Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3448 ggr
Thistle
2011-08-25 09:05
0

Ben

En fråga till er som håller på med ben och sådant. Jag hittade en bit av ett djurben när jag var ute för några månader sedan. Det låg nästan i en myrstack, så det var rent och fint, med bara en envis sena som hängde kvar.

Jag har det ligggandes i en bunke vatten på balkongen för att få igång "the maceration process", vet inte vad det heter på svenska. I början gick det inte alls bra, men nu så ser man att det börjar  hända saker och det flyter runt lite grönt slime i bunken. Problemet är att den lilla "köttbiten" finns kvar på benet och verkar inte vilja lossna. Några idéer till hur jag ska gå vidare med detta?

Jag kan tillägga att jag helst inte leker med kemikalier av något slag, så jag tar gärna emot tips på naturliga tillvägagångssätt.

Ganna
2011-08-25 09:59
0

Skrapa försiktigt loss den med en kniv. Jag vet inte hur utomhustemperaturen ser ut hos dig, men vill du ha sprutt i processen bör det hela stå i minst rumstemperatur - men det är mest en tidsfråga. Sen beror det på vad du ska göra med benet hur du går vidare.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

LinaLj
2011-08-25 10:08
0

Om benet inte är för skört så koka det. Det är vad jag har fått lära mig när jag arbetade på djurpark där de ibland tog tillvara på ben efer djur som hade dött.

Ganna
2011-08-25 10:20
0

#2 Det beror dock på vad man ska ha det till sen, vill man kunna använda det till något annat än prydnad bör man inte koka det.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Dragon91
2011-08-25 10:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

asätande skalbaggar ;)

Thistle
2011-08-27 14:14
0

Som jag förstår det så blir benet bli skört om man kokar det, jag har läst lite om det innan och kommit fram till att jag nog inte ska koka det.

När det gäller att skrapa av det med en kniv, så är det något jag kan göta, jag har bara inte riktigt någonstans att vara. Jag tänker på de hygieniska aspekterna av det hela. Jag är lite nojig när det gäller bakterier och sådant och jag vet inte vad som kan finnas i det slemmiga vattnet.Jag kan nog fixa lite med det i badrummet, då jag har lite platsbrist.

Benet har stått ute i sin skål hela sommaren. I början så hände det ingenting, sedan bytte jag skål och satte på ett ordentligt lock, jag hade bara haft lite plast över förut, sedan satte det igång. Det är ett väldigt litet ben, men jag är inte bortskämd med att hitta sådant där jag bor, så jag är glad ändå :).

Ganna
2011-08-27 14:55
0

#5 Du häller av vattnet och byter det med jämna mellanrum, det är ju så du ser (vattnet håller sig klart) att bakterierna jobbat färdigt. Men då är det också viktigt att det inte står för kallt så det är kylan som bromsar tillväxten.

Tycker du det känns äckligt att hålla i benet löser ett par diskhandskar det.

Finns det ingen plats utomhus dit du kan gå och rensa av benet?

Thistle
2011-09-11 18:57
0

Jag har inga problem med att hålla i benet, jag är bara lite nojjig när det gäller bakterier och så. Jag har inte direkt koll på vad som gäller när man hanterar ben eller döda djur som man har hittat utomhus.

När jag tänker efter kan jag nog gå ut en bit i nätheten av där jag bor och hälla av vattnet och skrapa av benet. Behöver jag göra något mer med det sen?

Ganna
2011-09-11 19:37
0

#7 Lägg tillbaka det när du skrapat det och fortsätt hälla på vatten och byta det var 3:dje dag tills det inte är grumligt längre. Sen efter det beror det på vad du ska göra med det.

AnnaGreta
2011-09-12 08:09
0

Gör man lika dant med horn? Ska slakta ett par baggar snart.

