Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 7256 ggr
Praefatio
0

Häxbok för barn

När jag var barn så lånade jag en bok på biblioteket. Det var en hjärtlig bok med mycket glimt i ögat som handlade om häxor, jag tror att den innehöll pyssel, fakta och annat. Inte inriktat på HiF-häxor så att säga, utan sagohäxor. Minns att det fanns ett kapitel med häxig mat, där det bland annat beskrevs hur man gjorde flugsvampar av kokta ägg och halva tomater med majonnäsprickar. Det var mycket bilder i boken och jag lånade den om och om och om igen för at jag tyckte så mycket om den. På den tiden var internetbokhandlarna inte vanliga än, och i de vanliga bokhandlarna fanns den ine trots att jag letade efter den.

Nu vill jag göra ett nytt försök att hitta den, men jag har ju glömt vad den hette! Är det någon som känner igen min beskrivning? Jag har googlat lite men hittar ingenting.

Ganna
0

Malcolm Bird, "Häxkonster för praktiskt bruk"

/Bibliofilen

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Praefatio
0

Men Ganna, TACK!!!!! Åhh, vad glad jag blev nu, löljligt lycklig! Det var precis den boken jag letade efter. Tusen och ett tack!

Och till alla andra: Nu har ni fått ett ruskigt mysigt lästips för regniga höstkvällar :)

Ahradia
0

Ibland blir jag lite internetkär i Ganna ;)

Witches don't get mad, they get even.

Ganna
0

#2 Varsågod, det var ett nöje. :)

#3 Ja, det beror nog på att hjärnan är min attraktivaste kroppsdel. Jag bara frågar mig varför känslorna inte är kroniska hos dig? ;D

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Endroppeihavet
0

Den där boken är smått underbar ^^ Och den har kommit i nytryck så den är lättare att få tag på :)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ahradia
0

#4 Det måste bero på att jag får alldeles för liten Ganna-dos i veckan ;)

Ganna
0

#6 Det finns iaf ett färskt inlägg på min blogg om längtan är för stor. ;)

Ahradia
0

#7 Mmm, dagens fix. Nu klarar jag mig genom natten iaf. ;)

CherryLenore
0

Världens sötaste bok, hittade den på bokrean för något år sedan :)

[Nötis]
0

den där boken läste jag också när jag gick i 4an har jag för mig! lånade också hem den gång på gång och läste haha :D tyckte att den va jätte bra. Har fortfarande bilden i huvudet av delen i boken där de beskriver vad händernas fingrar är till för eller vad man ska säga, salvefinger, trollfinger etc ;) haha skit bra bok, verkligen :D

Sebastian
0

När det ändå är på tapeten sas. Vi hade en bok när jag var barn som handlade om troll. Den beskrev olika sorters troll och innehöll folksagor.

Men jag kan inte minnas vad den heter..

Om det är till någon hjälp så kommer jag ihåg att en av bilderna var en skiss av ett troll med en riktigt längt tunga..

Bappho
0

#11 Bilden med den långa tungan, kan det vara ett Heltroll från Örsundsbro, månne ;)

Boken heter TROLLEN - Deras liv, land och legender, Text: Jan-Öjvind Swahn, Illustrationer: Bo Lundwall

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sebastian
0

Nej det är fel omslagsbild.. På den jag menar var det mörk skog på sidorna av en enslig väg. Kan ha varit ett litet hus med i bakgrunden på bilden..

lightseeker
0

tomtar och troll? eller John Bauers bilder?

Sebastian
0

Nepp.

Bappho
0

Undrar om bilden på tungan stämde i alla fall. Laddar in bilden i morgon så får vi se om du känner igen den :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Nötis]
0

vet att tråden är gammal haha, men Sebastian, jag tror jag vet vilken bok du menar. Minns inte vad den hette men handlade den bara om troll? :o Inte om olika spöken också? Som mylingar, och vampyrer? 

för jag letar efter en bok som handlade om det, och bilden du beskriver med en mörk skog, en väg och hus är det jag får upp i huvudet när jag tänker på boken. Det var en barn bok, och varje kapitel hade lix ett tema, så som "Mylingar" eller "Spöken på bild" eller "Troll", också fanns det med både fakta och en eller flera historier om just det kapitlet handlade om.

Ingen som kan ha ett hum om vad boken hette? :o

Sebastian
0

Så kan det ha varit. Tror jag tittade i den med fasa i femårsåldern.. 
Men omslaget och bilden på trållet med den långa tungan har etsat sig fast.