Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3153 ggr
WillowsEpona
2011-09-01 13:31
0

Fundering...

Barnen kom hem alldeles uppjagade och supertaggade med lapp från svenska kyrkan som delat ut i skolan och verkligen sålt ideen med miniorer o mini-miniorer osv… det skulle bli allehanda pyssel samt samling med bibelberättelser…

Jättetrevligt med lite sociala aktiviteter men undrar lite stilla hur det skulle mottas om en pagans grupp delade ut blad och sålde in ett liknande konsept. (Hämtar tillochmed barnen från skolan/fritids!) Kanske skulle prova?

Finns det liknande paganska grupper i de lite större städerna kanske?

[Ackinna]
2011-09-01 13:56
0

Rätt "kul" tanke faktiskt… hmm, reaktionen från omgivningen skulle nog då bli lite annorlunda.. alltså om det var något "okult" som erbjöd det… (guuuud vad jag hatar ordet okult)

Ganna
2011-09-01 14:07
0

Eftersom skolan ska vara konfessionsfri och inte släppa fram en religion ensidigt så skulle jag ha ifrågasatt att ett sådant utskick som dina barn fick distribuerades via skolan. Månne det säkert var en del av Sv. Kyrkans skolmission. :/

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2011-09-01 15:18
0

Kyrkan är ju bra mer aktiv i skolorna nu för tiden än när man själv var ung. Så fort det blir en kristen högtid så ska barnen iväg på "teatrar"där de får lära sig den kristna sanningen. Värst var dock när sonen gick i mellanstadiet och de fick lära sig gamla testamentet en gång i veckan från en pingstpastor. De fick upprepa alla händelser på vers tillsammans med gester, om och om igen. Han kan den nästan utantill fortfarande.

Själv bänkade jag mig vid varje lektion och ställde jobbiga frågor, upplyste dem när de utelämnade "obehagliga" saker ur berättelsen o s v ;-)

Min son var ganska inne på egyptiska gudar, speciellt Anubis på den tiden. Och i häftet de delade ut fick man se bilder på hur Moses hånade Anubis och gänget och de stod och darrade undergivet. Han blev så arg så att han gick hem och gjorde slut på ett helt ritblock där han tecknade de Egyptiska gudarna hånandes Jahve ;-P

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2011-09-01 15:46
0

#3 De har försökt bussa iväg mina söners skola (låg- och mellanstadium) på påsk och advent, men då har jag slagit stopp direkt, bl.a. med hänvisningar till Skollagen. Det funkade.

_~*~ www.tunridacraft.com_ ~*~

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Fylgja
2011-09-01 16:22
0

Hmm, väldigt intressant.

Personligen tycker jag mycket om både jul och påsk, och det är en del av min kultur som jag gärna värnar om.

Men jag har också funderat en del på det där.

Täljde en en jättefin wynja-runa att ha om halsen till en väninna, som födelsedagspresent. Hennes syster som är psykolog hade efter kalaset uttryckt stor förfäran över att jag - som verkade vara så jordnära och förståndig - höll på med "sånt".

Om jag istället givit min väninna ett kristet kors, hade hon antagligen inte blivit alls förfärad över jag håll med "sånt".

En ny jämställdhetsfråga kanske? Eller handlar det rent av om diskriminering?

[trumman]
2011-09-01 16:29
0

#5 Oförstånd. Man får leva med det, eller informera bort det.

Ganna
2011-09-01 17:06
0

#5 De flesta traditioner kring jul och påsk har äldre ursprung än det kristna. Så det är inget exklusivt som bara Sv.K. kan lära ut till våra telingar, utan i skolan är det lärarnas uppgift och hemma föräldrarnas.

Vill sedan föräldrarna ta med sina barn till kyrkan på fritiden så är det naturligtvis helt upp till dem.

På din sista fråga skulle jag vilja svara religionsfrihet - och precis som alla våra fri- och rättigheter måste vi vara beredda att värna dem för att få behålla dem.

Fjorgyn
2011-09-01 17:51
0

Tycker inte att religion har något med skolan att göra (då menar jag inte relionskunskap, tycker att det är bra att barn får lära sig att det finns olika religioner och livsåskådningar) Men att ALLA barn ska sjunga julsånger eller göra påsk pysslel eller gå i den svenska kyrkan på avslutningar tycker jag är helt fel. Tycker inte att sådant ska ske inom skolan. Vill man att ens barn ska sjunga julsånger och påskpyssla får man göra det hemma INTE i skolan…

Kuutar
2011-09-02 10:29
0

Jag har tagit religionsfriheten för givet, men det är som det kommer fram här någonting man måste fortfarande kämpa för. Mitt äldsta har kommit hem många gånger förvirrad och ledsen, för att läraren uttryckt saker som "vi är ju alla kristna i Sverige" etc. När jag pratade med läraren kom han först inte ens ihåg vad han hade sagt och bortförklarade sedan allt med den gamla valsen om svenskt kulturarv…

Men tacka vet jag Harry Potter! Det finns många konstigheter i böckerna, men de har ändå fått många ungar att bli vänligt inställda mot magi i allmänhet och det hjälper när deras kompis har en udda morsa ;-)

GiiK
2011-09-02 10:51
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att kuna lite om Bibeln (klassisk literatur) är inte mer fel

än att kunna nogot om islam och koranen.

Jesu bergspredikan borde alla känna oavsett vad man i övrigt

tror på.

Och hur ska barnen kunna ta ställning när dom blir ärdre

om dom inte får kunskaper från "olika håll".

Som jag ser det är själva grejen att vi vuxna vill ha kontrollen

över vad som våra barn matas med. Och det är ju vår skydighet

som föräldrar att "vaka" över det.

Men om Ni vill lära era barn berättelser ur bibeln så kan jag varmt

och fördomsfritt rekomendera "Min bok med bibliska berättelser"

som distrubieras av Jehovas Vittnen.

"Oskyldig"

[NeferNefer]
2011-09-02 11:18
0

#10: hej, nu blir jag nyfiken. Varför måste alla känna till just Jesu bergspredikan? Jag har ingen aning om vad han sa då, enligt bibeln. Jag kan en massa olika saker ur bibeln (bröderna Jakobsson, exempelvis, kan jag rabbla som rinnande vatten. Trevligt partytrick, annars har jag inte haft någon nytta av det), på grund av min bakgrund, fast den här bergspredikan har ingen bemödat sig om att lära mig.

