Reinkarnation
Hej, har tänkt på detta förut. Men påmindes igen när jag svarade på "Tro-O-Meter" frågorna.
Om man nu tror på att man först sitter på ett högre plan och komponerar ihop sitt livsöde, och sen föds man i en kropp, och lever ett liv som man ska lära sig saker utav. Sen när man dör, återgår man till samma plan, och får fundera på om man vill återfödas igen.
Efter ett tag kanske man inte vill återfödas utan slår sig till ro där.
Fanns det ett visst antal själar från början?
Kan det födas nya själar eftersom?
Eftersom att vissa väljer att inte reinkarneras, och befolkningen på jorden ökar..
Klumpigt beskrivet. Men jag hoppas att de insatta förstår, och kanske kan komma att vilja lägga lite energi på att svara. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sedan finns ju frågan om man bara kan återfödas på jorden utan på andra världar(planeter) också
..
Ahaa, ja det kan ju förklara saken. :) Vi får hoppas att vi är mer rädda om de andra världarna än vi varit med jorden då. Den börjar ju bli lite trasig..
Jag läste i "någon bok" för ett par år sedan att själar delade på sig när det blev för mycket folk. Med lång träning så kan man se en ljus punkt vid vänstra axeln på människan/människorna som delar samma själ. Det ska även finnas en ritual man kan göra så att dom splittrade själarna kan föras samman för en liten stund.
Jag är helförälskad i Ambres förklaring på reinkarationen, tyvärr hittade jag det inte på internet. Det är under extramaterialet på DVD'n (Och bara dokumentären finns på youtube). Här är iallafall hemsidan till DVD'n http://ambresfilm.com/sv_ambres.htm
Jag rekommenderar alla att titta på Ambres, dokumentären var väl inte så bra men extramaterialet är helt fantastiskt. Sen har han så behaglig röst också att jag blir i total harmoni av att lyssna på de :)
“It's too bad that stupidity isn't painful.”
Frågan e om det finns redan en "flaska livsform" som inte kan minska eller multiplicera sig och som är begränsad till människan alltså "mannen".
För jag har också tänkt på denna det-ökar-människor-i-mängd-fråga och hur fungerar detta med reinkarnation.
4# Men oj, vad spännande! Får ta och kolla upp denna Ambres och hans DVD! :)
5# Jag förstår halvt hur du menar, men inte riktigt. "mannen"?? :)
#6 jag menar att om man utgår ifrån att det finns ett ex antal existerande själar (flaskan med livsform) som inte kan förändras (varken minska eller öka) utan är beständig och begränsad till mannen (människosjälar) då är populationsökning ett problem. Men om det inte håller sig till dessa existenslagar och fungerar annurlunda som #4 var inne på att själar delas sig, och som #1 var inne på att det inte är begränsat till jorden. Då blir det inte lika obegripligt varför man ökar i antal.
Sen vet jag inte om det är så.
7# Aha du menar att de är enkönade/inte har någon könsindelning, och alltså inte kan föröka sig på så vis. Men möjligen genom delning, som 4# var inne på. Jag förstår! :)
Men tror ni inte att själar också kan "födas" och "dö" då?
Asså, jag tänker att om man inte ser själar som väsen utan mer som energi, då kan väl en själ egentligen dela sig oändligt fler gånger än vad människor hinner bli många.
#8 ja, jag tror själar inte har kön och det verkar logiskt att man kan återfödas både som man och kvinna emellanåt. För kön är ju kroppsligt och inte själsligt. (jag har svårt att tro att själar kan pippa) ha ha =)
metaforen i 7 och 5 menar jag är just grundproblemet till varför man undrar hur människor kan öka i antal med tanke på reinkarnation. Om man kommer runt det och börjar tänka på andra möjligheter…
Det är nedrans krångligt att förklara.
Jag är mer inne på att våra s k själar är fler än en. Delvis p g a att jag annars inte får ihop det jag själv har upplevt. En del som man kan tänka sig lägre och som stannar kvar nära platsen där kroppen ligger. Jag kan också uppleva att den delen kan vara olika stark hos olika individer. Sedan tror jag att vi har en högre del som kan röra sig på ett högre plan. Och det finns säkert flera..
Jag kan tänka mig reinkarnation på ett sätt, men jag tror inte att alla reinkarnerar.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
I nuläget tror jag nog att det finns ett visst antal själar. Kanske mest för att det känns skönt att tro att min själ är mitt 'jag', att den alltid är intakt och överlever.
Att det finns olika plan och olika världar. Men ett högre plan, som är 'hemma planet'.
Så att man kan resa mellan de olika planen och världarna. Sen kanske jorden bara är extra populär just nu.
Sen kan man nog lämna 'energi avtryck' kvar på jorden som återspeglar en del utav den man var här, och som vissa personer kan se och/eller lägga märke till. :)
… Eller så finns det ett ex antal själar som vandrar, och ett ex antal som skapas som nya. Man måste ju börja sin resa någonstans?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking