Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 3960 ggr
Airwyn
0

Kristen häxa?

Själv har jag väldigt svårt för att man kan vara kristen och häxa samtidigt..  eftersom man bara får erkännda "Gud" som den enda guden..

Någon som kan förklara hur det fungerar? Oskyldig

Lunatic
0

Rätta mig gärna om jag har fel, men att benämna sig själv som häxa är väl inte lika med att säga att man är religöst troende och helt plötsligt tror på fler gudar? Naturandar och element borde däremot vara lite mer självklart. Därför kan man väl kalla sig själv för häxa samtidigt som man väljer att sätta sin tro till kristendomen och Gud. Eller?

Är dock inte helt säker och ser fram emot att läsa andras svar. :)

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan väl vara kristen samtidigt som man praktiserar en trolldomstradition. Fast inte alltför djupt kristen kanske eftersom man "hädar".

LMOA
0

Omdebatterar ämne….

Om man ser på religionsbiten så beror det ju helt på hur man tolkar bibeln, eller hur man ser på hur präster, biskoppar o påvar har tolkat bibeln åt oss. Om man vill tro på hur man själv vill tolka eller om man väljer att tro på det andra valt att tolka åt oss.

Häxa behöver ju inte innebära att man är Wiccan men det finns synkrestiska religioner som tex Kristen Wicca.

Någonstans förbjuder ju bibeln oss att hålla på med häxkraft, trolldom o magi - det är ju upp till var och en att bestämma om det är ett budskap man vill tro på eller inte.

Sen finns det ju en del som är i förändring mellan Kristendom och Wicca eller andra "hedniska" religioner.

/M

therootdoctor
0

Skilj på innehållet och det du väljer att kalla utövandet eller tron och du kommer att upptäcka att det alltid utövats inom samtliga religiösa och icke grupper. Att du kallar det för häxkonst betyder inte att andra gör det eller är ense om att det är samma innehåll oavsett.

Den svenska historien är fylld av präster, diakoner, biskopar och helt vanliga helylle-kristna "svenssons" som utövat trolldom. Faktum är att merparten av traditionsmaterialet innehåller kristna element. Nöden går alltid före Gud, politik filosofi och teorier. Det är grunden för allt seriöst utövande.

skogsbergs-anna
0

Jo,  det går alldeles utmärkt, jag tror dessutom även på Asarna och en massa annat med.Flört

Gör hellre fel än inget alls.

Airwyn
0

5# Vad anser du om budordet att man inte ska ha andra gudar vid sidan om Gud? Kan man verkligen kalla sig kristen om man inte följer det budordet?

JOHODU
0

Det där är en fråga jag också funderar mycket över. Läste en bok av dan Brown som heter DEN FÖRLORADE SYMBOLEN, och jag tycker att utöver rent underhållningsvärde så gav den mig lite nya tankar kring det hela Skrattande

skogsbergs-anna
0

#6 Jag har funderat en del över det men Han verkar inte ha mycket emot det. Jag ser det som står i Bibeln mer som symbolik och tar den med en nypa salt. Jag har trott på Gud i hela mitt liv och Asarna liksom bara klev in i mitt liv för ett par år sedan. Jag har haft mycket funderingar själv. Under tiden då Sverige kristnades var det många som trodde på både och , och de fick ju ihop det.

Det är bara vad jag tror, jag vet inte Flört

Casiopeia
0

Det är skillnad att tro på gud (abrahams gud, jahve) och att vara kristen.

Kristen är du om du har genomgått ett kristet dop (är invigd medlem i ett kristet samfund) samt ställer dig bakom den kristna trosbekännelsen:

_"Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv._

(kort sagt, tror på att det finns en gud som är allsmäktig, vars son föddes av en jungfru och blev korsfäst och återuppstånden, samt att det kommer en domedag då de döda ska återupstå om de levt på rätt sätt)

Om du inte är döpt och inte håller med om ovanstående, är du inte per definition kristen, men du kan ju ändå tro på Jahve, Jesus och den helige ande om du vill.

Personligen tror jag att Jahve existerar, men jag tror inte att han är allt vad han påstås vara och han är inte min gud eller någon jag vill ha med att göra (och vice versa kan jag tala om). Jag förnekar ingen gudoms existens, men vissa tillber jag och andra inte, och många andra har jag ingen som helst relation till.