Bappho
2011-09-02 11:45
0

#10 Jag har inget emot religionskunskap i skolan, men när kyrkor och församlingar själva går in i skolan och berättar om kristendomen då blir det fel.

scheindel
2011-09-02 18:11
0

intressant diskussion. jag har faktiskt funderat en del på det själv. jag minns att när jag var barn på 80talet så läste fröken barnens bibel för oss dagligen under hela advent. jag kommer från ett ganska invandrartätt område, med många från mellanöstern och iran, och jag skulle tro att kanske en tredjedel av klassen var muslimer (så vitt jag kan minnas -det var inget jag reflekterade över i den åldern ju).

ändå kan jag inte minnas att islam eller någon muslimsk högtid eller tradition någonsin ens nämndes och så vitt jag vet var det aldrig någon förälder som reagerade på det. om det hände fick det inga konsekvenser för julpysslet och bibelläsandet fortsatte år efter år.

jag gillar ju julen, så jag tror inte jag personligen hade haft så mycket emot om de har lite julmys i skolorna, men jag tycker det är väldigt viktigt att alla religioner behandlas lika, så om det ska vara julmys ska det också vara eid-kalas och beltanedans. om skolan inte behandlar religionerna lika hade jag klagat. och de olika trossamfunden ska definitivt inte gå runt i skolorna och göra reklam bland barnen för sina aktiviteter. det är verkligen inte ok.

GiiK
2011-09-05 08:56
0

"hej, nu blir jag nyfiken. Varför måste alla känna till just Jesu bergspredikan?"

Almänbildande kunskaper om vad som bör/kan betraktas som

god psykologi.

Men jag medger att det kan vara lite svårt att "greppa". För det

är i orginal skrivet på klassiska språk, gekiska och hebreiska.

dom språken är lite mer "nyanserade" än vår svenska.

Ordspråksboken och Predikaren är också en högdare att läsa.

Dom skrevs av den "Vise Kung Salomo" mycket bra läsning även

för barn.

Länkar  till den i mina ögon bästa Biben "on line", den använder

Guds egennamn konsekvet, och skrivet på ett modernt språk:

http://www.watchtower.org/z/bibeln/index.htm

" ….men när kyrkor och församlingar själva går in i skolan och berättar om kristendomen då blir det fel."

Alla som undervisar har n bakgrund, regigon eller annorlunda åsikt

som "lyser igenom" undervisningen.

Men det är som dom flesta verkar vara med på, föräldarnas ansvar

att se till att våra "ungar" inte matas med direkta felaktigheter och

sådant vi uppfattar som "propaganda".

Att få samlas när det är som kallast och solen lyser med sin frånvaro

känns gott i själen. Då kan man umgås och ha trevligt.

I vår familj firar vi inte jul. Men att få vara tillsammans dom dagarna

är en av årets höjpunkter. Alla är ju lediga just då så det är bara att ta för sig.

"Oskyldig"

[NeferNefer]
2011-09-05 09:02
0

#14: tack, Giik, för ditt svar, men jag blev inte klokare. Jag anser mig själv väldigt allmänbildad, men just denna bergspredikan har jag ingen aning om vad den innehåller. Det är alltså inte så att jag har läst texten och inte förstått den (jag har över 500 högskolepoäng, och jag inbillar mig att har jag klarat av att tillgodogöra mig all den akademiska litteraturen så borde jag förmodligen förstå andra texter också någotsånär, men det är möjligen fel. Det handlar ju trots allt om helt olika sorters litteratur). Jag hade hoppats att du skulle berätta för mig lite om vad predikan handlar om, samt varför du tycker att just den ska ingå i en god allmänbildning. Med hopp om ett mer uttömmande svar önskar jag dig och alla andra en underbar dag Glad

Ganna
2011-09-05 09:12
0

Den stora skillnaden mellan skolan (i förlängningen läraren) och en kyrka eller församling är att den förstnämnda har ett uppdrag, reglerat i lag, att vara saklig och opartisk. Församlingens/kyrkans representanter har ett helt annat uppdrag, nämligen att värva själar/medlemmar.

Att låta barnen gå i kyrkan vid en eller flera kyrkohögtider per år, är att göra kristendomen och dess uppfattning till norm  oavsett hur icke-propagandistisk prästen må vara.

GiiK
2011-09-05 09:34
0

"Att låta barnen gå i kyrkan vid en eller flera kyrkohögtider per år, är att göra kristendomen och dess uppfattning till norm  oavsett hur icke-propagandistisk prästen må vara."

Kan bara instämma………..

Våra barn följde alldrig med till kyrkan.

Detta med "kristen fundamentalism" är nog ett arv från den gamla folkskona som jag själv gick i hela lågstadiet.

Vi sjöng en psalm varje morgon och bad bordsbön innan lunch.

Efter lunch var det en bön till; "Tack gode gud för maten, ammen".

Så man får nog säga att "avkristningen" av skolan har öppnat vägen

och underlättat för många olika trosuppfattningar

"Oskyldig"

[NeferNefer]
2011-09-05 10:07
0

Giik, jag hoppas inte du missade min fråga till dig, #15?

I övrigt önskar jag att barnen kunde få läsa lite riktiga texter från olika synsätt istället för att bara läsa om själva religionerna. Läser de om religionerna finns det ju en risk att deras intryck av dem färgas av författarens åsikter. Ingen är opartisk, hur mycket den än försöker intala sig det. Jag skulle vilja föreslå en valfri bok av Dalai Lama, exempelvis. Det jag minns från skolan är någon förvirrad text om att buddhism består av hinayana och mahayana, och den ena betyder att bara några få kommer till himlen och den andra betyder att fler kommer dit. Som tur var så blev jag nyfiken på buddhism ändå, senare i livet, och läste på egen hand. Vad gäller religioner från Afrika har jag inget minne alls av att någon har berättat om dem, samma med samisk livsåskådning, nordamerikansk och sydamerikansk ursprungsbefolknings tro, aboriginernas världsbilder och så vidare. De stora monoteistiska religionerna tycker jag får för stort fokus, med tanke på att vi ändå matas med dem från olika håll. Vi vet att de finns, och blir vi nyfikna finns det texter att tillgå. Förstår ni hur jag menar?

Ganna
2011-09-05 10:43
0

#18 Jag förstår precis hur du menar. Vi som föräldrar måste ju reagera på böckernas innehåll, inte bara i religionsämnet. Sedan får man påverka lokalt och/eller nationellt allt efter tid och intresse.

Det jag önskar att mina barn ska få med sig från undervisningen i religion är dels grundkunskaper men kanske främst verktyg för att tänka själva, veta hur de tar reda på mer på egen hand samt att det väcker deras nyfikenhet. Det gäller för alla SO-ämnen för den delen.

Kuutar
2011-09-05 11:25
0

#18 och #19 håller med er!

[Zorita]
2011-09-05 20:22
0

Jag tycker religion ska läras ut tillsammans med historia och kultur. Det ska inte ligga någon extra tyngd på kristendomen annat än vad den har för inflytande i världen idag tillsammans med de andra religionerna.

Jag tycker det är skrämmande att man varje halloween kan hitta någon som inte vet att ursprunget är Samhain, eller att bilden på Jesus och Maria kan hittas i egyptiska tempel som Isis och Horus. Eller för den delen att jul fortfarande firas ungefär som det gjorts sedan forna Egypten och sedan i antika religioner som. Som en symbol för vintersolståndet och solens återfödande…

Det är också allmänbildning, inte bara att känna till olika texter eller fakta om de religioner som är stora idag.

#14 är bergspredikan den där Jesus säger bla "the meek shall inherit the earth"? Jag kan bara på engelska eftersom min kunskap av nya testamentet mest kommer från Eddie Izzard och The Life of Brian av Monty Python. Ja och så från Gardells "Om Jesus" som var väldigt bra läsning med väldigt kritisk men ändå kärleksfull syn på nya testamentet.

GiiK
2011-09-06 13:18
0

Jo jag missa det fullständigt, förlåt!

Men det underlättar om vi hoppar över detta allmänbildning.

Oavsett vad man tror på, har för religös bakgrund, så är "Jesu

bergspredikan" god psykologi.

Läs Matteus kapitel 5 till kapitel 7. Detta är god psykologi för

alla människor. Vi har alla lika behov, inte minst av kärlek och

kärleksfull omtanke.

Jag ska bara göra ett citat från Matteus kapitel 7 vers 12

"Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra mot er, så skall också ni göra mot dem; detta är nämligen vad lagen och profeterna innebär."

Den gyllene regeln, brukar detta klassiska citat kallas.

God psykologi där jag är den aktive, och kan påverka en situation i en possitiv riktning.

Om mina barn fick lära sig dessa visdoms ord i skolan skulle jag

vara glad. Tyvärr är det "andliga" intresset ersatt av ett materialistiskt tänke sätt.

Men vist finns det visdom i andra religoner också som inte bör föraktas.

"Oskyldig"

Ganna
2011-09-06 13:37
0

#22 Den gyllene regeln förekommer i flera olika religioner i olika varianter, så istället för att lägga fram en enstaka religions förklaring till den, är det väl bättre att företeelsen tas upp som just en företeelse och att man då även tar upp att behovet av att behandla andra väl och att bli väl behandlad är något allmänmänskligt?

GiiK
2011-09-06 14:08
0

men då är det bra om flera religösa inriktningar kan få

var med på ett hörn i skolan än just bara den "kristna".

Det är bra att våra barn får se att flera inriktningar är

aktivt intresserade av att behandla varandra väl.

Wiccan laggarna har också "spärrar" mot att behandla andra

illa. Dom flesta jag mött har djup respekt för andras vä och väl.

Men den gyllene regeln visar att du/jag ska vara den akivta i att behandla andra väl. Inte bara låta bli att skada någon.

Intressan är också slutklämmen; "detta är nämligen vad lagen och profeterna innebär."

Vad Jesus gör är att sammanfatta Mose lag och den övriga hebeiska

delen av Bibeln i en kärnfullt mening.

Men vad har vi för andra motsvarigheter?

"Oskyldig"

Ganna
2011-09-06 14:39
0

#23 Du nämnde ju själv den wiccanska (Wiccan rede). I antikens Grekland var det en vanlig princip, t.ex. Isokrates ansåg att man inte skulle göra något som man skulle bli arg över om andra gjorde mot en. I Kina har vi Konfucius som tyckte att man inte skulle tvinga på någon annan det man själv inte ville bli påtvingad.

Det är bara några exempel.

GiiK
2011-09-06 14:56
0

Ja vist är det de.

Det mina ungar reagerade mest på var att kristenhetens präster

understödde två värdskrig häxbränningar och korståg. Trots att det

var så tydligt hur vi ska behandla varandra. Man förstår varför folk

som översatte bla Biibeln till folkets språk blev bandlysta av kyrkans

företrädare. Ungar är inte dumma……"små grytor har också öron".

Du tog upp det i #23;

" …….istället för att lägga fram en enstaka religions förklaring till den, är det väl bättre att företeelsen tas upp som just en företeelse och att man då även tar upp att behovet av att behandla andra väl……."

Under temat "Etik och moral" tas en del av detta upp utan att koppla det till någon religös åskådning.

Men det är på gymnasial nivå och inte grundskolan. Programmet "Vård och omsorg" gör en djupdykning i ämnet, vet jag.

"Oskyldig"

Bjornen
2011-09-07 07:38
0

I vårt land har vi och har haft kristen moral och etik sedan lång tid. Hela vår moderna historia är fylld av kristen tro och Kristendomen har präglat vårt samhälle och kultur. Många av kulturyttringarna har mer eller mindre starka hednisk inslag och troligen även från tiden före Asatron.

Alla fundamentalistiska inslag i religionerna är av onda. De olika Heliga skrifterna var skrivna för den tidens traditioner, ev. jämställhet och samhälle. De kan inte tolkas bokstavstroget då samhället har förändrats mycket sedan dess. Flera av deras levnadsregler var skrivet för de lokala förhållanden. När sedan de olika religioner spridits utanför sina forna områden, kan förhållanden vara helt annorlunda och dessa levnadsregler vara skadliga i ett annat klimat. Exempelvis grisköttets risker i varmt klimat med trikiner och dålig hållbarhet.

