Libbsticka(Selleriört)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan
Tänkte fråga er… jag odlar libbsticka(selleriört) i trädgården.. mest som matkrydda då…
Men tänkte fråga… använder ni Libbsticka(selleriört) till något magiskt arbet??? i såna fall till vad?
Jag har också läst att det är en medicinalväxt, vet ni vad?
Hoppas för övrigt att ni har det bra i förkylningstider.
Vill minnas att Libbsticka förr brukade planteras vid ytterdörren för att hålla ormar och annat otyg ute. Hm, kanske skulle flytta min.
Om dess medicinska användning finns info här: http://alternativmedicin.se/sok/Vax-104.html
Enligt Annemette Olesen's "gamle laegeurter":
libbstickan är vätskedrivande.
den har tidigare använts som medel mot gonorré, njurbesvär och besvär med urinblåsan samt magbesvär. den har också använts mot reumatiska besvär, gikt, menssmärtor och migrän. den ansågs också kunna läka sår och bölder. (dock är det väl osäkert om den hjälpte mot allt det här)
libbsticka i badvattnet ska öka sexlusten och en bukett libbsticka i dörren håller djävulen borta. det skulle även håll pesten borta. man kunde också undvika att bli smittad av pesten genom att tugga libbstickerot.
avkok kunde bota dålig syn.
enligt "människan och floran etnobiologi i sverige 2" användes den under medeltiden mot gulsot, inälvsmask och matsmältningsbesvär, samt för att hålla ohyra borta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för bra information
Magiskt kan man använda libbsticka för att dra till sig kärlek eller uppväcka passion om man vill ha lite mer sex i livet, förutom till beskydd då som någon beskrev tidigare i tråden :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Bappho: Perfekt svar.. där fick jag reda exagt på vad jag ville få reda om dn som magisk planta… det måste jag skriva ner i min "BOS" för annars kommer jag glömma bort det.