Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1849 ggr
[Ackinna]
1

Skörde dags

Nu har en häxa ganska fullt upp. Dags för sköra och göra i ordning örter för höst/vinter och vår användning. Just nu, just i detta nuet när jag skriver detta, Håller jag på ta vara på mynta från trädgården. Ska hänga upp dem så de får torka för att sedan lagra i burkar. Det som kanske man kan ta av, och blom m.m. ska jag lägga in i vatten. Så får det får dras ur i kokande vatten i två-tre dygn. Då får man härligt mynta vatten också.

Det har blivit en bra skörd utav min mynta. Måste plocka ytterligare en gång i trådgården, fick inte med mig alla från busken i en vända…

Sedan blir det att plocka lite Lavendel tror jag, men vet inte om jag ska skippa lavendeln i år.. plantan är lite tanig och vet inte om jag vågar skörda från den. Kanske den intetar sig på våren.

Sedan blir det väl att lagra andra växter också….

Vad ska ni mina häxvänner göra?

Ganna
0

Blomstänglarna på lavendeln torkar ändå, det är snarare övervintringsklimatet som kommer att vara avgörande för om den överlever vintern eller inte.

Att dra ur mynta i vatten i flera dygn tycker jag låter som ett recept för mögel, dessutom lär inte myntans aktiva ämnen komma till sin rätt. Sprit, olja och torkning är de bästa sätten beroende på vad man ska ha det hela till.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Ackinna]
0

Nej men precis Ganna…..

Jag brukar låta vattnet stå i 1 dygn eller så… Vattnet använder jag mest bara för doften, vid städning m.m…. de myntan som jag ska avända torkar jag…

Ganna
0

#2 Så du kokar nytt "te" varje gång du ska använda det vattnet? Eller kokar du allt på en gång och tillsätter något för att få det att hålla längre?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Ackinna]
0

Ganna

Vattenet används ganska mycket så det hinner liksom ta slut ganska fort så det vättnet jag gör nu det hinner inte "bli dårligt". Om jag skulle använda det till något som gjorde att vattnet inte skulle hålla sig lika länge så skulle jag tillägga något…

Nu eftersom jag gjorde vattnet är för att jag ville inte kasta blom och andra bland jag var tcungen att rensa ur. Onödigt att kasta dem… så la de i varmt vatten så länge…. får kolla senare i kväll om jag hinner rensa ut myntan från vattet,. brukar gå fort med vattnet.

Om jag sedan ska ha ha nytt "te" så tar jag vart efter utav de torkade som jag nyss har hängt upp.

Ganna
0

#4 Då förstår jag. Det kan vara bra att skriva ut sådant lite tydligare så inte någon tror att avkok går att spara någon längre tid, det är så tråkigt när det man samlat med möda går till spillo.

[Ackinna]
0

Ganna Helt rätt.. borde kanske skrivit tydligare :)

Acerventus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja visst är det härligt nu när man kan skörda utav sommarens grödor. Glad

Jag har plockat och torkat humlekottar, ljung och lavendel. Till en sova gott kudde.

Plockat krusbär och gjort marmelad. Röda och svarta vinbär till saft.

Plockat diverse andra trädgårds godsaker, och skogs bär. Svamp.

Plockade äpplen idag och gjorde paj, med socker och kanel. Blandade havregryn, socker och smör, som jag strödde över toppen. Sen skjuts in i ugnen. Blev jättegott med vaniljvisp till! :)

Har funderat på att kanske göra påsar med färdighackade äppelbitar att stoppa i frysen. Så att det bara är att ta fram en form och hälla i, när fikarandan faller på. Flört

Har plockat mkt ringblomms kronblad och torkat.

Igår kväll fick jag ett litet anfall, så drog på mig manteln och gick ut i kvällsmörkret och plockade lite färska ringblomsblad. Som jag mixade, och tillsatte ekologisk honung och tvål. Så nu har jag en ny super tvål till besvärlig ungdomshy, och så fick manteln lufta sig lite. Glad

Jag har plockat rönnbär och gjort en rönnbärs salva, väldigt uppfriskande.

Plockat nässlor, torkat, repat bladen och mixat. Så nu har jag ett jätte bra nässelpulver att strö över maten.

Har rölleka sen förut.

Jag har plockat nyponrosblad och håller som bäst på att göra en ros olja.

Ja det var lite från mig, och än är ju inte hösten slut! Skrattande

Bjornen
0

När det gäller skörd och särskilt aromrika växter, så bör de skördas på sena eftermiddagen efter en solig dag, då de aromrikast.

Det är också viktigt när det gäller kvävehaltiga växter. Växterna tar upp nitrat under dagen. Detta omvandlas till nitrit (kan vara canserogent i människokroppen) under natten. Nitriten bryts ner under dagen och växternas nitrathalt är som störst på morgonen. Att tänka vid skörd av nässla och vissa sorter av rotfrukter. Särskilt när det gäller den avlånga sorten Formanova av rödbetor.

lemonia-dumi
0

hade tänkt o fira mabon den 23 som sköredfest med höstens läckerheter Cool