Jag är övertygad om att Bibeln är inte skriven för att man ska tolka dess berättelser som de är skrivna. De är skrivna som skönlitterära berättelser med olika levnadsregler som skulle förstärka solidariteten mellan olika folk och socialskikt. Jag är övertygad att det var meningen att man själv skulle tolka budskapet och inte följa det exakt.

Därutöver har olika översättningar förvanskat texternas budskap. Det går inte att översätta en text skriven för livet vid Medelhavet till ett liv i Norden. Dessutom då med helt annat samhällsystem än idag.

Jag skulle också att det gäller även andra religösa skrifter, men dessa har jag inte läst.

Jag tycker att det Kristna budskapet bör få framföras. Det är dock viktigt att man diskuterar det och lär sig att kristisk granska alla trosuppfattningar. Alla har någon tro när vi börjar fundera på livets uppkomst och mening. Jag tror att när och om vi har fullständig kunskap om livets uppkomst, då är mänsklighetens tid på jorden slut.

Olika sekters budskap är mycket viktigt att de granskas mycket kritiskt. Däremot bör de diskuteras och de ska få framföra sina argument. Förbjuden frukt är alltid intressant för vissa och därför bör de komma fram i ljuset.

När det gäller barn och ungdomar är det viktigt att de informeras efter deras utveckling och möjlighet att ta åt sig informationen.

Den svenska kyrkan är en del av Sveriges kultur. Deras lokaler bör användas i olika sammanhang. Det är fina lokaler med i många fall många hundra års historia. Eventuell välsignelse, psalmsång och väl valda ord av någon är inget farligt. Det skadar ingen oavsett vilken tro man än har.

Ganna
2011-09-07 10:51
0

#27 Nej, den moral och etik som är rådande i vårt svenska, sekulära samhälle bygger snarare på upplysningens idéer och ideal. I den mån kristendomen präglat samhället och kulturen har det snarare varit som en broms än något utvecklande.

De kristna får framföra sitt budskap hur mycket de vill så länge ingen tvingas lyssna.

Det som är farligt är när välsignelser och övriga kristna andaktsyttringar blir ett tvång. Jag vet inte hur det är för dig, men jag är glad och tacksam för att min (och mina barns) personliga frihet och integritet från att bli pådyvlad en tro, skyddas av något så grundläggande som Regeringsformen (RF 2:2§):

Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot tvång att giva tillkänna sin åskådning i … religiöst … eller annat sådant hänseende. Han är därjämte gentemot det allmänna skyddad mot tvång att deltaga i sammankomst för … annan meningsyttring eller att tillhöra … trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen.

Sist men inte minst får folk på sin egen tid ränna i kyrkan hur mycket de vill.

GiiK
2011-09-07 12:11
0

Instämmer helt……..

Vi har tack och lov religonsfrihet i vår land. Och vi har rätt

att, som föräldrar, bestämma hur vi vill att våra barn ska

konfronteras med olika åsikter. Det gäller också politiska

åsikter och idiologier.Glad

"Oskyldig"

[Ackinna]
2011-09-08 09:09
0

Jag tycker den där "skollagen" om att inte får förekomma religion.. alltså som att sprida religion är skolan är ganska barnslig. Det är väl upp till varje förälder och barn om de vill gå på sådana möten….eller träffar eller firar.

Jag tror på en gud.. men min kristan religion ser lite annorlunda ut.. (det behöver vi inte gå in på här) Jag har inget emot koranen och annan religion. Men folk är så "dumma" Skolan får inte knappt fira skolavslutning i kyrkan längre pga av att det finns olika religioner. De får ju knappt sjunga vilka låtar som helst på skolavslutning m.m. Det är ju knappt så att nationalsången får sjungas.

Det har gått för långt i Sverige. Religions frihet? Pyttsan. Om det fanns religionsfrihet skulle inte den där "skollagen" finnas. Religionsfrihet ska gälla både (exmp) koranen OCH bibeln.

Om inte folk vill sitta i kyrkan på skolavslutningen, pga av sin egna religion. Ha ett alternativ för deras religion… eller låt de slippa vara med. Det är upp till varje människa. Så de "svenskar"som inte har något emot kyrkan och kanske biblen. Då får inte fira i kyrkan på sin avslutning för att det finns det som inte vill sätta sin fot där antingen pga av de inte tror på någon religion, eller har en annan religion? Det är inte religionsfrihet.

Det skulle inte skada om fler personer öppnade biblen då och då….

[NeferNefer]
2011-09-08 09:19
0

#30: Hej Ackinna. Jag repsekterar dina åsikter till punkt och pricka, men jag vill veta varför du anser att skolavslutningen är en kristen tradition? Det kan jag inte riktigt förstå. Skolan i sig är inte kristen, och skolavslutningen är en markering att terminen är över. Varför ska den firas i en kyrka? Det är dessutom lite taskigt, om man ska utesluta de personer som inte tror på den kristna guden ("Ha ett alternativ för deras religion, eller låt dem slippa vara med" säger du). Skolavslutningen ska firas i gemenskapen mellan de personer som har varit delaktiga i terminen: elever, lärare och annan skolpersonal, samt de föräldrar som kommer. Inget annat, speciellt inte en liten gemenskap bara för de personer som tror på den kristna guden. Då blir det ju ingen skolavslutning längre, utan bara en kristen samling.

Jag vill dessutom påpeka att de allra flesta av oss har förmodligen öppnat en bibel någon gång. Jag har flera exemplar själv hemma.

Sen om skolan lånar en kyrka för att ha sin skolavslutning i, det säger jag inget om. Många kyrkor är väldigt vackra. Speciellt de medeltida. Men som sagt, skolavslutning är för att fira att skolan är slut för terminen, och det är till för alla som har deltagit i skolarbetet på något sätt under terminen!

