Några frågor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Vi är några tjejer som är intresserade av häxkonst och vill gärna veta mer om det. Vi undrar mycket över bevis och hur det har fungerat för er när ni har utövat magi. Skulle ni kunna berätta lite allmänt om allt det här med häxor och magi? Vad är det man kan göra? Finns det speciella begränsningar?
Vi undrar också om det här med kärleksbesvärjelser. Har det fungerat för någon? Hur många har egentligen hittat varandra genom de ritualerna?
Och vad tycker ni om Harry Potter och hur magi framställs i filmer och litteratur?
Tacksamma för svar! 
Jag skulle vilja tipsa er att ställa högst en eller två frågor i taget om ni vill ha svar. Ett uttömmande svar på ert inlägg skulle bli sidor i svar, vilket säkert de flesta inte orkar skriva :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#1 …jag lägger gärna till att det inte skadar att botanisera bland gamla trådar först också, upprepningar är också avskräckande. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller nog med Ganna
Men jag tänkte jag skulle vara lite "snäll" och ge lite svar på era frågor/fråga…
När det kommer till frågan kring hur häxkonst m.m. det föreslår jag att ni läser runt i trådar och läs böcker m.m. eller som bappho ställ mindre frågor, fråga i taget så det blir för många frågor.
Men när det kommer till häxkonsti i fiction alltså i film eller litteratur. Så är ju det stark överdrivet illustrerat. Men det kan finnas saker i fiction som används i verkligheten, vara det att framställningen över hur det fungerar och används är starkt överdrivet. Man "ser" ju inte magi på det settet. magi är ju som energier runt omkring och och det är inte lika fysiskt synligt.
Att berätta allmänt om häxor kan bli svårt, då två dilemman (minst) finns att ta hänsyn till. Det första är att de som kallar sej traditionella häxor oftast ingår i mycket slutna och förtegna sällskap. Det andra att begreppet häxa i vardagligt tal numera är ganska så brett och omfattar många olika inriktningar. Det finns alltså en gammal uppfattning om vad en häxa är, vilken troligen härstammar från sen medeltid (?), och så finns det en tämligen modern tolkning som på många vis har gått hand i hand med New Age-andan. Så läs i gamla trådar, är mitt råd!
Magi är ju ingalunda endast knutet till häxor, så…
Hur tänker ni kring frågan om begränsningar? Vad menar ni med begränsningar i er fråga?
Människor finner inte varandra genom besvärjelser, eller åtminstone torde det vara tämligen sällsynt att båda får besvärjelser över sej. Oftast använder en person besvärjelser för att fånga en bestämd eller "okänd" person. I det fallet skulle man väl kunna säga att magin fungerar som en mask på en metkrok…
Det är klart att besvärjelser fungerar, annars skulle nog människan ha slutat använda dem för länge sen.
När ni undrar över hur vi ser på hur magi framställs i film och litteratur antar jag att ni med detta avser fiktion och skönlitteratur. Där har väl var och en sina egna preferenser. En del gillar effekter och andra gillar ett bra manus. Men det är lite som att fråga husvagnsägare hur de uppfattar framtställningen av husvagnsägandet baserat på exempelvis "Vi hade i alla fall tur med vädret". Jag tror (och hoppas) att man inte tar fiktion som en källa till kunskap/insikt i ett ämne.
Sen tror jag att det blir lättare för er att ställa frågor så att ni får svar som hjälper er att förstå, när ni läst mer kring era frågeställningar. Så välkomna åter!
Tack så mycket för era svar! Vi förstår att det var lite mycket att svara på och vi ska leta vidare i gamla trådar.