert sant, men det här funkar bra för mig i alla fall, och jag mår inte dåligt av det på något vis.

dennas
2011-08-16 20:31
0

Ser att du fått många bra förslag och att du dessutom har provat en hel del.

Tänker då att det kanske inte är nån mening med att gå på själva sömnen, utan att du ska fundera över hur du kan bli mer färdig med olika processer, så att du kan tillåta dej själv att slappna av och sova.

Vilka tankar far genom din hjärna när du inte kan sova? Kan du skriva ner saker på listor, så att du inte behöver komma ihåg dem? T.ex. alla "jag får inte glömma att".

Vilka känslor är du inte färdig med? Är du nervös eller orolig? Känner du dej tvingad att jobba där du jobbar fast du inte vill? Då kan du kanske lämna över alla de känslorna till nån bra hjälpare.

Sov gott!

AnnaGreta
2011-08-16 21:25
0

Det där att man tänker "jag vet att jag inte kommer att kunna sova" kan förstärka problemet och göra dig ännu mer frustrerad och stressad. Tänk i stället att det inte spelar någon roll om du somnar eller inte, utan att det är helt ok att bara ligga och vila.

Preparat med Valeriana som ska vara avslappnande (vänderot) finns att köpa på hälsokost och apotek, kanske kan vara värt att prova.

Svartkatt
2011-08-16 23:35
0

Propavan är ett annat preparat, inte lika starkt som imovane har jag för mig och receptbelagt. Men prova med mer alternativa metoder först, för det är så himla lätt att fastna i pillersmeten.

Det finns tabletter på hälsokosten, som säkert inte är helt fritt fårn biverkningar det heller, men det ger betydligt färre än de receptbelagda, det vågar jag nästan lova dig :)

toov
2011-08-18 01:07
0

innan du prövar med massa olika örtmedecienr o piller, testa och träna riktigt hårt på eftermiddagen/kvällen och ta en lång avkopplande dusch efteråt! Det kombinerat med ngn mild örtblandning funkar oftast för mej :)

Fylgja
2011-08-18 01:20
0

Då ska vi se.

Testrapport:

1 msk kanel i en kopp varm mjölk, låt dra lite.

Funkade faktiskt ganska bra. Smakar ganska starkt.
OBS! Bör ej intas om man har problem med blodtrycket. Kanel verkar blodtryckssänkande.

1 msk timjan i hett vatten, låt dra ca 10 minuter.

Funkade lite sådär, inte speciellt gott. Hade honung i, förbättrade smaken något.

1 näve färsk timjan, tuggas ordentligt.

Bedövade tungan rejält, svårt att säga om jag somnade av det. Men jag somnade i alla fall ca 40 minuter senare.

Svartkatt
2011-08-18 01:25
0

Kanel i mjölk lät ju underbart gott måste jag bara säga! Måste testas! :)

GiiK
2011-08-19 11:57
0

Stäna av dator TV mm ett par timmar innan man ska

knoppa är bra.

Annars är Artarax harmlöst sömn medel.

Den får hjärnan att gå ner i varv….och kroppen

slappnar av…….pofff…….så sover man gott i

12 timmar.

"Oskyldig"

LinaLj
2011-08-19 13:52
1

Inte det vanligaste rådet men: sex. Jag skämtar inte, sex (antingen med partner eller med sig själv) frigör massa lyckoämnen och dessutom slappnar man av och hjärnan kopplar bort alla konstiga tankar.

Gypsy
2011-08-19 17:36
0

Ifall det är stress så kanske detta funkar, de funkar för mig iaf både om jag vill lugna ner mig eller om jag har svårt att somna:

Andas ut dubbelt så lång tid som du andas in, då tvingar du din kropp att lugna ner sig.

Börja med att andas in 1 sek, andas ut 2. Efter 10-15 andningar så ökar du till att andas in 2 sekunder och andas ut 4.

Jag slockar på 5 minuter när jag använder mig av de tricket :)

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

Acerventus
2011-08-20 00:04
0

#21 Det var ett bra knep! :)

Mitt tips: Se först och främst till att sängen och rummet är i ordning. Det kan vara skönt att sova med fönstret öppet så att man får rikligt med luft, och att det blir lite svalt. Se till att sängen är ordentligt bäddad, så att du inte kan störa dig på det.

Lägg dig raklång i sängen med armarna utefter sidorna. Ett tips kan vara att fluffa till kudden, skaka sedan ner kuddmassan, så att den blir tyngre i den ena breda änden. Så lägger man kudden under huvudet, med den breda (tjocka) änden mot nacken, och drar de två närmaste kuddhörnen upp över axlarna. Då ligger man väldigt stabilt och bekvämt.

När man har kommit till rätta i sängen, så tänker man på att försöka andas lugnt och rytmiskt.

Sedan börjar det viktiga. Börja högst upp med huvudet och tänk "jag ska slappna av mitt huvud", så fortsätter man med den ramsan igenom hela kroppen. Hals, nacke.. osv. Beroende på hur stressad och spänd man är, kan man måsta dela in kroppen i mindre delar, och upprepa övningen några ggr. Men detta brukar alltid funka för mig. Man känner in kroppsdelen i fråga och tänker detta. Det kan också vara smart att tänka att man ska andas lugnt emellan varven, om det skulle behövas.

