Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3369 ggr
lord lucius of the dark
0

fel av mig?

är det fel att vara necroman?? blanda ej nekrofil!

no bad comments!

Banankaka320
0

Vad är det?

lord lucius of the dark
0

en trollkarl som använder magi för döda människor och cursar osv..

Banankaka320
0

Aha, om folk inte förtjänar det så är det väl fel. Fast det är svårt att bestämma vem som ska bestämma om ngn förtjänar nåt eller inte :o

lord lucius of the dark
0

hmm jag är ganska olik bappho mikew osv…

lord lucius of the dark
0

en nercoman är när man gör ritualer med blod och svart magi…

LinaLj
0

Necromansi är när man återkallar de döda för att de ska berätta saker för en. Det behöver inte innehålla blodritualer och det är inget fel i att utföra det om man vet vad man sysslar med. En lätt form av necromansi är tex anden i glaset om man väljer att åkalla en speciell ande.

Som lite kuriosa kan sägas att Oden ägnar sig åt denna sortens magi i början av Eddan då han beger sig till Hel för att tala med völvan som sedan berättar för honom om världens undergång och återuppståndelse.

Som sagt så är det inget fel i necromansi. Precis som med all magi så gäller det att veta vad man sysslar med och vara väl påläst. Jag läste en väldigt intressant bok i ämnet, har för mig att det var en e-bok. Kan för mit liv inte komma på vad den hette. Jag skyller på att jag är lite trött. Jag lovar att återkomma med titel och författare om jag kommer på det.

Många Pyschic Vampires sysslar med Necromansi. Jag känner inte så många, endast en, men jag har läst om att det är vanligt. Jag har också för mig att det kräver en rejäl dos av energi för att lyckas med de lite mer extravaganta återuppväckandena eftersom man måste "dela med sig" av sin egen energi. Med andra ord så är det bra att ha en talisman eller liknande i vilken man har lagrat energi som man kan ta ifrån.

Det är egentligen en mycket intressant del av magin och det finns många sidor av den.

Bappho
0

Nej, det är inte fel, men däremot har du helt missuppfattat vad nekromanti är.

Enligt gammal grekisk tradition så är det inte främst blod man offrar vid nekromanti-ritualer utan livgivande saker som, vatten, mjölk, honung, vin, olivolja och säd.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

GiiK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte vet jag om vi talar samma språk.

(lite problem med textstorleken)

Men Nekro…..klingar lite fel i mina öron.

Men ni talar necroman……

Nekrofili

Från Wikipedia Hoppa till: navigering, sök

Nekrofili (nylatin necrophilia, av grekiska nekros ’död’ och philia ’kärlek’, ’vänskap’) är en sexuell avvikelse som yttrar sig i sexuell attraktion till den döda (människo)kroppen (lik).

Sverige [redigera]

Enligt svensk lag är det enligt brottsbalken 16 kap. 10 § bland annat olagligt att obehörigen flytta, skada eller skymfligen behandla lik eller avlidens aska. En person som gör sig skyldig till någon av dessa handlingar kan dömas för brott mot griftefrid.[1]

Förekomst av denna typ av sexuella handlingar i rättsliga processer inom ramen för brott mot griftefrid är synnerligen ovanliga i Sverige. I oktober 2006 fälldes en man för en sådan handling, vilket enligt åklagaren aldrig tidigare skett i svensk rättshistoria.[2]

"Oskyldig"

[NeferNefer]
1

#8: nekro betyder "död", inget annat. Det där efterledet -fil är inte hopklistrat i evighet med nekro.

Här har du två andra ord som börjar på nekro. Nekros: död vävnad. Nekrolog: dödsruna ( i tidningar exempelvis). Har inte heller med nekrofili att göra.

-fil kan sättas ihop med andra saker utan att det har med nekrofili att göra heller. (Långfil! Äh, skojade bara, det är inte samma ord).

GiiK
0

Jag hade det på känn att det inte var i samma härad.

men det gör å andra sidan inget att det reds utCool

"Oskyldig"

[NeferNefer]
0

#10: Ja, visst var det? Tungan ute Bättre fråga än för evigt undra. Sa flundran.

För att återgå till ursprungsinlägget så undrar jag litegrann vad vår unge Lucius vill uppnå egentligen. Det är främst #2 i den här tråden, som verkar anknyta till tidigare inlägg av samma person, som gör mig fundersam. Många klokare människor än jag har redan gett svar på svar på samma fråga, som dock varieras emellanåt. Jag själv tänker att eftersom inte de personernas svar verka duga (eftersom liknande frågor fortsätter komma), så duger nog inte mina svar heller. Och eftersom det är så kommer jag nog att strunta i vår unge vän tills bot och bättring har skett. Det kanske tar en tid… men när han kommer med seriösa inlägg, då kommer jag att med glädje svara i den mån jag kan.

Fast jag talar såklart bara för mig själv.

Bappho
0

I gamla Grekland så hade de ordet nékus för lik, en död kropp och manteia, att spå, förutsäga.

GiiK
0

14 bast!

Vad vat man då?

Själv bråkade jag så mycket att jag fick sparken från grundskolan!