Många verkar tro att man antingen tror på gud=är kristen eller inte, men frågan är mer komplicerad än så.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
0

#1 Vad anser du är skillnaden mellan en "gud" och en "naturande/element"?

Jag som polyteist gör inte den skillnaden, för mig är även naturandarna gudomliga väsen. Den knivskarpa uppdelningen mellan vad som är en gud och vad som inte är det tror jag har monoteistisk/kristen härkomst. I gammal svensk folktro verkar gränserna vara mer flytande, ta till exempel tomten (tompta gudh) som vi idag kanske skulle klassa som en naturande, men vars namn betyder "gårdens gud".

Airwyn
0

8# Ok! Jag trodde att budorden var svart/vita och inte gick att ta som symbolik.. men det är ju intressant att det finns folk som kan få ihop det ändå.. Kanske är kristendomen lättare för att tolka på olika sätt. Judendomen är troligtvis svårare att få ihop med andra gudar..  Glad

9# Wow! Verkligen intressant.. Men hur kommer budorden in i bilden? Det är väl reglera för hur man ska leva? Följer man inte dem får man väl inte återuppstå och då kan man ju ifrågasätta vad man får ut av att kalla sig kristen öht?

Denna kommentar har tagits bort.
Lore
0

Personligen ser jag Häxa som en benämning av vad man utövar. enligt mig gör en häxa inte samma saker som en trollkarl eller en shaman till exempel. Och vad man tror på är för mig underordnat. Nästan alla här på forumet har ju sin egen tro och spiritualitet.

Men för att vara grov och generaliserande; vissa anser att om man läser bibeln ordagrant så är Jesus den största häxan ever ;-)    (inte att jag håller med om det då)

www.urmoderjord.se

Casiopeia
0

#11 Ja, budorden känns ju rätt grundläggande kan man tycka, men bibeln är full av regler och uppmaningar och alla kristna väljer ju själva vad de vill lägga mest vikt vid. Hur "god kristen" man är om man struntar i budorden kan man ju diskutera, men så länge som du är döpt och håller med om det som omfattas av trosbekännelsen är du ändå fri att definiera dig som det, även om du bryter mot ett budord eller två.

Varför man däremot vill kalla sig kristen när man inte kan ställa sig bakom budorden, det är en annan fråga. Det får du fråga någon som är mer bevandrad i kristen filosofi om, jag är bara en enkel hedning :)

skogsbergs-anna
0

Jag är döpt och har inte svårt med några andra budord än just den med att inte några andra Gudar hava. Jag har emellanåt funderingar om filosofi, om gudar och religioner och om ni frågar mig om några år kanske jag kommer med andra svar. Den jag kallar Gud är en förstående, kärlekens Gud som inte alltid gillar det jag gör men förstår mig därför att han känner mig. Jag tror på sätt och vis att Gud är det goda i oss alla, fast personifierad för att det ska vara lättare för oss att "ta på "och förstå. Men det är ju bara vad jag tror. En del kanske har samma beskrivning på en annan gud, kanske alla som tror på en gud tror på samma, bara att vi kallar honom olika saker.  Min tro på Asarna är mer som en livsstil än min tro på Gud. Men som sagt, jag är under utvecklig och om ni frågar mig om ett par år kanske jag svarar annorlunda.

Bättre veta att man tror, än tro att man vetFlört

coronapeia
0

Jag är mer wiccan än häxa. Förr i tiden när jag enligt uppfostran och tradition kallade mig kristen trodde jag på en högre makt "Gud" vilken skapade de två första människorna "kvinnan och mannen". När jag sedan började studera corellisk wicca och Vangelo della streghe djupare var det helt självklart att det som jag fått lära mig var Gud-maskulinum, den kristna faderguden- egentligen var den ursprungliga gudomen som skapade Diana och Diana delade sig till en själslig, spirituell och evig, feminin del -> gudinnan (eva); och en fysiskt materiell, flyktig manlig del -> guden (adam)

så den tolkningen jag skapat av gudsbegreppet som kristen var egentligen samma som det jag skulle hitta nu 20 år senare…

Kuutar
0

Jag tror att svaren alltid blir olika beroende på vem man frågar, precis som det redan framkommit här. Det finns präster som praktiserar reiki, och så finns det präster som tror att karate är en sekt som kommer att fördärva barn som håller på med det…

