Vilket helgon?
Vet någon vilket helgon som förknippas med mödrar och "ekonomi"?
Alla är ju lite olika, Anastasia t ex är mest förknippad med räddare av de kriminella, maria med fertilitet och havandeskap…
?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror lite på vad du menar:
Är det ett enda helgon för både "mödrar" och "ekonomi" så tror jag du skulle gilla Sankta Philomena.
Annars finns det inget för bara "mödrar" men däremot många för mödrars olika behov; Sankta Barbara, Sankta Marta, Our Lady of Regla eller Our lady of Perpetual help och de du redan nämnde.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Det är mest en gren jag tänkte ge mig in på och inkludera i det jag redan gör, med tanke på mitt ursprung ligger helgon mig nära och borde fungera bra.
Avser ett ekonomisk arbete, och jag är mor mer specifikt vet jag inte. Jag får helt enkelt läsa på lite om det.
Tack!
Hmm..
Några tips på altar tillbehör hon gillar mest och betalning? Jag har inte funnit så mycket info som jag skulle vilja om henne.
St Philomena, tack för att du hörde mig.
:-) *trycker på "gilla" knappen*
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Lite vid sidan om tråden kanske men ändå: någon som vet någon bra litteratur eller annan källa för att lära sig mer om vilka helgon som finns och vilka områden de rår över?
Vet att det finns oerhört många helgon förstås, men var börjar man månne…Tips?
Jag har sökt runt en del på internet och frågat i ortodoxa kyrkor, men katolika borde gå lika bra.
Ute på internet brukar just kyrkan ha ett helgonsamfund, där finns det tillförlitlig info. Alla helgon har ju en kyrka/plats tillägnad sig och en order eller vad man ska kalla det för.
Nu är jag googlebookfrälst så jag rekommenderar det.
Okej, tack för svaret. Ska kolla in googlebooks också.
#1 therootdoctor, vill du kanske skriva en intressant artikel om helgon, änglar med inriktning på magiskt arbete?
#9 Jag ska fundera på saken. Jag är inte helt förtjust i att arbeta med dem själv (bortsett från St. Jude, St Mikael och St. Raphael) så det kan ta ett tag innan inspirationen faller på. :-)
Själv är jag väldigt intresserad av helgon som "förklädda" loas. Loas är egentligen anledningen till att helgon intresserar mig.
Så om det finns någon (therootdoctor?) som har erfarenhet av loas/helgon och vill skriva om det, skulle det vara jättekul också. :-)
"Alla helgon är loas, men inte alla loas är helgon", ett uttryck som jag läste någonstans. Tänkte då spontant på Baron Samedi som nog inte kan anses vara särskilt "helgonlik". :-)
Nej, jag är inte initierad i Vodou och jobbar inte med Loas. Min erfarenhet är att en del (bla B. Samedi & B. Le Cimitière & B. La Croix )inte ser med blida ögon på de som vill "ta kakor ur burken men inte vara med och baka dem" som jag själv uppleva en natt för många år sedan. Förklaringen var vänlig men tydlig: "Skaffa initiering och följ traditionen eller låt bli kakorna annars uppfattar vi det som respektlöst och behandlar dig därefter".
Då tycker jag det är betydligt intressantare att se hur nordiska Helgon får ärva drag och praktik från vissa välbekanta nordiska Gudar och Gudinnor och nosa på våra egna lokalhelgon.
Att alla Loas är helgon osv ska man nog ta med en nypa salt. Jag har svårt att se St. Olav, Thorlákr Thorhallsson, Johannes Paulus II eller alla de över 4000 helgon som fanns här vid 1400-talets slut som Loas. Men det är en definitionsfråga.
Nej, jag är inte initierad i Vodou och jobbar inte med Loas. Min erfarenhet är att en del (bla B. Samedi & B. Le Cimitière & B. La Croix )inte ser med blida ögon på de som vill "ta kakor ur burken men inte vara med och baka dem" som jag själv uppleva en natt för många år sedan. Förklaringen var vänlig men tydlig: "Skaffa initiering och följ traditionen eller låt bli kakorna annars uppfattar vi det som respektlöst och behandlar dig därefter".
Då tycker jag det är betydligt intressantare att se hur nordiska Helgon får ärva drag och praktik från vissa välbekanta nordiska Gudar och Gudinnor och nosa på våra egna lokalhelgon.
Att alla Loas är helgon osv ska man nog ta med en nypa salt. Jag har svårt att se St. Olav, Thorlákr Thorhallsson, Johannes Paulus II eller alla de över 4000 helgon som fanns här vid 1400-talets slut som Loas. Men det är en definitionsfråga.
#13 Okej, tack för svaret och för att du berättade om din upplevelse. Det var ju en tydlig förklaring du fick där.
Jag vet inte hur det kommer utveckla sig för min del, men ser inget fel i att vara intresserad av att lära mig mer om loas. Oavsett om det kommer leda till en initiering eller inte.
Ja, det uttrycket tar jag med en nypa salt. :-)
#6 Den här boken kommer ut den 11 oktober. Kanske den kan vara något. Som en sorts uppslagsbok. Jag har två böcker av författaren som jag gillar i alla fall :-)
The Encyclopedia of Mystics, Saints & Sages: A Guide to Asking for Protection , Wealth, Happiness and Everything Else! by Judika Illes
Product Description
Judika Illes, author of the popular "Encyclopedia of 5000 Spells" and "Encyclopedia of Spirits" now explores the world of saints and the miraculous powers they have to help us when we need it most. Despite popular belief, saints do not come just from the Christian tradition, but from all walks of life and all spiritual traditions, and are active, supernatural beings that can offer both physical assistance and spiritual guidance. If you are desperate, if an illness cannot be cured by conventional methods or even diagnosed, if your problems seem insurmountable, if you cannot find employment, true love, or bear a child, the saints exist to provide help. For example: Saint Anthony helps those who have lost their job, Saint Helena helps those having relationship problems, and Jizo is a Japanese Buddhist saint known for protecting mothers and children. This will be an easy-to-use guide to the saints and how you can access them at any time for anything you need.
About the Author
Born in New York City, Judika Illes is an independent scholar and has spent her life researching a broad spectrum of the magical arts, including astrology, mythology, the Kabbalah, Egyptian mysteries, and spiritual and healing traditions from all over the earth. Illes is the author of the Encyclopedia of 5,000 Spells, Encyclopedia of Witchcraft, and Pure Magic.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Tack bappho =)