Inget avgångbetyg, B i ordning och uppförande.

Det måste har varit poppbandens och modsens och mellanölets fel Glad

"Oskyldig"

Bappho
0

Det är inte helt ovanligt att unga tonåringar dras till magi eftersom det på något vis lovar kontroll, där livet inte går att kontrolleras. 

Egentligen gäller det väl inte bara tonåringar. Jag har vänner och bekanta som inte tror på magi, som t o m brukar kosta på sig ett och annat hånfullt skämt, bara för att snabbt ändra sig när de själv står i en livssituation de inte rår på, inte kan kontrollera med vanliga medel. Då brukar de ringa mig, och bums vilja ha hjälp.

Kanske vår unga vän Lucius känner att han vill ha kontroll i sitt liv men inte riktigt vet hur.

GiiK
0

Jo det var klok sagt.

Vi ska i alla fall inte se ner på, eller över axeln på killen.

Livet som tonåring är inte helt oproblematiskt i dessa tider.

Kan vi räck grabben en hand gjör vi det!

"Oskyldig"

[NeferNefer]
1

Bappho, du är så klok. Ja, det märks en viss desperation/maktlöshet i de ständiga utfallen av typ "Jag dödade en massa människor med min svarta magi, var jag dum nu, förresten, hur gör man?", men samtidigt är jag inte mer än människa. Jag blir faktiskt lite trött. Tur att det finns andra med tålamod och hjärta här Oskyldig

Ditt inlägg #12 gav mig minnesbilder av något jag läst tidigare. Förr i Sverige kunde man ta hjälp av döda anhöriga med olika saker genom att ta ett finger från liket. Det är nog mer handfast hjälp som eftertraktades då. Sen, att tvätta sig med samma vatten med vilket man hade tvättat ett lik skulle göra att man blev synsk. Hur gjorde grekerna? Tog de kontakt med avlidnas andar eller spådde de med hjälp av lik? Utläsa framtiden genom ett offrat djurs inälvor vet jag har förekommit.

Ganna
0

#16 Att utläsa framtiden genom djurinälvor (främst levern) kallas haruspicium, inte nekromanti. Nekromanti rör döda människor.

Sen kan man ju aldrig veta om någon verkligen är ung och oerfaren eller ett troll. Eller både- och.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

# 17  ..eller bara har en liten räv bakom örat.

Gypsy
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 :P

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

Bappho
0

#19 he he ..och en del har alltid en räv bakom örat ser jag Glad

LinaLj
0

Nu, i något vaknare tillstånd, så kom jag ihåg boken jag ville rekomendera:

Honoring Death: The art of Daemonolatry Necromancy av s. Connolly

Bappho
0

Jag har två böcker att rekommendera. En som handlar om Grekisk och Romersk nekromanti, Greek and Roman Necromancy av Daniel Ogden och en bok som är bra att läsa om man själv vill bli en praktiserande nekromantiker, Communing with the Spirits - The Magical Practice of Necromancy av Martin Coleman.

[MaestroNestor]
0

Ledsen att säga det men Connolly vet inte ens vad vad daemonolatry är och ännu mindre vad necromancy är. För korrekt information bör man undvika hennes böcker som pesten.

[stass]
0

Tack för Boktipsen!

[Ackinna]
0

Vet ni vad det bästa är med att vara häxa/trollkunnig (eller vad man vill kalla sig)?????? Man slutar aldrig att lära sig…

Necromansi/Necromancy: Det var ett ord/benämning jag inte hade hört.. nu har jg lärt mig ett nytt ord :) Tack LinaLj

Jag blev så nyfiken på benämningen så jag var tvungen att börja googla på det.. Jag får en känsla utav att det har nästan fått en "svart konst" benämning.. varför då? Kanske jag har svårt att förstå varför eftersom för mig så finns det inte svart/vit magi. Utan magi är magi, skillnaden är hur vi använder den. Så möjligtvis så skulle jag kunna använda benämningen svartmagi på alla magi som används för att skada någoon… vilket gör att det är inte magin som heter Svart utan aggerandet… då är min förvviring total… Så kort sagt, när det kommer till andekallelser m.m. så behöver det ju inte betyda att man utnyttjar magi på ett ondskefullt sätt… så varför kallas det för svartmagi???

Detta får mig att reält bli fundersam på informationen. "kommunicera med de döda" Då kan man med den ovanstående informationen utgå ifrån att alla medier som kommunicerar med de döda brukar svart-konst.

Detta kan man bara konstatera att man ska vara väldigt försiktig på vad man tar information ifrån.

lord lucius

Som svar på din fråga kan jag säga så här…. Man ska aldrig bruka magi till att döda någon… framför allt inte en oskyldig. Det jag menar är… magi är inte alltid den bästa utvägen. Även hur frestande saker och ting ibland kan vara så ska man inte bruka magi… oavsett i vilken magiutövande man använder… magi till att döda…

Detta är kanske ett omständigt område. Du har ju rätt att försvara sig, både i "verkliga livet" och detta tycker jag också ska gälla i våran "magiska värld". men att döda någon är något som man absolut ska göra en stor krok om.

lord lucius of the dark
0

hur ska jag säga detta…