Jag har själv svårt att para ihop kristendom och häxa, men det beror ju på min egen erfarenhet av kristendomen, det behöver inte gälla för alla! Jag blir väldigt glad över att läsa att de går att kombinera, kämpa på ni alla som gör det :-)

skogsbergs-anna
0

#13 Det har faktiskt slagit mig att Jesus var häxa, men jag har inte vågat säga det förut Flört

Casiopeia
0

#18 Trolla kunde han i alla fall onekligen! ;)

Så länge som du är döpt och skriver inder på kärnbudskapet,(att det finns en gud som skapade världen, han fick en son som hette jesus och som dog för våra synder och en dag ska alla återuppstå som erkänner honom som sin frälsare) är du ju kristen oavsett hur många andra gudar du har, vilka delar av bibeln du väljer att följa eller om du praktiserar magi. Så länge som det funkar för dig!

Tycker det är kul att höra om ditt sätt att få ihop kristendom och "hedendom" och även om jag personligen har lite svårt för inställningen att se vissa gudar som "en livsstil" så är det ju bra om det funkar för dig. Har mycket lättare att förstå de religösa som själva känner, tänker, tolkar och pusslar ihop sin tro än de som försöker följa sin heliga skrift bokstavligt utan att erkänna att det blir en personlig tolkning hur man än gör. Sann religion kommer från hjärtat, och den är också fri att förändras/utvecklas alltefterson man utvecklas som människa. :)

skogsbergs-anna
0

#19 Tack!

Sebastian
0

Kan man välja delar ur bibeln? Kan man alltså ta de avsnitt och delar som passar en själv och ingorera resten?

Vad hände med "Du ska inga andra gudar hava jämte mig"?
Eller vad hände med djävulens list mot Jesus i öknen under han 40 dagar där? Hans löften är just hednariter och dylikt.
Samt om man ska hårdra det så agerade ju Jesus som Guds hand när han utförde magi. Vilket väl gör Gud till den trollande och sonen till hans "kanal".
Står det inte också i bibeln att allt skrymt och oknytt är djävulens avkomma?

I femte mosebok (18:9-11) står det:
"Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och inge som söker råd hos de döda."

Hur gör man då med detta?

Samt detta från Psaltaren:
Hednafolkens avgudar är silver och guld, verk av människohänder.
De har mun men talar inte, ögon men ser inte, de har öron men hör inte, ingen andedräkt finns i deras mun.
De som har gjort dem kommer att likna dem, ja, alla som förtröstar på dem.

Jesus själv:
När de säger till er: "Fråga andebesvärjare och spåmän, dem som viskar och mumlar", så svara: "Skall inte ett folk fråga sin Gud? Skall man fråga de döda till råds för de levande?

Inget elakt inlägg! Jag är bara nyfiken.

Mvh Seb.

skogsbergs-anna
0

Det är som sagt inte lätt att få ihop och jag har tvivlat och grubblat många gånger. Men eftersom jag har haft kontakt med dem så kan jag inte välja mellan dem.

Låt oss tänka att några tror att bara Lisa finns och några tror att bara Kalle finns och så möter du Lisa och sedan springer du på Kalle. Vem av dem finns. Vem tror du på?

Så jag har valt båda, sedan att det retar många (framför allt kristna) det skiter jag i.

Mer än så kan jag nog inte svara på, läs vad jag skrev i #15

Sebastian
0

Låt oss tänka att några tror att bara Lisa finns och några tror att bara Kalle finns och så möter du Lisa och sedan springer du på Kalle. Vem av dem finns. Vem tror du på?

Det var bra skrivet.

Dock är det paradoxerna jag inte får ihop. Men som du säger. Det är din grej.

Bappho
0

Det finns nog mycket tok skrivet i bibeln som de flesta kristna inte ens skulle drömma om att göra, t ex. stening och liknande. Alla är ju inte tvugna att vara bokstavstrogna och fundamentalister.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Casiopeia
0

#21 "Kan man välja delar ur bibeln? Kan man alltså ta de avsnitt och delar som passar en själv och ingorera resten?"

Ja, uppenbarligen. Skulle tro att det inte finns en enda kristen som lyckats med att följa varenda stavelse ur bibeln till punkt och pricka, även om ambitionerna naturligtvis varierar. De flesta väljer och vrakar, och vilka delar som är ok att borse från variera mellan tid och kultur, och har historiskt sett givit upphov till många strider som du säkert vet.