[NeferNefer]
2011-09-08 09:23
0

#30 igen. En annan sak jag faktiskt undrar över, det är var kopplingen mellan den kristna guden och vår nationalsång finns? Sjöng Jesus Du gamla du fria när han knatade runt med lärjungarna och drack vin (okej, jag vet inte om han faktiskt drack vin, men han förvandlade vatten till vin, enligt bibeln, och det var ju snällt)?

Det i ditt inlägg som jag får myror i huvudet av är alltså:

"Men folk är så "dumma" Skolan får inte knappt fira skolavslutning i kyrkan längre pga av att det finns olika religioner. De får ju knappt sjunga vilka låtar som helst på skolavslutning m.m. Det är ju knappt så att nationalsången får sjungas."

Om du ser mitt förra inlägg, så förstår du säkert att skolavslutningen alltså inte är en religiös högtid, så jag förstår inte alls vad du menar.

Däremot håller jag av hela mitt hjärta med dig om att folk är dumma. Inte alla, men rätt många är faktiskt ganska så dumma. Om de inte vore dumma, skulle världen inte se ut som den gör idag.

[Ackinna]
2011-09-08 09:33
0

Ganna:

Jag förstår vad du menar….meeen… om vi tänker så att inte religion får spridas i kyrkan då har samhället problem eller kommer få problem. Vi har redan problem i sammhället pga utav det.

Vad är det för skada om en kyrka (oavsett vilken kyrka) Delar ut lappar med information om kommande möte m.m.? Det är upp till varje människa vad de vill göra med den lappen. Gå dit? Kasta den?

Vi behöver den spridningen om information om kyrkor och religion.

Se bara på de stackar islamerna(de som har islam på sin religion). De hat som riktas till dem på grund utav terrorism m.m.

Om folk hade mer kunskap om islam och koranen så skulle de inte utsättas för samma hat…. för många människor tror att de våld som terrorister sprider är ett budskap de vill sprida från koranden….en felaktik syn. Den "hedersmord" och terrorism med mera är inget som bygger på religionen utan det bygger på det vardagliga livsstilen. Vad leder detta i sin tur?

Jo våld, hat mot folkgrupper och det är en del utav det som också föder rasism.

Hur många föräldrar är det inte som har en "snedvriden" och nedlåtande syn på vissa folkgrupper? Hur ska då deras barn kunna få en korrekt bild av omvärlden, religion m.m. om kyrkor och skolan inte finner ett sammarbete och kan låta barnen ta del utav informationen?

Den bittra sanningen är faktiskt så… Ganna Du sa att på sin fritid får de ränna till kyrkan….

Visst bra teori men det fungerar ju bara om förädlrarna inte har de där snedvrida synen… det är det som är problemet.. och det är alldeles för många människor som har den där bristande kunskapen och snedvrida syn på religion m.m….

Hur ska barnen få den "korrekta" synen på sina medmänniskor på sin fritid när de har föäldrar som har en "snedvriden" syn?? va?

Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att såda föräldrar släpper iväg barnen till en kyrka eller anan ställe där barnen kan träffa utlänningar (om föräldrarna har en åsikt som lutar mot rasisim) eller gå till en kyrka om föräldrarna själv har ett "hat" pga av bristande kunskap eller rädsla m.m. mot biblar och koraner eller vad det nu är…

vad händer då? Jo barnen vaggas in i samma tanke som föräldrarna.

Med detta så behålls de där "snedvridna" synerna på sin omgivning.

Kunskapen börjar i skolan!

[NeferNefer]
2011-09-08 09:37
0

#33: du kanske missade mina båda inlägg med frågor till dig? Jag hoppas du svarar på dem för jag vill förstå vad du menar. De här sakerna du talar om är inte ett dugg självklara för mig, nämligen.

Sen en annan fråga, som jag fick när jag läste ditt inlägg till Ganna. Du behöver inte svara, om du inte vill, för det kanske är för personligt. Jag undrar, varför i hela fridens namn läser du inlägg på en sida som heter "Häxor iFokus"? Det verkar, förlåt om jag har fel nu, som att du inte är ett dugg intresserad av vad vi har att säga, utan du är mer intresserad av att försöka slå oss i huvudet med din patriarkala monoteistiska religion.

Hälsningar,

NeferNefer (en jävel på att ducka!)

[Ackinna]
2011-09-08 09:43
0

NeferNefer

Rätt barnslig och bortkasstad kommentar du….

Så klart jag vet att nationalsången har med bibeln eller kyrkan att göra… det var ett exempel på hur svenska samhället har blivit snurrat pga av rädsla för att vara kultur fientliga…

När det kommer till skolavslutningen och kyrkan….

Så klart att själva skolavslutningen inte har med kyrkan i sig att göra… Problemet är inte det… problemet är att under många år så har det varit så att skolor har firat skolavslutning i kyrkan… om det hade slutat med det pga av det du sa.. inte har något anknytning.. det är en sak. Men problemet är att de har tagits bort pga av skollagen om religon.

Men sedan är det kanske inte alla som håller mig dig om att skolavslutningen inte har med kyrkan att göra….jag håller inte riktigt med om det….

Skolavslutningen firas för att skolan är slut… JA.. men skolavslutningen firas att det är dags för SOMMARlov. Sommaren kommer. Varför är det så, eller har varit så att man bär med sig blommor till skolavslutningen??? jo en del att visa att sommaren är där…. och det är där som även kyrkan kommer med i bilden…

[NeferNefer]
2011-09-08 09:51
0

#35: Ackinna, jag hade gärna fortsatt ta dig på allvar och försöka förstå dig och din värld, men nu är det så tråkigt att jag tappar respekten för folk som ger sig in i diskussioner men sen inte kan förklara sig utan ger sig på att kalla folk för dumheter. Egentligen vill jag fråga vad du menar med "Rätt barnslig och bortkasstad kommentar du….", (bortkastad stavas för övrigt med ett s)exempelvis vilken av alla de rader jag har skrivit som du tänker på när du skriver det, men eftersom jag nu har förstått att du är ett troll spelar det mig ingen roll hur du tänker längre.

MATA INTE TROLLEN!

Ganna
2011-09-08 10:06
0

#30 + 33 Jag tror du måste både måste läsa om mina inlägg samt ta en titt i lagtexterna, för du verkar ha fått en hel del om bakfoten.

