De fem sinnena
Då jag har praktiserat och skapat egna ritualer genom åren har jag arbetat mycket med just elementen. Ofta har jag arbetat med enskilda element under en lång tid för att lära känna det bättre och har nu fått en liten tankeställare. Då man skapar en ritual med de olika elementen så använder man sig av deras betydelser och symbolik för att förhöja fokuset och kraften i sin ritual med dess betydelser. Då har jag tänkt mycket på de fem sinnena som jag tycker även de spelar en viktig roll för ritualens fokus och kraft då de används på ett bra sätt. Ju mer sinnen som är med gör ritualen mer kraftfull och tydlig. Då funderar jag ifall man kanske skulle kunna likna de fem sinnena med de fem elementen (om man tar med just det femte elementet för sinnet)?
Men frågan är ju då vilket sinne som skulle symbolisera vilket element? Är det ens möjligt att tänka så här eller rör jag bara till allt? 
Jag har alltid arbetat solitärt så det kanske är något som jag missat?
Det finns otaliga korrespondenstabeller (tabeller där man länkar samman olika företeelser, t.ex. vilka egenskaper varje element anses ha) som varierar mer eller mindre beroende på vilken tradition de tillhör.
En vanligt förekommande uppdelning är luft - lukt, eld - syn, vatten - smak och jord - känsel, vilket ger ande/eter - hörsel.
Det kan dock vara mer till hinder än hjälp att bli alltför fast i en sådan uppdelning - det är bättre att ha med sig så många sinnen som möjligt oavsett element. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Ja nu när du säger det har jag kanske sett/läst om det någonstans och tänkt lite knasigt, för det är ju som du säger att ju fler sinnen man alltid har med ju bättre blir det ju. :)
Men det känns ju helt rätt att det är luft - lukt, eld - syn, vatten - smak och jord - känsel, vilket ger ande/eter - hörsel som du sa Ganna.
Jo, det är väl en hyfsat logisk uppdelning då eld är visuellt, smak behöver vätska för att komma till sin rätt (många som p.g.a. sjukdom har liten eller ingen salivproduktion har problem att känna grundsmaker om de inte har gott om vätska till det de äter), dofter sprids i luften, jord är ett synnerligen "klämbart" element. Sen arbetar inte jag med ande/eter som ett element, men kan dra på smilbandet åt att man ofta säger att man "går ut i etern" när man sänder radio, vilket ju är synnerligen förknippat med hörseln.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#1 Ganna, har försökt googla efter korrespondenstabeller utan riktiga resultat. Va för ord ska man söka på…? Tackar!
#4 Wikipedia (ta dem med en nypa salt) har en liten artikel på engelska: Table of correspondences
Sen är det nog lättare att googla på engelska om det man vill veta mer om i det här fallet. T.ex. "astrological" + "correspondences". Sök även på samma sätt i google books, denna guldgruva av tidsfördriv. ;)
Ja det där med att de säger etern i radio har man ju hört.
#5 Guldgruva av tidsfördriv med tyngden på tidsfördriv ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax