Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1846 ggr
Thistle
0

Uppsats

Hej.

Jag ska skriva kandidatuppsats om häxor i Sverige under 1800-talet och framåt. Jag är inte helt klar med exakt vad jag vill ta reda på mer än om häxor "fanns" på den tiden och i vilken form. Jag tänker främst på vem det var som kallades häxa och varför. Om det faktiskt fanns någon form av grupptradition eller om häxkonst bara praktiserades av enskilda utövare, vad de gjorde, vilka källor de hade, vad de influerades av och så.

Jag kommer att rikta in mig på kloka gummor och gubbar, botare i olika former, trollformler, ritualer mm. Förutom att använda mig av litteratur kommer jag att besöka Nordiska Museéts arkiv. Det jag söker här är boktips av alla de slag om just häxkonst i Sverige förr i tiden, gärna etnografisk och akademisk litteratur. Jag hoppas att någon har några tips!

Thistle

Ganna
0

Kristina Tegler Jerselius, Den stora häxdansen. Vidskepelse, väckelse och vetande i Gagnef 1858

F.ö. så låter det snarare som din uppstats riktar in sig mot "kloka" i olika former än häxor.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
0

Tänker att gamla domstolsprotokoll skulle kunna vara till hjälp. Där kan du se om några har blivit dömda för häxeri och vad domen i så fall grundar sej på. Vet inte riktigt hur man får fatt i dessa. Dick Harrison talade härförleden om nån domsaga i P4. Tror att det var i Harald Treutigers eller Erik Blixs program. Kan ju vara en inspirationskälla…

Vad gäller den akademiska världens syn på häxor, så tror jag att Ganna bl.a. är beläst i området. Kolla gamla trådar, för här finns diskussioner om vad en häxa egentligen är. En häxa är inte per automatik detsamma som en klok gumma eller gubbe hävdar en del. Däremot tror jag att de har kunnat dömas för häxeri och trolldom.

dennas
0

# 1

Hur i hela friden hann du före, medan jag satt och skrev? Glad

Det blev lite knäppt med mitt svar efter ditt, tycker jag bestämt.

Ganna
0

#3 Tja, det kan bero på hur snabbt din browser uppdaterar sidor, hur iFokus databas tar emot anrop, etc. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Thistle
0

Nja, jag undrar om skillnaden mellan häxor och kloka var så stor?  Det jag vill ta reda på är vad skillnaden egentligen ansågs vara. Var häxor exempelvis bara de som gjorde ont? Blev en "klok" person som beskylldes för att ha gjort något fel automatiskt en häxa? Fanns det någon specifik praktik som gjorde en person till en häxa?

Det de kloka sysslade med och det häxor sysslade med går ju lite in i varandra och jag känner att det säkert finns mer litteratur om kloka än om "riktiga" häxor. Att jämföra dem med varandra gör det lättare för mig att kunna skilja de två begreppen åt, tror jag i alla fall. Så jag tar gärna emot tips på litteratur om båda.

Tack för tipsen :)

Ganna
0

#5 Läs min artikel för att reda ut begreppet "häxa".

Rent generellt var det långt fler "vanliga" människor som blev häxanklagade än kloka som blev det, särskilt under häxprocessernas tid. Däremot finns det kloka som anklagats för trolldom, men man måste skilja på begreppen "häxa" och "trolldom(sutövare)".

Thistle
0

#6 Jag har läst din artikel och den är väldigt intressant. Tack! Men jag anser att jag själv behöver reda ut begreppet häxa i uppsatsen, med den hjälp av den litteratur jag kommer att använda mig av. Jag kommer inte att skriva om häxprocesserna, men jag har inte heller helt avgränsat mitt ämne än, så just nu vet jag inte riktigt vilken utgångspunkt jag ska ha. Nu har jag den spännande "forskningprocessen" framför mig, om man kan kalla det så.

Ganna
0

#7 Även om du inte kommer att skriva om häxprocesserna så lär du få ta avstamp där i litteraturen; annars missar du s.a.s. hela grunden för begreppet.

Vilket ämne skriver du uppsatsen inom; historia, religion, religionshistoria?

F.ö. lycka till, jag kan höra handledarens "Begränsa ditt ämne!". ;)

Thistle
0

# Jo, jag vet att jag kommer att behöva läsa en del om häxprocesserna för att få en bra bakgrund i till mitt ämne. Jag läser religionshistoria och kommer att ha en hel delkurs till att fördjupa mig i mitt ämne. Det är jättebra för att då kan jag få en grund till det jag ska skriva om och hitta den litteratur jag vill använda mig av.

Just nu är häxor på 1800-talet och framåt en ganska lös formulering av vad jag ska skriva om, men det kommer att bli lättare när jag har mer att gå på. Jag vill få med det du har skrivit om i din artikel också t.ex häxsabbaten, djävulen mm. Men också exempelvis flygsalvor.

Något du har skrivit som är väldigt intressant är förbjuden trolldom till skillnad från tillåten sådan. Jag vill gärna kunna fastsälla var sådana gränser gick främst för att "häxa" förr till skillnad från idag inte verkade vara något särskilt positivt. Men detta behöver ju inte innebära att häxor bara sysslade med negativa saker, jag vill gärna veta vad som lyftes fram och varför. Där tror jag att jämförelsen mellan kloka och häxor kommer väl till pass.

Ganna
0

#9 Gränserna för vad som är (i lag) tillåtet eller inte m.a.p. trolldom varierar i olika perioder. Likaså krav på bevisning samt själva rättsprocessen.

Tittar man sedan på folks inställning varierar den dessutom mellan olika samhållsskikt, så det är en grannlaga process att grundlägga och sedan avgränsa.

Du kan alltid maila mig på info@tunridacraft.com. :)