Skolan är en plats för utbildning, utbildning som det dessutom är en lagstadgad rättighet/skyldighet att ta del av. Vidare ska den utbildningen ske sakligt och opartiskt. När det gäller religioner ska man undervisa om dem, inte i dem.

Eftersom undervisningen är obligatorisk skulle ett andaktsfirande i kyrkan (eller annat samfund o.dyl.) under lektionstid innebära ett tvång för eleverna att gå dit, vilket inte är tillåtet varken enligt skollagen eller, som jag skrivit förut, ännu mer grundläggande i Regeringsformen.

Det finns ingen grund för att fira avslutningarna i kyrkan, det är inte ens en särskilt gammal tradition, vilket annars är ett argument det stojas om i tid och otid.

Du bör nog även ta en funderare på vad religionsfrihet innebär - det är inte bara rättigheten att fritt få utöva sin tro, det är även rättigheten att i det offentliga slippa bli pådyvlad någon annans.

Du får gärna specificera på vilket sätt religion (och jag vågar mig på att tro att du menar kristendom i olika former) inte får spridas i kyrkan? Det vore ett lagbrott att hindra religionsutövning där f.ö.

De som har islam som religion kallas muslimer. Jag vet inte riktigt vad eventuell antipati mot islam har att göra med en konfessionsfri undervisning, det är snarare så att en opartisk undervisning i religionsämnet leder till ökad kunskap om andra religioner, än just den kristendom du framhåller.

Det skulle nog inte skada om fler tittade i lagboken då och då.

Kunskapen förmedlas i skolan - inte i kyrkan!

[Zorita]
2011-09-08 10:29
0

#37 Bra skrivet!

Jag kommer ihåg skolavslutningarna i kyrkan. Själva platsen gjorde väl inte så mycket, det var fint och så. Men prästen hade ofta ett långt tal om gud osv under skolavslutningen. Det tyckte jag inte om, och jag skulle inte vilja att mina barn gick till en sådan avslutning. Inte något ont om kristendomen, utan för att vi var där för att fira just sommaren. Vad har kristendomen med det att göra?

GiiK
2011-09-08 10:29
0

"……var kopplingen mellan den kristna guden och vår nationalsång finns?"

Vi som gjort militärtjänsen i Kungliga Flotta vet att kopplingen mellan

"kristenhetens gud" och fosterlandet inkl. nationar sång och flagga

mm är mycket stark.

"Oskyldig"

[Ackinna]
2011-09-08 11:11
0

Okej.. det här är mitt sista inlägg….

.

Det jag gjorde med min "skollag"- inlägg var att det var några som hade kommit in på just skollag och att inte sprida religion i skolan.

NeferNefer

För det första jag har inte kallat någon här inne för att vara dumheter. Alltså jag har inte nedvärderat någon via personliga attacker. Om jag har gjort det? Då var det inte meningen… då ber jag om ursäkt för det.

Vad är det du säger? Du säger att jag uttalar mig nedlåtande eller negativ.. Det du skrev har större sårande än vad jag skrev, att läsa att bli ifrågasatt om man hör hemma på en sida…  Sedan har du mage att tala om för mig att jag gör att du tappar respekten.

Jag undrar, varför i hela fridens namn läser du inlägg på en sida som heter "Häxor iFokus"? Det verkar, förlåt om jag har fel nu, som att du inte är ett dugg intresserad av vad vi har att säga, utan du är mer intresserad av att försöka slå oss i huvudet med din patriarkala monoteistiska religion.

Jag har aldrig försökt nedtrycka andras åsikter.. jag har som jag har sagt bara min egna åsikt och argumentering. Jag har inte försökt pracka på någon min åsikt. jag bara skrev vad jag tyckte. Om någon har uppfattat annat. Sorry för det.

Ganna

Du och jag har nästan jämt haft skilda åsikter. nu tror jag faktiskt du och jag har missuppfattat varandra här.

Eftersom undervisningen är obligatorisk skulle ett andaktsfirande i kyrkan (eller annat samfund o.dyl.) under lektionstid innebära ett tvång för eleverna att gå dit, vilket inte är tillåtet varken enligt skollagen eller, som jag skrivit förut, ännu mer grundläggande i Regeringsformen.

Jag har aldrig sagt att det ska vara ett tvång att medverka under en andaktsfirande i kyrkan (eller för delen i skolan) under skoltid. Utan det jag har sagt (om någon har tolkat fel så det jag menar är) att det borde finnas val möjligheter. Där av att jag sa

Om inte folk vill sitta i kyrkan på skolavslutningen, pga av sin egna religion. Ha ett alternativ för deras religion… eller låt de slippa vara med. Det är upp till varje människa.

Det är ju självklart att man inte kan pracka på en människa en religion.

När det gäller religioner ska man undervisa om dem, inte i dem.

Visst det kan jag nog hålla med om. Men om det sker utan tvång, så varför ska inte religionskunskap kunna undervisas i exempelvis en kyrka?

De som har islam som religion kallas muslimer. Jag vet inte riktigt vad eventuell antipati mot islam har att göra med en konfessionsfri undervisning, det är snarare så att en opartisk undervisning i religionsämnet leder till ökad kunskap om andra religioner, än just den kristendom du framhåller.

Jag tror det har skett ett litet missförstånd. Det jag menade med så kallade olika hat mot olika religioner, så som muslimer. Är att om man förbjuder religionsspridning. Alltså ta bort en möjlighet till barn välja att få kunskap om olika religioner (i detta fall som exempel islam) Det kan skapa en kedjeeffekt. Det hela beror ju på vad de äldre i barnens omgivning har för syn på just den religionen m.m.

Som du sa Ganna så håller jag med om att den informationen kanske inte borde utföras ut den respektive kyrkan. Jag anser att den utbildningen borde ske som en vanlig skolundervisning… religionskunskap. Nu finns det väl det.. i alla fall när jag gick i skolan

Det huvud målet jag menade.är att exempelvis Svenska Kyrkan ska kunna få erbjuda att barn/ungdomar kan få tillbringa tid med/i kyrkan. Alltså om de vill. Så personligen anser jag att det är inget fel att kyrkan lägger ut lappar om olika möten i skolan. Det är ju ingen som tvingar barnen /ungdomarna att gå dit.