Sen vet jag inte hur det är med er. Men jag, och endel i min släkt, brukar alltid sova lite halvknasigt runt fullmånar.

Å har man anlag för sånt och samtidigt är lite stressad, ja, då blir det väl lite tårta på tårta. Det finns ju till och med ett uttryck som heter "mångalen".

Men det där är så olika för mig. Ibland kan jag sova bättre när det är fullmåne. Då känns det som att hon är där uppe och vakar över mig, och fyller mig med ny härlig energi. :)

Meaima
2011-08-27 02:32
0

Ett tips som har funkat på mig en gång (har inte provat det mer än så) är att ta 2 alvedon och ett glas varm mjölk. Fick tipset av en sköterska på ett äldreboende.

Jag provade det efter att jag jobbat natt och inte kunde sova efteråt (jobbigt när man ska jobba natt igen). Fick sova några timmar i alla fall :)

Gypsy
2011-08-27 10:36
0

#23, Alvedon är inget vidare att ta, den skadar levern. Då är det nog bättre att ta en nätpåse med lavendel och lägga vid kudden och sniffa på :)

Om man tar sig tid att läsa på förpackningarna om piller så brukar man oftast ändra sig och inte ta några alls ;)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19581115000027&DocTypeID=7

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

[Ackinna]
2011-08-27 18:27
0

Somtabletter, lugnande medel.. meditation… meditation skulle jag rekommendera att du börjar göra under dagarna för att få ned stressen..

Jag avråder sömnmediciner… tabletterna  löser faktiskt inte ditt problem. Det lägger sig bara som en sköld runt omkring för att du ska kunna sova.

Jag anser hellre att du tar en ordentligt stund till att tänka igenom vad det är som orsakar det…. stress? Ja det är en bit på vägen.. men vad är det som orsakar stressen. Jobbet? Kanske. Men du blir aldrig kvitt problemet om du inte löser det som är problemet. Överser kanske din jobbsituation. Kanske du skulle se över att handskas med dagen på ett annat sätt. Det är bara ett förslag.

Kuutar
2011-08-27 22:35
0

#12 Jag kör också meditation om jag har svårt att somna, vilket händer väldigt sällan.

Jag använder den medvetet som ett sätt att varva ner och försvinna in i sömnen, jag tror inte att det på något sätt är skadligt.

Sedan kan det vara bra att gå runt i hemmet i tankarna och "låsa" öppningarna så att man kan sova tryggt, då får hjärnan jobba hårt och koncentrerat och man blir lugn och nöjd efter ansträngningen. Det tar faktiskt ganska mycket energi att göra en sådan genomgång sent på kvällen, beroende på mängden fönster och dörrar förstås ;-)

Meaima
2011-08-27 23:57
0

#24 Som du säger har alla mediciner biverkningar. Och kan man klara sig utan är det bäst men ibland går det inte.

Jag har provat att sniffa på lavendel vid sängdags också men tyckte själv att det inte hjälpte när det var som jobbigast sova. Då behövde jag sova, för ibland orkar man inte bearbeta orsaken till sömnlösheten förrän man fått vila lite. Då kan det vara bra att tillfälligt ta nåt som hjälper en att sova. Men det är förstås viktigt att man bearbetar orsaken när man fått lite vila och då är meditation ett väldigt bra hjälpmedel. :)

Har man ett långvarigt problem med att somna så kan det vara en bra ide att införa en sömnrutin. T.ex att man alltid lyssnar på samma musik vid sängående, på det sättet så lär man in att man ska sova när man hör den musiken. Då börjar kroppen automatiskt att slappna av och göra sig redo för sömn. :)

Zawty
2011-08-28 14:02
0

Du har fått många förslag märker jag men då du verkar ha liknande problem som jag själv haft/har så tänker jag ge lite fler råd samlade. Det är delvis egna påhitt och med hjälp av min sömnpsykolog.

Kolla över ditt sömnschema, om du lägger dig när du är trött och vaknar av dig själv, hur länge sover du, och därför, hur länge behöver du vara uppe för att bli trött på kvällen? 
Gå efter detta och sätt upp ett strikt sömnschema, som du ska följa oavsett! Det viktigaste är inte när du lägger dig, utan främst när du går upp, men försök följa båda sidorna så bra du kan.

Sedan lite förberedelser för sängen är nämnda. Själv använder jag någon form av rökelse, lugn musik ofta kombinerat med meditation. En meditation någon gång under dagen kan också hjälpa.
Ta även en stund någon gång på dagen och tänk igenom alla dina funderingar så du slipper ligga med det mot kvällningen.

Sedan är det viktigt att sängen inte är en annan plats än för sömn. Alltså ingen tv, dator, bok eller annat i sängen. Det får du gå iväg någon annanstan att göra.

Och sist av allt, försök inte för mycket. Har du legat helt sömnlös i tio minuter, gå upp och gör något annat en stund, men ingenting som tv och dator. Sätt dig med en bok, pyssla lite med någonting lugn, något som inte väcker dig igen.
Försök sedan återigen sova, upprepa detta.

Lycka till!

Tistel-
2011-10-08 17:21
0

Tack alla för era råd :)

Jag får mina sömnlösa perioder men nu har det gått ett tag sen sist. Har provat en del av tipsen jag fått och några fungerar faktiskt hyfsat bra. :)