Varför man väljer att fortsätta se boken som helig och hålla så hårt på vissa ord och inte på andra har jag också svårt att förstå, men helt klart är i alla fall att det går fint att plocka russinen ur kakan och fortsätta kalla sig kristen, så länge som man kan motivera sina val.

Själv tror jag inte på heliga skrifter.

Sebastian
0

#25 Härligt. Då ska jag börja göra det ur mitt anställningsavtal.

Jag tror gärna på heliga skrifter, om de följs och faktiskt stämmer.
Men med bibeln verkar vara lika som med ordet "Häxa" tolkar man det hur man vill så blir det så. Och personlig åsikt är viktigare än den som faktiskt stämmer. Osv osv osv.

Att inte slaviskt följa alla Bokens bud är ju en sak. Men att skita i det som det faktiskt står att det är regler och ord uttalade av den där guden och hans undersåtar verkar lite sisådär måste jag säga. Om man nu väljer att tro på Gud.
Men jag hörde häromdagen av en präst att bibeln och kristen tro inte nödvändigtvis hör ihop. Luktar Brasklapp lång väg..

Hehe. Ordet Brasklapp kommer fö. från en kyrkans man som hette just Brask.

[stass]
0

Jag tänker, om man tror på fler entiteter, olika gudar och gudinnor, de astrala sfärernas inneboende. Då Finns det väl egentligen inte ett hinder för att tro på den kristna Guden också.

Problemen kommer väl då egentligen till (som ni har påpekat) till den heliga kristna skriften och tolkningen av hur man skall leva efter den.

Jag tror nödvändigtvis inte man behöver vara kristen för att tro på gud.

Casiopeia
0

#26 Grejen med bibeln är ju att det inte är en bok, utan en samling av olika skrifter, skrivna av många olika författare under lång tid, och urvalet av texter har också varierat historiskt. De som är riktigt hard core anser ju att det är Jahve som tagit vägen genom de olika författarna och styrt deras penna, så allt i den är guds ord. De flesta har dock en mer pragmatisk syn på det hela och menar att det är människor som skrivit det, om än inspirerade av Jahve eller att vissa delar är mer heliga än andra.

Man kan ju naturligtvis tycka att den som håller på med häxkonst och kallar sig kristen är en hycklare eftersom det bryter mot reglerna som står i bibeln, men är det egentligen värre än att vara kvinna och inte offra två duvor varje gång man har mens, eller för den delen att som kristen man raka av sig skägget? Det finns mängder av märkliga regler i bibeln som man inte höjer på ögonbrynen för att moderna kristna idag struntar i, så varför lägger man mer vikt vid vissa bud än andra? Religion utvecklas ju (som tur är). Som Kristen är ju ändå Nya Testamentet huvudsaken, och att man följer Jesus läror (eller andemeningen i dem) och erkänner honom som sin frälsare.

Drakbroder
0

hej. . hittade precis denna sidan. .

denna frågan är egentligen mycket enkel jag bekänner mig till det absoluta ljuset. Källan till alla ljusagudar änglar och ljusa krafter en naturkraft liksom det absoluta mökret. att gå i kyrkan är en härlig upplevelse men samtidigt inget som jag binder mig till. Jag påstår inte att jag skulle vara jämnställd med gud eller jesus moder jord .asargudar med mera.  jag är bara ett redskap.  men att haka upp mig på olika skrifter som ofta fördömmer varandra när det finns viktigare saker att ta itu med känns bara som slöseri med tid och energi

Jag har hallucinationer och i dessa har jag kontakt med olika väsen och sysslar även med magi (i mina hallucinationer förstås det förstår väl vem som helst att sånt inte kan finnas i verkligheten)(( massa ironi)) men pratar gärna med människor som är intresserande och ännu mer som också har hallucinationer. Jag vet ju också bara om den delen som dom har låtigt mig se/höra /känna/förminna medans du/ din mamma eller kompis har kanske fått se en helt annan sida och därmed kan vi båda har rätt

WillowsEpona
0

Någon med en intressant syn på just detta hittas här: http://arganteswell.tripod.com/id1.html