Det menade jag också exempelvis med religion i skolan… som exempelvis skolavslutning i kyrkan. Jag kan nog hålla med. Jag har själv svårt att se kopplingen varför kyrkan är där. Men det kan finnas de som kanske trivs att fira skolavslutningen i kyrkan och de borde finnas valmöjlighet för elever hur det vill fira den dagen…

Tills sist:

Du får gärna specificera på vilket sätt religion (och jag vågar mig på att tro att du menar kristendom i olika former) inte får spridas i kyrkan? Det vore ett lagbrott att hindra religionsutövning där f.ö.

Jag händer inte riktigt med vad du menar… kan du förklara lite så jag kan svara på det?

GiiK
2011-09-08 12:08
0

"Vad är det för skada om en kyrka (oavsett vilken kyrka) Delar ut lappar med information om kommande möte m.m.? Det är upp till varje människa vad de vill göra med den lappen. Gå dit? Kasta den?"

Våra barn är tvugna att gå till skolan. Och där är det inte lika lätt

att "värga sig" mot vad som sägs och görs.

Men det är possitivt att man kan använda "Skol-lagen" för att kunna

vara selektiv, när vi diskuterar vad våra "gullungar" "matas" med.

Men lämnar vi skolans värd, gäller ju yttrandefrihet och religonsfrihet

och då blir Din tanke i linje med vår svenska lagstifting.

"Oskyldig"

Bappho
2011-09-08 12:23
0

Jag har aldrig fått någon lapp hem om att barnen är bjudna till kyrkan för att se på jul och påskteatrar, det är något barnen brukar berätta när de kommit hem. 

Sen är det ju också så, att man inte alltid kan begära av barnen att "gå emot strömmen", att inte gå när alla andra barn får gå. Då får de ju frågor av de andra barnen, "varför, går inte du" och liknande och är det något man ska passa sig för i småskoleåldern, så är det att vara annorlunda, på något vis.

Därför har jag själv valt att låta barnen bestämma själv, men de vet vad jag tycker :-) 

Jag har också sagt till skolpersonalen vad jag tycker.

Ganna
2011-09-08 15:38
0

#40 Du skriver: Om inte folk vill sitta i kyrkan på skolavslutningen, pga av sin egna religion. Ha ett alternativ för deras religion… eller låt de slippa vara med. Det är upp till varje människa.

Varför välja en lösning som utesluter människor? Snacka om att begränsa valfriheten och dessutom strider det mot grundlagen. Kyrkan har inget med varken skolavslutningen eller sommaren att göra.

Vidare skriver du: Visst det kan jag nog hålla med om. Men om det sker utan tvång, så varför ska inte religionskunskap kunna undervisas i exempelvis en kyrka?

Väl motiverade studiebesök, som i så fall företas till flera olika samfund eller motsvarande och som dessutom sker en enstaka gång när eleverna läser om just den religionen/livsåskådningen, är miltals från det närmast slentrianmässiga deltagandet i diverse advent- jul- och påsktillställningar i kyrkan. Dessutom ska huvuddelen av undervisningen vid ett sådant studiebesök hållas av läraren, inte av en företrädare för livsåskådningen.

Jag tror det har skett ett litet missförstånd. Det jag menade med så kallade olika hat mot olika religioner, så som muslimer. Är att om man förbjuder religionsspridning. Alltså ta bort en möjlighet till barn välja att få kunskap om olika religioner (i detta fall som exempel islam) Det kan skapa en kedjeeffekt. Det hela beror ju på vad de äldre i barnens omgivning har för syn på just den religionen m.m.

Ingen har tagit bort någon möjlighet, snarare är det så att religionsämnets breddning (från att tidigare varit kristendomskunskap) ger fler möjligheten att lära sig om olika livsåskådningar. Om något så kan man snarast anmärka på att undervisningen om just kristendom fortfarande har en oproportionerligt stor del av tiden inom ämnet.

Det huvud målet jag menade.är att exempelvis Svenska Kyrkan ska kunna få erbjuda att barn/ungdomar kan få tillbringa tid med/i kyrkan. Alltså om de vill. Så personligen anser jag att det är inget fel att kyrkan lägger ut lappar om olika möten i skolan. Det är ju ingen som tvingar barnen /ungdomarna att gå dit.

Varför ska de annonsera i skolan? Det blir underförstått en signal om att skolan ställer sig bakom kyrkans aktiviteter om sådan annonsering förekommer.

[Zorita]
2011-09-08 17:14
0

Det vore ju kul om man trollade och satte upp en annons för Church of Satan, eller ja varför inte wicca? "Kom och besök oss i vår 'kyrka', ute i skogen vid midnatt under fullmånen." Hihi. Sådant skulle nog inte bara hamna i forum utan på löpsedlar, tyvärr.

Svenska kyrkans effekt på nationalsång, lagar osv ska man lära sig i histora och samhällskunskap, inte på religionslektionerna. Och det ska definitivt inte uteslutas någon. Hemska tanke att organisera skolaktiviteter där inte alla känner sig bekväma att delta! Där skapar man en grund för hat mellan religioner och snävtänkthet om något!

Sverige är ett sekularistiskt samhälle och det får kyrkan acceptera lika mycket som alla andra religioner.

Acerventus
2011-09-08 20:26
0

Har ni tänkt på att det finns Präst ost? Vars är häx och shaman osten liksom.. Flört

dennas
2011-09-08 21:06
0

Det finns en ganska "onaturligt naturlig" förklaring till att skolavslutningar firats i kyrkor, och det är att utbildningen tidigare låg under samma departement som kyrkan. (Ecklisiastikdepartementet) För övrigt har kyrkan också tidigare haft hand om utbildning, då böcker varit fåtaliga och dyra, varför de inte varit allmän egendom…

Kan hålla med om att det i dagens samhälle ter sej som vanskligt och märkligt att hålla skolavslutning i kyrkan, om man endast betraktar kyrkan ur ett religiöst perspektiv. Men kyrkor är som nämnts tidigare oftast vackra lokaler, som faktiskt lämpar sej väl till dylika evenemang.

