Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1924 ggr
Searchingmoonwolf
0

Torkad kamomill

Hejsan.

Undrar om ni har idéer på va man kan göra av torkad kamomill, de andra delarna än själva blommorna (de gör jag till te)?

Har försökt googla och luska fram va man kan göra av restiga delarna, men inte kommit nån vart. Det står bara att man kan använda hela kamomillen, inte till vad.

Tackar!

[NadjaIyona]
0

Kamomill används som medicinska ört, du kan hitta massa på internet.

Searchingmoonwolf
0

#1 Har tyvärr inte hittat vad man gör med resten av örten annat än blommorna. =o(

LinaLj
0

# 2 - Även bladen och stjälkarna kan bli te, se bara till att ta lite mindre mängd än vad du tar när du använder blommorna. Man kan även använda dem som gurgel/mun vatten om man gör en infusion.

Eller (min favorit) lägg ner dem i ett varmt bad tillsammans med lavendel och havssalt. Går även bra att lägga i en liten påse av frote eller lakansväv och "skrubba" sig med den för oss som inte har badkar.

Searchingmoonwolf
0

#3 Tackar! Bra att veta att man ska ta lite mindre mängd än med blommorna. Plus alla andra saker du gav tips om. Ah. inte har jag heller badkar… Skrattande

Kan du säga om det är nån skillnad, märkbar, i smaken mellan blommorna och bladen/stjälkarna?