Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3773 ggr
[Ackinna]
0

Våra kära symboler

Jag blev att fundera på en sak. En liten diskussion vi skulle kunna ha .

Kom på detta efter att jag nyss har fått en fråga till min blogg. Jag har på min blogg bytt header. På denna headern har jag våra kära pentagram… stjärnan. och den är rätt vänd. Men den som frågade trodde att det var en symbolik för satan.

Så klart så var jag tvungen förklara skillnaden mellan rättvända pentagramet och den uppoch ned vända pentagramet för satan…

Hur många gånger har ni varit tvungen att förklara symboler, pga av den fel bilden symbolerna har fått från omgivningen?

Ett stort exempel på missuppfattningarna är ju det stackars hackkorset som Nazi-tyskland började använda. Det är ju en gammal symbol för världen, tur och lycka….

(ps blev allmänt som denna postas i. Visste inte vad som skulle kunna passa som grupp)

lord lucius of the dark
0

sant med det där med hackkorset.. det fanns en sån där buddist eller hinduism ställe där dom ber till sinna andar eller gudar… sen hade människor förstört stället för dom var "nazister".

Alltså dom hade det där märket ovanför dörren .

Men vilket idiot som helst hade faktiskt set att människorna inte var nazister!Skrikandes

En annan sak om ett rätt vänd pentagram…

vad är det som ger den kraften att hålla en demon borta??

[Ackinna]
0

Det har väl inget med vändningen att göra.. alltså om det skydder mot att hålla demoner borta.. utan det är hur du har dragit pentagramet.

Alltso om du ritar pentagrammet mot det eller från dig.. om jag inte minns helt fel…

lord lucius of the dark
0

nej jag menat hur får det kraften att hålla en demon borta?

[Ackinna]
0

Jag jobbar inte med pentagramet på det sättet så jag är inte riktigt säkert…

Men laddar man inte pentagramet när man ritar upp det och kanske även med ord under uppritandet utav pentagrammet….?

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns ju bättre symboler för att hålla demoner borta, speciellt om man gör det för en viss demon och inte generellt. Men då måste man ju veta vilken demon det är.

Finns en hel del litteratur om detta ämne.

Jo jag laddar också mina pentagram med intention.

[Zorita]
0

Vilket håll pentagrammet är vänt åt tror jag inte har någon som helst betydelse. Att pentagrammet fått koppling till satan är för att kristendomen i början gärna ville koppla alla ockulta symboler till djävulen. Sen blev det liksom ett nytt påhitt att det ska vändas åt vissa håll.

Detta kom till i mitten på 1800-talet för den som är intresserad, då de två uppåtpekande benen blev länkade till demoner osv. I antikens grekland sågs samma uppochnervända pendagram som en symbol för matematisk perfektion. Roliga saker kan man hitta på wiki.

Själv laddar jag dem också. De är en gammal symbol för skydd, så det är väl där det kommer ifrån att de skulle skydda mot demoner.

Det finns massor med symboler man inte kan använda för att folk har fördomar för dem. Det allseende ögat, som är grekiskt och egyptiskt har kopplats till frimurarorden eller illuminati, och samma med pyramiden tex.

Generellt kan man hitta ett gammalt ursprung för de flesta symboler, och de har ofta inte alls något med "ont" eller "gott" att göra. Just för att begreppen ont och gott inte var lika viktigt i gamla religioner, utan handlade mer om kaos vs ordning, liv vs död osv. Det är min uppfattning i alla fall.

lord lucius of the dark
0

Den som vet vilka ord som är bra när man har en pentagram kan gärna skicka till mig om man vill. :D

[Ravenna]
0

Hej alla!

"Hur många gånger har ni varit tvungen att förklara symboler, pga av den fel bilden symbolerna har fått från omgivningen?"

Jag kan personligen bara minnas ett tillfälle där någon direkt uttalat sig om pentagrammet jag haft om halsen. (De flesta antingen bryr sig inte eller säger i vart fall inget om det, om de ens lägger märke till det).

Det var min egen mamma och det var första gången hon såg att jag hade denna symbol på mig. Hon trodde att jag hade konverterat till judendomen. :-D

Sen detta med "rättvänd/felvänd" kan kanske vara lite missvisande? Vad är rätt och vad är fel liksom, och enligt vem?

Det finns ju de som kallar sig wiccaner t ex, som använder pentagrammet med två spetsar uppåt, vilket indikerar en viss initationsgrad inom Wicca.

Och jag ser själv inget fel i att använda pentragrammet med två spetsar uppåt, om jag skulle vilja. Det kan ju helt enkelt symbolisera att man är i kontakt med jorden och vördar/hedrar det materialiserade livet. Väldigt hedniskt i mina ögon. Det upp och nervända pentagrammet kan ju stå för Baphomet, Den Behornade, Pan, eller för någon annan naturgud. :-)

Men jag kan förstå att om man nu har pentagrammet med två spetsar uppåt, så väcker det tyvärr fler negativa kopplingar än om man har det motsatta hållet. De flesta människors sinnen är väldigt lättpåverkade av rädsla och vidskepelser.

Jag tycker därför att det kanske kan vara bra att förklara för de som inte vet att det upp och nervända pentagrammet inte nödvändigtvis behöver betyda att någon är satanist.

Inte för att det är något fel i att vara satanist för den delen heller..

[Ackinna]
0

Nu har jag läst lite intressanta poster…

Jag håller nog med… jag tror inte att pentagrammet fungerar sämre eller annorunda beroende på hur man vänder det… för mig är magi magi, det är ingen skillnad. Skillnaden är vad vi väljer göra med den

De där mer rätt och fel vänd. Ja det är ett konstigt uttryck. Håller med. Men jag väljer ha det med två uddar nedåt. Varför?