Tuva-Lena
0

I bibeln talar man ju också om den helige Ande, den som Gud blåste in i allt levande. Då skulle alltså allt levande vara en del av Gud själv och då kommer också tron på naturgudar i en annan dager. Den helige Ande finns i allt vi omger oss med - som jag ser det då - och därför har jag inga problem med att tro på en Gud/ En kraft/Universum då den guden samtidigt finns i allt vi omger oss med, d v s då h*ns ande finns närvarande i allt levande här på jorden och i universum. (Känns lite obekvämt att kalla Guden för "honom"" för jag ser den mer som en energi. Ett "det" eller "den" alltså. Flört Då skulle också naturgudar och andra väsen vara en del av Helige Ande som jag vill tolka det.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Ackinna]
0

Jag är häxa och kristen… nästan.. men jag har en liten annorlunda kristen tro… jag tror på gud som den allsmäktiga guden men jag tror även på våran mytologiska tro.. våra mytologiska gudar. Men som undersåtar till Gud. Min tro säger mig att De mytologiska gudarna står under Gud i Norden…. medan de grekiska Gudarna  styr under Gud i de grekiska världen.  en form av samman makt.

Jag tror på Bibeln… men som sagt inte riktigt rakt som man normalt tolkar den. Dessutom är jag förövrigt inte hårt kristen/troende.. jag har inget hård kopplad tro… utan min religion och tro på Gud är mer sunt förnuft och etik… inget tillkrånglat si och så

Casiopeia
0

#32 Intressant! Men jag kan inte låta bli att undra - Om gud är allsmäktig, varför behöver h*n då hjälp av andra gudar? Ser du på Gud som en individ med personlighet eller en mer abstrakt "kraft"?

kattmåne
0

Tycker det går alldeles utmärkt att vara en Kristen häxa :)

[Ackinna]
0

Ligger något i det… jag var lite otydligt där i min beskrivning.

Jag tror att Gud enbart är allsmäktig i den aktiva kraften. Jag tror inte att han är allsmäktig ur den vinkeln att han kan se och höra allting. Om han nu var sååå himla mäktig att han kan se allt och höra allt. Att han är alltet… då tycker jag att världen borde se lite annorlunda ut än vad den gör. H*n besitter inte en sådan stor kraft att h*n kan styra välrden från en plats. Sedan i mina öron går det i emot tron att biblisk att han ensammen ska sitta på tronen och härska (så att säga)

Att det är h*n som sitter högst upp och styr och ställer… medan h*n en gång i tiden ska ha lärt ut allt om alla är lika värda m.m. Det går inte ihop i mina ögon. Jag tror att gudamakten och övernaturliga makten är fördelet mellan väsen. Där H*n har "ansätllde" som hjälper till med uppgiften där Gud är "överhuvud"

[MaestroNestor]
0

Alltså bibeln säger aldrig att det inte finns andra gudar utan bara att den du ska dyrka är Jahve. Faktum är att det går utmärkt att applicera det och komma undan med en hel del på det sättet. Du kan utan problem arbeta med demoner och det är fortfarande helig magi då den utförs i guds namn.

Sebastian
0

Ja Nestor. Om man utgår från tesen "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" Tar man dock det som sagt ur mosebok och andra citat ovan så fungerar det inte lika bra.

[MaestroNestor]
0

Jag ser inte problemet? Följer du vad jag sa finns det ingen del av bibeln som motsäger det.

Den rad du hänvisar till säger inte att det inte finns andra gudar. Den säger bara att Jahve är den högste. Alltså att du inte kan ha andra gudar jämte honom. Säger inte smack om under honom.

När det gäller magi så talas det om svartkonst. Om du utövar magi efter de gamla grimoarerna så gör du det ju guds namn. Så även om du framanar demoner så finns det inget som går emot någon bibel text inom det heller. Sen har ju de flesta stora namn i bibeln alla använt magi såsom Moses, Solomon och Jesus.

Sebastian
0

Grimoarer vet jag inget om och säger därför inget om det heller. Jag läste ditt inlägg för fort och missuppfattade vad du menade.

Svartkatt
0

Jag tror att det är upp till var och en att fritt tolka bibeln. Jag perslonligen tror inte på en gud som förbjuder och vänder sig från människor som väljer en annan väg i livet.

Den gud jag tror på finns som ett slags ''stöd'' om man behöver det, han älskar alla, oavsett om man syndar lite då och då. Han dömer inga människor.

Därför så tror jag att man kan vara kristen och häxa samtidigt. Men det är vad jag tror, helt fritt tolkat.

therootdoctor
0

Frågan är filosofisk. De flesta häxkonstutövare är praktiska.

Den kristna Bibeln är, som ni säkert kan ana, den genom tiderna i särklass mest nyttjade boken av magiska utövare världen över.

