Vad betyder skrumta?
Testade att komma i kontakt med min guide…
Och lyckades till min stora förvåning!
Hade ett litet samtal där under ett träd, fick veta hans namn och var han brukade bo.
Sen frågade jag vad han gör (menar alltså då, "vad jobbar du med?"), och fick till svar; Jag går runt och skrumtar på de olika gårdarna häromkring.
Vet inte vad det betyder, har sökt lite på internet och fått upp några antydningar om att det skulle ha med "småknytt" att göra.
Men då förstår jag inte, skrumta användes ju som ett verb.
Någon som vet?
Tacksam för svar!

När det skrômtôr händer det något som inte borde hända. En dörr öppnar sig själv eller liknande.
Härlig upplevelse! Hoppas jag lyckas med någon dag. (:
Han går kanske runt och spökar i gårdarna ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#1 Samma sak (spökeri) på Järnamål (Västerdalarna) är "skrymtâ".
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Skrumta, skrymta, skrömta. Spökeri alltså?
Hmmm… Ja, varför inte :)
Lät vettigt.
Men i så fall tror jag att han missförstod mig :)
För jag undrade ju vad han arbetade med, inte vad han gjorde på fritiden.

Och JA! Det var en fantastisk upplevelse, och jag har inte riktigt lyckats slappna av så mycket igen att jag har kunnat prata med honom mer.
Är ju fortfarande nyfiken på vad han jobbar med, han ser ut som en amerikansk nordstatssoldat.
men han sa själv att han levde i sverige i slutet av 1700-talet, så jag gissar på brevbärare eller dylikt. Han bar uniform i alla fall.
Tack för alla svar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skrymta är ett slangord här nere i skåne för kropp. Dom äldre i nordöstra skåne kallade sin kropp för skymtan.
Men jag har aldrig hört ordet användas som ett verb.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
men om han levde i sverige på 1700-talet så ÄR kanske själva spökeriet hans "jobb" numera?
en länk till SAOB som kanske kan vara av intresse:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Skriv in skrom och läs!
Hihihihi
#7 Jobbar spöken generellt? Har aldrig hört talas om det förut, men det kanske är så.
#8 Tack för länken! Det verkar faktiskt som att det betyder spöka eller "ge varsel".
Om det var "ge varsel" han menade så förstår jag lite bättre, även om jag aldrig hört talas om spökarbete som sagt.
jamen jag tänkte att du ju frågade och det var det han svarade, så då är det väl så :)
#9 Om det är som du tror och han arbetade som brevbärare (eller annan officiell position med uniform) så är det väl inte så konstigt om han går runt i gårdarna? :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#11 Nä, det är inte så konstigt att han går runt i gårdarna och arbetar som brevbärare.
Men jag tycker allt att det är lite konstigt att gå runt i gårdarna och arbetar som skrymtare :)
Det är för övrigt ett jobb jag skulle vilja ha när jag är död.
Professionell spökare.
Eller, det är väl ett jobb jag skulle vilja ha NU ;D
Frågan är, om det är så välbetalt. eller betalt över huvud taget.
Din fråga var ju i nutid och nu är han ju en döing och det är ju bl a de som sägs gå runt och skrymta ;-)
Matt. 7:5 Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan taga ut grandet ur din broders öga. Matt.
Hycklare!
#13 :)
#14 :D