Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1377 ggr
Whiskery
0

Relegion att välja?

Hej jag är en kille på femton år, alltid varit intresserad utav det mystiska och andorlunda. Men jag har studerat och läst på mycket olika kulturer, allt från den Ortodoxa Kemet Kyrka, till Wicca och Paganism. Men min fråga är hur fungerar allt detta tillsammans, är det egentligen samma relegion som kallas olika eller har lite andra tolkningar beroende på vart det finns i världen? Det verkar ju alltid finnas örter som har samma eller liknande betydelser i de nya new age relegionera, eller stenar vars krafter är de samma? 

Och en annan fråga, jag som person vill börja studera magi på riktigt, innan har jag bara kollat runt och gjort research på olika new age religioner, Wicca och Paganism etc. etc. men vad ska jag välja, finns ju så otroligt mycket, tänk så väljer jag fel? :S

Bappho
0

De ligger väl under samma paraply, nypaganism, ett försök att återuppliva en gammal religion. I den ortodoxa kemetkyrkan så är det den gamla egyptiska religionen man vill återuppliva och inom wicca en gammal nordeuropeisk tro. Men man hämtar ju strömningar från andra håll också (eller ganska mycket) och det är väl där likheterna kommer in :-)

Du kan ju studera magi utan att vara tvungen att välja en tro eller religion.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

scheindel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tror inte du behöver vara rädd för att välja fel. man kan alltid ändra uppfattning och byta inriktning. samla information och prova dig fram för att känna efter vad som känns rätt för dig.

magi behöver ju inte vara kopplat till en specifik religion heller, så du kan ju som sagt utforska olika former av magi utan att välja religion innan.

[MaestroNestor]
0

De religionerna med mest tillgängligt käll material om magi måste ju utan tvekan vara Judendom, Kristendom och Islam. Personligen tycker jag de är mycket väl värda att studera om man är intresserad av praktisk magi.

Är man mer ute efter att förstå stora sanningar och nå självinsikt så skulle jag gå på Egyptisk och Grekisk religion och filosofi.

Kuutar
0

Eller så tar du hinduismen på en gång, den innehåller allt och utestänger inget!

[NadjaIyona]
0

Jag förstår känslan av att "välja fel" eftersom jag har växt upp med 2 religioner, och har alltid sprungit mellan dem, jag har studerar magi och wicca sen jag var 14, nästan samma ålder som du är i nu. Idag så är jag fortfarande mellan dem men jag har lärt mig mera. Just nu är jag mer dragen till den ena och jag vet inte riktigt hur jag ska bryta mig loss från den andra.

Det råd jag ville ge till dig var att fortsätt att studera det du tycker verkar intresant och känner dig dragen till, den dag då känner att det här är rätt fr mig så kommer du veta het enkelt. Det är jag säker på.

Whiskery
0

tack för alla era svar!