Hur jobbar ni?
Hej.
Liknande frågor har varit uppe förut, men jag har ändå inte hittat svar på min fråga, så jag försöker igen.
Använder ni er av en cirkel när ni utövar magi? Kallar ni in elementen också? Motivera gärna varför ni gör det eller varför ni väljer att låta bli. Jag har själv hållt på en del med Wicca och cirkeln är ju något väldigt centralt där. Det känns lite som att man helt enkelt alltid ska använda sig av av en cirkel.
Jag förstår att man i vissa fall kan behöva någon form av skydd, men också att man vill skapa en trygg plats för magi eller kontakt med andevärlden. I Traditionell brittisk häxkonst används ju "the compass" i liknande syfte, men jag får intrycket av att det inte riktigt är samma sak, några kommentarer på detta?
Om ni inte använder er av en cirkel, tar ni hjälp av något eller någon annan, andra former av skydd eller andliga guider till exempel?
Jag har varit med i en cirkel ett antal gånger, men aldrig skapat en själv, förmodligen för att jag aldrig har känt behovet av att göra detta. Om jag känner att jag behöver skapa en cirkel, vill jag ha lite mer kött på benen när det gäller cirkelns funktion, vem eller vilka som ska kallas in och vilket sätt detta ska göras på. Därav mina frågor :).
Till sist så undrar jag om någon har lästips om just användningen av cirkeln i olika magiska traditioner?
Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst någon sammanhållen genomgång av cirkelns funktion i olika traditioner tyvärr, där är du nog hänvisad till att hitta bra grundläggande böcker i varje tradition/företeelse för att hitta de olika synsätten på vad cirkeln är/gör.
Rent generellt är cirkelns funktion i de flesta (magiska/religiösa) sammanhang att hålla inne (kraft, energi) och/eller stänga ute (den mundana världen, oönskad närvaro) samt att heliggöra området där man arbetar.
Vilka väktare och andra makter som inkallas/inbjuds/etc varierar naturligtvis, men i t.ex. wicca och liknande traditioner som hittar vissa rötter i ceremoniell magi, är det ofta väderstrecken/elementen/väsen förknippade med dessa som ombeds eller befalls vara cirkelns väktare.
The Compass är som du säger något annorlunda. I korthet använder de den som en port till de andra världarna; även när det gäller den formen av att använda cirkeln så är det en god idé att läsa mer i relevanta böcker, t.ex. "Call of the Horned Piper" av Nigel Aldcroft Jackson eller "Roebuck in the Thicket" av Evan John Jones & Rober Cochrane.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh alltså jag har ställt samma fråga till mig själv så många gånger, så jag är nyfiken på svar!
Jag själv brukar mest använda mig av auran och sätta upp pentagram i de fyra väderstrecken. Numera har jag börjat använda mig av skyddsandar då jag precis fått reda på vilka de är. Elementen har jag inte använt, alltså det har jag men bara i ord. Om du förstår hur jag menar?
Min aura brukar jag expandera lite för att innefatta ljus osv som jag vill använda, men annars har jag inte testat att dra en riktig cirkel.
Jag känner inte något behov av att alltid vara i en cirkel när jag utövar något sorts magiskt arbete. Det går lika bra vid vedspisen i köket.
Men jag har också en stationär cirkel på min gård där jag nästan dagligen utför något. Jag följer ingen tradition, men har ändå ett eget system byggt på min tro där cirkeln har sin plats. Där har jag också min härd, en stång, stenaltare, personliga kraftsaker o s v
För mig handlar inte cirkeln om skydd utan den är en för mig personlig mötesplats mellan världarna, en port. I just min cirkel finns också ett stort avtryck av just mig så att den blir som en fyr som säger "Bappho är här!"
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#1 Tack. Jag har tittat lite i Call of the Horned Piper redan, det fanns en del intressant där. Doreen Virtue har också ett helt kapitel om just cirkeln i sin bok Witchcraft for Tomorrow, den har en del bra bakgrundsinformation. Jag ska läsa lite av/om Robert Cochrane snart också.
#2 Jag har läst om att man kan använda sig av sin aura på ett annat forum också, men det är ingenting jag sälv har försökt mig på. Däremot verkar det rimligt att man kan expandera sin aura och använda den som skydd.
#3 Jag önskar verkligen också att jag hade en plats utomhus där jag kunde utöva magi regelbundet, tyvär är så inte fallet i nuläget. Jag hoppas på att jag kommer att ha det i framtiden dock :). Mina altare hemma fungerar nog på ett liknande sätt, men det vore också skönt att kunna vara ute någonstans där man vet att man är trygg.
#4 "Witchcraft; a Tradition Renewed" som Evan John Jones skrev med Doreen Valiente har en del matnyttigt om BTW också.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Denna artikel kan nog vara någorlunda relevant i sammanhanget:
#5 Toalettlektyr 
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#7 Japp! Det gäller att hitta ett ställe där man får vara ifred när man läser (om) sina böcker. ;)