Bappho
2011-09-12 09:06
0

#9 Då skulle jag spara hela huvudet.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2011-09-12 09:51
0

#9 Jag håller med Bappho och skulle försöka ta hand om hela skallen. Försök rensa skallen så gott det går med kniv och handkraft och gräv sedan försiktigt ned den i en myrstack. Dra fast skallen och käken med kraftig ståltråd som du föränkrar i en sten eller ett träd så inte räven kan gräva upp den och dra iväg med den.

Vill du bara ha hornen, så såga av dem strax ovanför basen och när du fått loss dem kan du knacka ur innehållet. Dem skulle jag göra rent försiktigt men ordentligt med såpa och vatten.

AnnaGreta
2011-09-12 10:33
0

#10, 11 Kanske det! Tack för tipsen.

Bappho
2011-09-12 10:43
0

Min gotlandsbagge som jag har (död i skalleform) har skeletthorn inuti hornen, så att man kan trä av och på dem.

Ganna
2011-09-12 10:57
0

#13 Ja, det sitter "knögglar" inne i bagg- och tjurhorn som är ihåliga. Till skillnad från älg- ren- rådjurs- och hjorthorn som är solida. Men vill man bara ha hornen av en bagge utan att ta hand on hela skallen, är det enklast att såga av dem.

Är man osäker på hur ett djur dött eller om det nödslaktas så koka hornen.

[trumman]
2011-09-12 14:58
0

#11 Skulle hellre sätta fast det liggandes PÅ myrstacken än förstöra deras hus och gräva ner det.

Då kommer dessutom fåglar, skalbaggar, maggots och andra fina skallrengörare åt den.

Ganna
2011-09-12 15:14
0

#15 Så här på hösten får man mer "action" längre ned i backen dit inte tjälen når. Hade det varit vår hade jag också föredragit ovansidan. Myrorna klarar sig, myrstackarna här brukar bli åtgångna av nallefar ändå.

[trumman]
2011-09-13 12:32
0

#16 De drar sig nedåt för att komma undan kylan, tack vare ett skyddande lager stack ovanför dom. Kommer du och pajar det fryser ju myrstackarna!

Ganna
2011-09-13 14:11
0

#16 Jag var otydligt; jag tar i de flesta fall över där nallefar redan gjort jobbet. Om något så brukar jag försöka återställa (så gott nu en gigant kan göra myrors jobb).

Men jag får lära mig sticka, så jag kan göra tröjor åt dem. ;)

[trumman]
2011-09-14 10:38
0

#18 Bäst är nog att låta dom sköta byggandet själva, dina mandibler är på tok för stora får dylikt pillerjobb ;)

Ganna
2011-09-14 11:02
0

#19 Ja, antagligen, men de slipper iaf bära några barr någon decimeter. Det råder iaf ingen brist på varken myrstackar eller myrstackare här.

[trumman]
2011-09-14 12:55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så länge du int gräv så här bara ;)

Bappho
2011-09-14 13:18
0

Myror är ju ganska snabba att arbeta. Minns när jag fick lite myror i lekstugan. Usch då, tänkte jag, det där måste jag göra något åt. Nästa gång jag tittade in så var det rena farfarsstacken därinne. Hela stugan full. Jag fick be exet, som är lite modigare än jag, att skotta ut dem. Det tog inte så lång tid så var det en stack igen. Vi fick slå sönder hela stugan och skicka den på tippen.

Bappho
2011-09-14 13:20
0

Nu när jag tänker efter så var det kanske en dum idé. Tänk vad lämpligt att ha en egen stack bakom vägg och dörr. Det hade bara varit att slänga in ben och djurhuvuden direkt.

Ganna
2011-09-14 14:02
0

#21 Som en av mina vänner brukar säga: "Det finns folk till allt - och folk är idioter!". ;)

[trumman]
2011-09-15 14:24
0

#23 Precis. Och stacken är ju bara toppen av isberget. De sträcker sig ju 2m ned har jag hört.