Har själv svårt att hålla en bestämd mening om det här, då jag mest får känslan av att det handlar mycket om vilka människor som är inblandade, mer än olika religiösa yttringar. Jag tror att det kan vara viktigt att lyssna mycket till det rådande klimatet på orten, på skolan, i klassen. Finns det en unison önskan att vara i en kyrka, så varför inte? Men om man kan märka av ett motstånd, så bör man kanske ta hänsyn till det, så att man kan skapa en fin avslutning för alla.

Över huvud taget är det här en väldigt intressant frågeställning från början. Det som Sverige säger om religionsfrihet i lagen är inte lika självklart i praktiken, eftersom vi ändå tillhör den kristna sfären. Fast jag kan inte låta bli att dra lite på munnen åt att vi svenskar, som jag uppfattar som särdeles lite troende och absolut inte kyrkotrogna, slåss så hårt för rätten att fira skolavslutningar i kyrkan.

Bappho
2011-09-08 21:12
0

Att Svenskar slåss för att få fira avslutning i kyrkan har nog bara med tradition att göra, inte religion. Traditionerna sitter djupt hos människan ;-)

WillowsEpona
2011-09-08 21:13
0

Ok, tycker "mitt" inlägg är klart nu kanske kan starta ny tråd med anledning till övriga disskussioner! Kanske t.o.m låsa denna?!

Tack!

Bappho
2011-09-08 21:19
0

Jag låser så gott som aldrig trådar. En tråd blir själv klar när alla sagt sitt och känner sig klara :-)

Ganna
2011-09-08 21:22
0

#46 Problemet är bara att det är få som vågar gå emot det de uppfattar som den allmänna åsikten och då kommer önskan att uppfattas som unison, vare sig det är så eller inte.

Det lustiga är att "traditionen" som så många försvarar med näbbar och klor inte är så gammal, för bara 10-20 år sedan firades långt färre skolavslutningar i kyrkan och längre tillbaka knappt någon. Men sedan medlemsantalet sjunkit i Sv. Kyrkan och medlemsfångstmetoderna blivit allt mer desperata så tar de tacksam emot varje halmstrå, vare sig det har något med deras religion att göra eller inte. :/

Bappho
2011-09-08 21:41
0

#50 I min bygd med omnejd har man då firat avslutning i kyrkan lika länge som jag levat i alla fall, och det är ju lite mer än 10-20 år.

Ganna
2011-09-08 23:46
0

#51 Det har förekommit även längre tillbaka, men det har aldrig varit allomfattande.

Jag brukar fråga, tämligen ovetenskapligt men månne intressant, nya bekantskaper över 50 om de firade i kyrkan eller inte och en överväldigande majoritet har inte gjort det.

GiiK
2011-09-09 08:30
0

Jag tycker att det är en intressant diskution.

Alla vill vi vara "öppna" och fördomsfria. Men samtidigt

inte naiva och "blåögda". Vi känner att man behöver sätta

gränser för att skydda.

Men detta är ju sunt, eller hur? Glad

"Oskyldig"

dennas
2011-09-09 19:03
0

Problemet med att folk inte vågar säga sin åsikt är det är nåt som är svårt att komma åt. Om man ger folk möjligheten att säga vad de tycker, så blir det upp till dem att våga, annars får man på nåt sätt stå sitt kast över att man inte säger vad man tycker.

Det blir ganska vanskligt att fatta bra beslut för en grupp människor om de inte uttrycker sin åsikt, stundpunkt etc. Men visst finns även osunda grupper där man förtrycker, fast det är kanske en annan sorts problematik.

Men generellt kan jag tycka att det är olyckligt att skolan trots andra intentioner är så "kristnad", och att man nog kan ta för givet att dess tolerans för andra religioner inte skulle omfatta att hednatroende eller satanister skulle kunna lämna ut ett liknande dokument.

Noxia
2011-09-10 09:29
0

#52 Jag tog tillfället i akt och frågade mor och far vid köksbordet igår när vi åt kantarellmackor, hur de firat sina avslutningar.

Min mamma som kommer från ett litet bruk vid Dalälven berättade att de gick i ett tåg med svenska flaggor till kyrkan.

Min pappa som är uppfödd i Gävle, storstad firade avslutningarna i aulan.

Kanske har det handlat om att välja lämplig lokal. I en mindre skola i ett mindre samhälle så finns det kanske bara kyrkan att välja på. Även idag. Ingen tradition egentligen, utan en praktisk fråga.

scheindel
2011-09-10 09:51
0

just när det handlar om skolavslutningar tror jag mycket väl att det kan handla om att man inte har plats någon annanstans. i kommunen där jag växte upp hade vissa skolor avsluting i kyrkan och vissa i aulan och när jag tänker efter så var det nog så att de som hade i kyrkan inte hade någon riktig aula.

men det är ju ändå problematiskt att man inom skolan ger kristendomen en särställning. oavsett om vi var i kyrkan eller ej så sjöng vi ju en massa fåniga salmer. men det gör man kanske inte längre…

[NeferNefer]
2011-09-10 10:11
0

Alla mina skolavslutningar har firats i skolans matsal. Samma gällde för min son. Jag blir faktiskt lite förvånad när jag läser om hur många som ändå har firat sina i kyrkan. Men det är väl som tidigare påpekats kanske en ren lokalfråga. Men då måste jag falla lite från ämnet helt kort och beklaga det faktum att många av skolorna inte verkar ha tillräckligt stora matsalar. Jag kan bara spekulera i hur matron blir om de stackars eleverna måste trängas i små matsalar, eller kanske äta i skift och snabbt tvingas ut för att ta in nästa gäng hungriga barn. Eller hur fungerar det där?

Nej, det är en annan fråga. Åter till diskussionen om huruvida de små skolhedningarna ska tvångskristnas eller inte. Min valsedel säger fortfarande NEJ. Information om alla religioner, på ett öppet och opartiskt sätt, ja. Men kanske inte förrän barnen är i mellan- eller högstadiet. På lågstadiet kan jag tänka mig att gudasagor från all världens hörn är ett trevligt sätt att ge barnen kunskap om olika sätt att se på livet.

Bappho
2011-09-10 22:34
0

#55 Oj, ser att jag lyckats posta med dotterns Avatar!