Det gör jag enbart pga vad folk tror symbolen. Bara för att minska missuppfattningarna med det.

[Ravenna]
0

#9 Okej, intressant hur du tänker. Men jag tänker då vidare och undrar på vilket sätt minskar missuppfattningarna tror du, om du har pentagrammet på dig med två spetsar neråt?

Och skulle du kunna tänka dig att, om vi låtsas att folk i allmänhet inte hade fördomar och förutfattade meningar, ha på dig ett pentagram med två spetsar uppåt? Skulle du själv välja det då?

Bara nyfikna frågor, för jag tycker detta är intressant att prata om. Om hur vi tänker och vilka fördomar vi människor kan ha dragit på oss genom livet. :-)

LinaLj
0

Jag har ett pentakel (pentagram omgärdat av en cirkel) i silver som jag brukar ha om halsen. På cirkeln finns de olika månfaserna ingraverade (om man tittar noga). Mitt pentakel har en udd uppåt, mest för att det var så det var när jag köpte det så att säga.

Det är faktiskt otroligt få som reagerar över det. Då är det fler som reagerar när jag har på mig min torshamare i silver. Då är man nynazist helt plötsligt. Samma sak hemma. Mitt "stora" altare i sovrummet är det väldigt få som kommenterar trotts att min athame och annat ligger fullt synligt. Men mitt lilla köksaltare som består av sex stycken små kristaller och ett värmeljus brukar väcka uppmärksamhet. Då vill fålk veta om jag håller på med sådant där "new age flamms". Ja i alla fall folk som inte känner mig så bra.

Det här med hur man vänder pentagramet har med många olika saker att göra. Jag använder oftare pentakel än pentagram. Eftersom det för mig symboliserar de fem elementen som förenas av en cirkel.

Men ett pentagram med två uddar upp kan stå för andra grandens wiccan, eller så har man ett sådant på altaret för att symbolisera att man tänker arbeta med magi som sträcker sig in i en själv, tex healing eller trummresor. Jag vet ett par "hedgewitch" som använder ett pentagram med två uddar upp när de ska "ta sig egenom häcken".

Å andra sidan kan ett pentagram med en udd uppåt stå för magi som riktas utåt.

Så symboler kan ha så enormt många deffinitioner beroende på vem man är.

[Ackinna]
0

Jaaa. hjälp… det finns nog en hel del olika metoder atill pentagram eller pentakel.

Jag har en förmåga att blanda ihp detta. Pentake? det är väl den som har en cirkel runt pentagramet???

Alltså det jag menar. De gånger pentagramet/pentakeln (hmm) framhävs så kanske det framhänvs med två uddar uppåt som satanism. Även om jag inte ser det så kanske, så väljer jag att använda två uddar ner bara för att slippa kommentarer och behov till att förklara.Blev kanske konstit formulerat, men hoppas ni hänger mer på vad jag menar.

Även om det där problemet med missuppfattningar inte skulle existera så skulle jag nog troligen använda pentagramet/pentakel med en udd uppåt för att jag helt enkelt trivs bäst med det och jag tycker att symbolen är vackrare så än tvärtom.

[Zorita]
0

Mitt pentakel (det är det jag använder, tänker alltid pentacle på engelska fast översätter fel) brukar ligga lite på sniskan. I mitt huvud i alla fall.

Fysiskt har jag inget sådant som symbol, men hade jag det skulle jag ha det uppåt oftast och neråt i förbindelse med Den Behornade, Cernunnos. Eller riktat mot mig/bortåt.

Vet inte varför det är så, det känns bara rätt. Det är ju det som är viktigast Glad

coronapeia
0

inom den gren jag sällar mig till har du femudden med spetsen uppåt och benen nedåt när du jobbar med "människolika" värden - behärskning, kontroll och valmöjlighet

när hornen är uppåt och spetsen riktar energierna mot marken jobbar du med de "naturliga värdena" - instinkt, impulsivitet och intuition

lord lucius of the dark
0

jag hade en pentakel (två horn uppåt) i silver och koppar men jag var tungen att slänga dom..

jag slängde dom för att några människor hotade med att slå ner mig för att dom tycker att jag är satanist (ÄR INTE ELLER VAR!!)

men jag pratade till dom vad det igentligen betyde men dom blev bara argare!

jag menar hur dum kan man vara!?

vem som helst vet vad pentagram är!Skrikandes

Bappho
0

Vid två tillfällen har jag fått negativa reaktioner (eller det väckte snarare rädsla) när jag burit ett pentagram och båda gångerna misstogs det för en davidsstjärna.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lord lucius of the dark
0

väckte rädsla för att dom trodde att du var jude?? >-<

är inget fel att vara jude…

silverhuldra
0

Jag har fått nyfikna frågor för det mesta, men en gång - då jag kom till jobbet med pentagramet runt halsen så var det en arbetskamrat som tog mig lite undan och frågade med orolig stäma…… " du har väl inte gått över till den mörka sidan………" Att tilllägga är att hon är kyrklig så in i bomben. Jag kunde intnget annat än att le och föräkra henne om att det hade jag inte gjort.

Mvh. Silverhuldra

Bappho
0

#17 Nej, självklart är det inget fel att vara Jude, men för vissa människor är det skrämmande p g a erfarenheter de genomlevt. Det måste man också ha förståelse för.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lord lucius of the dark
0

#18 Ha! frågade hon om du har gått övar to the dark side?Skrattande

#17 hmmm i see ur point…

scheindel
0

# 16 apropå att blanda ihop davidsstjärnor och pentagram:

jag har faktiskt en kylskåpsmagnet som i själva verket är en davidsstjärna men som jag använder som hexagram… ingen som sett den har någonsin lagt märket till att det egentligen inte är ett hexagram utan i själva verket en davidsstjärna :)