Arkeologiska fynd
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4700206
Vad har ni för tankar kring det här fyndet?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Har tyvärr ingen kunskap om detta så jag har inte så mycket att säga..
Förutom att känslan jag för är nog att man gör väl inte så mot "vänner"? Snarare fiender.
Hursomhelst var det intressant att läsa, tack!
Och jag kunde inte låta bli att skratta lite för mig själv när jag läste att dom hade två "huvudteorier" ^^
Att döda har sänkts i sjöar och spetsats fast med pålar är ju inget nytt, se bara på våra fina mosslik! Varför det var så, det finns det otaliga teorier omkring. Mossliken, som vad jag vet är yngre än dessa skallar (bronsålder, järnålder), fick pålar genom kroppen. Att sätta pålar genom huvudet kanske är samma sak, fast en tidigare sed. Vad vet jag? Vi har ju inga skriftliga källor från den tiden, så innan vi har en tidsmaskin lär vi inte få veta svaret. Tills dess är alla teorier lika goda 
jag skulle nog vilja mena att det här fyndet skulle kunna vara i princip vad som helst, från begravning av någon som betydde något speciellt, till offer till fiender som man gjort ett exempel av. som sagt finns det inga skrivna källor från den tiden och det är väldigt lite vi egentligen kan utläsa av arkeologiskt material.
jag tycker man ska vara försiktig med att dra slutsatser. man levde under helt andra förutsättningar och hade en helt annan världssyn än vad vi har idag, så kulturen; tro, seder och bruk var helt annrolunda. risken är väldigt stor att de slutsatser vi drar blir felaktiga eftersom vi oudvikligen formats av vår egna kultur.
även om någon från den tiden hade gjort en tidsresa och kommit hit och försökt förklara varför man gjorde som man gjorde med de där liken, är det inte säkert att vi hade fattat -vi kanske helt enkelt hade varit för olika.
det som jag tycker är intressant är det som arkeologin trots allt skulle kunna berätta för oss genom analys av skeletten och omgivningen; tex var de kom från, kost, hur friska de var och så vidare.
Mycket intressant!
Jag skulle inte vilja spetsa mina släktingars skallar med en pinne, men vad vet jag, håller med scheindel om att vi vet på tok för lite om hur folk tänkte 8000 år sedan.
Men jag väntar med spänning på DNA-analysen, det är alltid kul.
Synnerligen intressant läsning, som givetvis får en att spekulera vilt i alla möjliga riktningar.
Läsningen på bifogad länk gör ju inte saken klarare:
http://www.kmmd.se/Kanaljorden-Motala/Pressrelease-/
Vattengudomar? Offer eller för återfödande? Varför hittar man inte hela skeletten?
Tänker att det borde vara närstående eller offer till högre makter. Om det hade varit fiender man dödat i avskräckande syfte, så borde väl inte huvudena hamnat nere i vattnet?
Är det samma människor som har dödat personerna som sedan har lagt dem i vattnet? Varför vill man i så fall avskilja huvudet från kroppen? Och varför vill man kanske t.o.m. stycka kropparna?
Har personerna dött på en avlägsen plats så att man har behövt frakta dem och därför önskat stycka dem och ev. bara ta med det viktigaste? Eller handlar det om "bannlysta" människor som "i smyg" begravts av släktingar och att deras handlingar varit så hemska att de inte får återfödas och därav stympningen och staven genom skallen?
Det ska bli intressant att få veta vad de olika undersökningarna kommer att leda till. Roligt i alla fall att vi får anledning att skriva om vår historia, eller…
Motala bor har alltid gjort saker lite annorlunda:)
Det var ju inte allt för länge sedan som man brukade spara de döda i huset, uppe vid taket för att man trodde att de gav lycka och tur. Något jag nyligen läst. Att tillbe sina döda förfäder genom deras skallar är väl ett vanlig fenomen världen över. "Tapping the bone" som man brukar säga i neotraditionella häxkretsar. Men det ska bli roligt att se vad de kommer fram till.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3. Ang mossliken så vet de fortfarande inte varför eller om de är offrade. Det finns en hel uppsjö med teorier om vad som hänt.
Så även jag tror att man ska vara lite försiktig med att dra slutsater utifrån dem ang. dessa fynd.
#0 Som jag ser det/tror är det en bekräftelse på någon vi vetat sedan länge. Offer, skräckpålar, nidstänger har alla vetat om. Dock är ju frågan varför dessa är uppsatta. Att få huvudet kapat o kört in en påle i det är inte någon hedersam död och troligen aldrig varit.
Måste säga att den mest troliga förklaringen är att dessa satts upp för att skräma bort/nida fiender.
Vi kan alltid hoppas på mer pengar till arkeologiska utgrävningar i allmänhet, det finns ju så mycket outgrävt. Särskilt utanför de "klassiska" fornfyndslandskapen.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Att jordfästa lik har ju bevarats åtminstone som uttryck även inom Kristendomen.
Från den svedjefinska kulturen vet vi ju att man offrade skallarna på de björnar som dödades. Det tyder på att man ansåg att själen låg i huvudet. Det är en relikt från Hedendomen (Schamism) och lite liknande finns också hos den samiska kulturen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I Finland finns det speciella heliga träd där björnskallar sattes upp.

I Finland finns inga björnskalletallar kvar men däremot i Sverige, men även i Sverige är de flesta av dem borta. Däremot finns det björnskalleholmar. När Gottlund gjorde sin resor i början av 1800-talet fanns fortfarande tallar kvar och även skallar fastspikade.
Björnskalletallar var på uddar eller holmar eftersom själen inte kunde passera vatten och kunde därför inte göra någon skada.
Undrar om det inte var när jag läste om finnmarken och finsk trolldom som jag snubblade över det där med att man brukade spara husets gamla ägare vid taket. Tror också att kroppen röktes.

intressanta inlägg här. att röka och/eller bevara släktingars närvaro o placera dem i/under byggnaden, vet jag fortfarande förekommer bla, i, Nigeria, Indonesien och små samhällen i syd amerika

Det var vanligt att man begravde sina döda på eller i närheten av gården i Finland, som sedan även användes bland svedjefinnarna. Ibland har det ansetts vara en skröna, men minst ett känt fall finns från Grangärde. Där hittade man en kista på kyrkogården med annat innehåll än ett människolik (=stenar).