En liten fråga om moral
Om en person förstör för många andra (och har gjort så under en lång tid), och kan inte puttas bort från sin maktposition med vanliga medel, är det då ok att använda magi för att få denne att släppa taget?
Jag tror det bästa är att följa sin egen moral och personligen skulle jag inte ha några problem med att använda magi i en sådan situation.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte jag heller skulle ha någr problem att använda magi när min moral säjer mig att det är det enda att göra…men jag slänger inte hej vilt trolldom runt mig utan noga övervägande.
I såna fall tänker jag inte ens på moral, om jag ska vara ärlig. Jag agerar efter min självbevarelsedrift, när det går för långt. Tänka kan jag göra sen.
Jag har använt mig av magi i en sådan situation redan, det var min arbetsplats överlevnad mot att denna person skulle få fortsätta att härska och söndra - valet var inte så svårt. Sen kommer ju frågan vilken typ av magi man använder och ens intention med den. Där är det ens moral och ett noga övervägdt beslut som får gälla.
Mvh. Silverhuldra

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kan inte göra annat än att hålla med. Att agera känns självklart, på vilket sätt och med vilken intention skulle jag behöva fundera på. Eller kanske inte alls.
jag gör normalt ingen skillnad mellan att använda magi och att använda "vanliga" medel. tycker samma etiska och moraliska ramar gäller oavsett. man får helt enkelt ta ställning till om ens skäl för att vilja bli av med personen är proportionella till de metoder man väljer.
beroende på vad det rör sig om kan det t ex vara ok att försöka "bli av" med personen genom att göra en polisanmälan eller gå till facket eller liknande, men inte att hämta sitt gevär och skjuta vederbörande själv. på samma sätt kan det i vissa fall vara ok att använda någon form av magi för att begränsa personens inflytande på andra eller en själv, men kanske inte att försöka sig på att skada eller ta död på personen på magisk väg.
i andra fall, som t ex om det handlar om en despot som under decennier dödat och torterat tio-eller hundratusentals människor, är det kanske viktigare att bli av med vederbörande och då får man ta ställning till hur långt man vill gå oavsett om man använder sig av "vanliga" metoder eller magi.
oavsett så bör man tänka sig för ordentligt innan man handlar, så att man är förberedd på vilka konsekvenser man kan vänta sig och så att man inte missbedömer situationen och gör saker och ting värre istället för bättre.
Tack för era snabba svar!
Jag ska ta och göra det rätta :-)