Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1606 ggr
Dracoverum
0

Wiccanska vigselförrättare?

Hejsan.

Jag har en fråga som någon här kanske kan svara på. Fins några Wiccanska vigselförrättare i Sverige? Wicca har sedan -70:talet någon gång varit en lagligt registrerad religion och det krävs ju bara 3000medlemar i ett religiöst samfund för at man ska kunna ansöka om att få utföra vigslar.

Alla jag har hört talas om som har blivit vigda av en Wiccansk prästinna eller präst, har dock sagt att de senare har fått gifta om sig borgerligt för att vigslen ska vara gällande.

Frågan är alltså kort och gott om ni känner till om det finns Wiccanska präster och prästinnor som får genomföra lagliga vigslar? Skrattande

skogsgubben
0

Nej det finns inga wiccanska präster/prästinnor som får genomföra en laglig vigsel.

Eftersom wicca består av löst sammansatta grupper oberoende av varandra så är det svårt att sammanföra alla under ett gemensamt tak. Vilket är förutsättningen för att få ihop tillräckligt många till en organisation som kan registrera sig som religiöst samfund. Jag tror aldrig det kommer att hända. Gör det det så är wicca på väg utför som fri religion och blir som alla andra befintliga religioner med sina dogmer och regler. Det är min åsikt i alla fall.

haxantekla
0

Hej

Jag o min man är vigda av en överprästinna sommaren 2003.
Oona till cermoniförrättare.
En UNDERBAR cermoni för oss och våra gäster då de får medverka under cermonien på olika sätt.
se mer under http://www.tekla.m.se

I dag ser det ut som så att man måste viga sig i rådhuset för att vigslen ska gälla alltså vara laglig.
eller så väljer man att ha en "borgenman" med under cermonien som säger sitt och på så sätt blir vigslen laglig.
Man kan också ha turen att finna en av de få [om det nu finns någon i sverige] som har fått tillstånd av Staten att utföra "wiccanskan bröllop" eller någon annan religon. Det är något som man måste ansöka om för att få.

Sen för att tillägga så är det även som ovan när det gäller namngivning för babysar. även detta är inte "lagligt" att ha utan "borgeman" eller kyrkan.
så vi som inte är med i Svenska kyrkan hade ett eget namnkalas ute i vår trädgård till vår dotter.. jätte trevlig o fint.

Däremot är det helt ok att begrava.
Detta får vem som helst göra..*S* Alltså hålla i cermonien.. inga krav eller en massa papper.. men men..
Sverige i ett nötskal.

HOppas att du fick lite mer info om detta.
Lev väl
/Tekla

Dracoverum
0

Tack så hemskt mycket båda två Glad

När det senare blir aktuellt så får vi väl viga oss borgerligt och ha en egen cermoni vid sidan om sen ist. 

Tack och tack igen ^-^