Tvåa på listan över mest nyttjade böcker i häxkonst är Koranen.

Häxkonst drar sin kraft ur nöd och praktisk handling medan filosofi kräver bekvämlighet och stiltje för att gro.

Är man rädd för att göra fel har man vaken i religionen eller häxkonsten att göra.

CherryLenore
0

Jag tror på Jahve, inte för att jag valt honom till min gudom utan mer för att han betyder mycket för människor i min närhet, så även Allah. Vill jag stödja någon nära som tror på dessa vänder jag mig också till dessa gudomar även om jag inte gör det i första hand för min egen del.

Tanken på en omnipotent gudom känns väldigt främmande för mig.

Ganna
0

Traditionell häxa och kristen kan man inte vara - Jahve är inte en häxgudom.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[MaestroNestor]
0

#43 Klart du kan vara en traditionell häxa och kristen. Som Johannes säger använder ju många häxor Jahve, änglar och demoner långt tillbaka i tiden i sin häxkonst. Det är ju en ganska gammal tradition t om.

Ganna
0

#44 Nej, det gör vi inte. Förväxla inte trolldom och (traditionell svensk) häxkonst.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[MaestroNestor]
0

#45 Det gör jag inte heller. Om det sen finns en speciell svensk traditionell häxkonst som är helt utanför allt annat så är det något jag aldrig har hört talas om eller ens tror det existerar.

Ganna
0

#46 Jag vet inte vad du avser med "helt utanför allt annat" eller för den delen vilken sorts "häxor" du refererar till i #44, men visst finns vi, om än inte i några mängder.

therootdoctor
0

#43/#47 Min filosofiska och vetenskapligt bevandrade sida är skröplig, så det kan vara helt fel men det finns skiljelinjer mellan "folklig tradition" och "sekt" som antyder att alla riktiga "svenska traditionella häxor" skulle hamna i sektfacket om man lyssnade på dig. Det kan väl inte stämma.

Ganna
0

#48 Jag anser inte det, men å andra sidan kanske häxbegreppets punkter ses som en ideologi av dig?

therootdoctor
0

#49 Jag vet inte. Innebär motsatsen att man ska rätta ledet efter de som står utanför och tittar in och låta de få definiera vad som är vad för utövarna? Det du tycks mena är att teoretiska antropologiska distinktioner är "rätt" och "traditionellt" snarare än att utgå från observation av konkret praktik?

Eller så menar du att den lära som du följer är "svensk och tradition" och därmed kan sägas vara samma sak som en hel kulturtradition? Men i en annan tråd så menade du att traditionen du följde var från vårt grannland,

Jahve verkar helt klart vara en utmärkt häxgud för de som praktiserar utanför den ram du tycks basera på utomståendes teorier eller sådär lite omväxlande hipp som happ.

Ganna
0

#50 Det jag beskrivit i min artikel är det traditionella häxbegreppet och stämmer man inte in på det är man inte (traditionell) häxa enligt definition. Att definitionen sedan skapats av utomstående/akademiker är inte ett särdeles stort problem anser jag, eftersom det den beskriver är ungefär så information mycket vi delar med oss av till utomstående.

Naturligtvis är det en hel kulturtradition.

Du får gärna länka till tråden du nämner ovan m.a.p. grannland.

Jahve kan nog vara en utmärkt gud för de som praktiserar utanför traditionell häxkonst, jag ville ge min syn på frågan från TS.

Hipp som happ får stå för dig, jag hänvisar återigen till artikeln - och är framgent, som jag varit länge, fullt medveten om att det finns många som kallar sig "häxa" utan att ha en susning om någon definition av ordet ö.h.t.

therootdoctor
0

#52 Så "svensk traditionell häxa" eller TS eller vad du nu säger menar att ni inte tillåter andra Gudar brevid de hemliga? Okej. Jag missuppfattade dig.

De som inte har en susning om "rätt" definition av ordet, enligt "TS" och akademisk semantik kan alltså kalla sig både kristen och häxa samtidigt utan problem. Tur att "häxa" inte är en yrkestitel, för då hade det verkligen blivit ett problem.

[MaestroNestor]
0

#51 Enligt den definitionen är ju en hel del satanister jag känner traditionella häxor då de ju utför precis allt det som beskrivs där:)

Ganna
0

#52 TS betyder "TrådStartaren".