Bibliotekets argumentering
"Cunningham's Book of Shadows". (av Scott Cunningham). Den finns att köpa bla på cdon.com, kostar 149 kr. Men jag skulle ju vilja provläsa den innan så jag vet om den är värd pengarna. Det är dock kanske inte den dyraste boken… men endå. en magisk bok ska ju normalt sätt bli en del utav ens magiska liv. Då tycker jag att det är viktigt att de böckerna man köper är värd pengarna. Oavsett pris.
Mitt största problem med den metoden jag använder vid köp utav böcker är att just denna bok fanns inte inne på Sundsvalls stadsbibliotek (vilket gör ju att de blir ju tillgängliga för samtliga bibliotek i hela sundsvallsregionen/kommunen) Jag gjorde då ett inköpsförslag till de som ansvarar för inköp utav böcker. Förra veckan (tror jag det var) fick jag ett svar. Svaret var inte direkt som jag hade trott det skulle bli.
Poängen i svaret ljöd så här: Pga av att boken är på engelska och är en sådan litet intresseområde så tar vi inte in boken.
Har ni hört???Jag blev nästan lite chockad över det svaret.
Vad är det som gör mig så chockad?
Jo… Magi och spirituell "religion" (eller vad man vill kalla det.. levnadsstil…eller ja, kalla det vad ni vill) Det är ju en livsskådning som bara blir starkare. Medan allt flera går ur svenska kyrkan m.m. trots det så blir man nästan överrröst utav religons böcker på biblioteken. Hur många svenska medborgare tror ni går spontant in och läser en religions bok om det inte finns en religiös bakgrund hos personen? Jag tror, att för att en person ska låna en ren religions bok krävs det en ren intresse just för religion, och kanske rent utav studie i ämnet.
Medan typ magiböcker tror jag folk har lättare att kunna låna om de är lite nyfikna. Nyfikna men utan någon direkt intresseband.
Någonstans känns det som om magi m.m. blir undanskuffat och får inte den allvarliga och seriösa bemötande från ointresserad som exempelvis annan "religion". Har jag fel?
Jag tror att svaret från biblioteket också kan virriera på vem som tar besluten… i det här fallet var detta brev skrivet utav en man…. min teori är att jag tror att kvinnor har lättare att ta till sig magi.. alltså öppen för det övernaturliga än vad männen är…. kanske det också kan vara en orsak till att det är så svart att få vissa att köpa in böcker till bibliotek…rätta mig om jag har fel?!
Jag har inte brytt mig att svara på brevet ännu… nu när jag tänkte svara då såg jag att mailet var bortraderat…. starkt jobbat från mig…
När det kommer till argumenteringen "på engelska" då kan man svara lite elakt (inte för att jag skulle ge det svaret)… kan inte folk i sundsvall engelska????
Jag blir så trött på vissa toner från folk i omgivningen och bemötande utav magisk "tro".. trodde man levde på 2000-talet,

Här kan du provläsa lite :)
Jag förstår hur du tänker och att du blir provocerad - Men jag tror inte att det handlar om att de ogillar paganism. Jag tror snarare att det har med att göra att de inte kan köpa in hur mycket böcker som helst och har vissa riktlinjer att följa. På biblioteket har jag hittat riktigt fantastiska böcker om trolldom och folkmagi, men alla på svenska. Sett över alla som är aktiva biblioteksbesökare i Sundsvall, kanske det är så att det är ett litet intresseområde ändå. jämfört med tex - facklitteratur, deckare, osv.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Frågan är vilka andra böcker de har i ämnet. Har de överhuvudtaget böcker om magi/nehedendom/wicca osv. Om de har dårligt utbud så kan man ju be dem öka upp antalet böcker på ämnet.
Sedan är det ett relativt smalt ämne. Jag vet att vi som är intresserade av det inte tycker det, och vi ökar ju i antal stadigt. Så man kan ju upplysa biblioteket om att det är en framtidssatsning.
Dessutom kan det vara lönt att påpeka att det finns ytterst få böcker på det ämnet som är skrivna/översatta till svenska.
Om inget funkar så finns ju alltid fjärrlån.
Hejsan… jo ja… men
Jo visst procentuellt.. kanske ja. men detta är ju böcker som når ut inom hela kommunen, plus att detta gäller även skolbibliotek. Och magiböcker är ett populärt område bland skolelever.
De har några andra böcer om just trolldom, men som sgt.. som #2 så det är väldigt få av den som är på svenska.
Jag tror faktiskt det är bara några få utav Cassandra Eason böcker.. men det är väldigt få.. kanske 4 stycken de har.
Det finns flera böcker av Scott Cunningham att fjärrlåna på bibliotek, även om just inte denna finns.
Något jag gör ibland är att själv skänka böcker till bibliotek i det här ämnet (och en del andra jag tycker att de har dåligt av).
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#4 ja jo det är ju ett sätt.
En annan sak är att de böcker de tar in eller tog in ofta blev stulna med. Jönköpings bibliotek har haft en hel del men de flesta böcker om magi eller okultism har en tendens att försvinna.