Mynta / Pepparmynta
Nu får jag kanske skämmas…. fy jag får skämmas.
Vad är det för skillnad på Pepparmynta och Mynta? Är det två skillda växter/örter. Eller är det samma växt?
Pepparmynta är en växt ur myntasläktet (Mentha). Sorterna i myntasläktet i alfabetisk ordning:
Barrmynta (M. cervina)
Gråmynta (M. longifolia)
Grönmynta (M. spicata)
Hjärtmynta (M. ×villosa)
Kransmynta (M. ×verticillata)
Krypmynta (M. requienii)
Pepparmynta (M. ×piperita)
Polejmynta (M. pulegium)
Raripilamynta (M. ×smithiana)
Rundmynta (M. suaveolens)
Vattenmynta (M. aquatica)
Åkermynta (M. arvensis)
Ädelmynta (M. ×gracilis)
Äppelmynta (M. ×rotundifolia)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sedan ska tilläggas att arterna ovan ibland har underarter. De flesta används inte som kryddväxter.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ne men förstod det… hmm, men då måste det vara pepparmyn jag har i trädgården..
Jag vet att det var en mynta jag hade.. det smakar och lyktar som pepparmint…som mint…
Hur ser bladen ut? Bild?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja ska ladda upp snart… tog nyss en bild.. ska bara föra över den
Så nu kommer det en bild…..
Kanske inte bästa bilden?
Bilden är fotat från min "Skuggornas bok" därför är den "inplastad" Men jag tror det kanske syns bra med bladen i alla fall.
När jag köpte plantan så stog det nämligen bara mynta. Men jag tyckte det lyktade pepperamint om den, det var därför jag köpte den…
Oavsett om det inte är den, så smakar den gott i alla fal… Men det är ju kanske bra att ha rätt ört om man ska kasta besvärjelser och annat… kanske kan underlätta

Helt klart att det är inte pepparmynta. Ofta är det frösådda plantor och eftersom de är långt ifrån fröstabila, så kallas de oftast bara mynta. Detta är en korrekt benämning av dem.
Msn brukar räkna med att Mentha släktet innehåller omkring 25 arter och många korsningar samt ett otal underarter och varianter.
#7 Det som säljs i trädgårdshandeln som pepparmynta är alltså troligen inte det, eller?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#6 Det ser ut som Marockansk mynta, bladen är lite "bubbliga" som är typiskt för Marockansk mynta men inte för Pepparmynta. Det är också den vanligaste varianten som säljs i blomsterbutikerna.
Jag åkte till en växtbutik som driver upp egna plantor, bl a många olika örter.
Där frågade jag efter pepparmynta specifikt och påpekade att det var viktigt att det blev rätt sort. Så jag hoppas jag har fått rätt sort. 

Oftast är det frösådda plantor som säljs särskilt på våren. Det blir aldrig en äkta mynta av vilken sort det än är med några få undantag. Dvärgmynta brukar bli lika vid frösådd och den är ju lite nyckfull och är problem att övervintra.

Det är väldigt få butiker som verkligen vet vad de säljer. De säljer vad det står på etiketten. Bland perenner är det normalt 20 % felmärkning. Vissa sorter nästan alltid felaktigt namn.
Kunskapsnivån bland butikens personal är oftast mycket dålig. Ja<g möter ofta kunder som blivit lurade i olika butiker. Det är t.ex. vanligt att man måste av flera sorter av t.ex. vindruvor. Även text på olika etiketter är ofta inkorrekt och är det översatt på flera språk kan det stå olika.
Våga fråga och var kritisk till vad de svarar.
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men jag vill så gärna ha tag på äkta Pepparmynta.
#10 Var kan jag få tag på det?? Åkte till den här plantskolan bara för att paret som driver den har rykte om sig att vara duktiga och kunniga. Men då kanske jag inte har fått äkta vara ändå
.
Vad är det för skillnad på frösådd och riktig?? Har P.mynta något särskilt kännemärke, så att man kan särskilja den från andra??
Bjornen, skulle du kunna sätta in en bild på bladen av äkta P.mynta??
Ojojoj, många frågor….

Ett typiskt kännetecken på äkta pepparmynta är mörka stjälkar. Jag ska ta foto och sätta in men inte idag.
Jaaaaaa, det har min planta…..helst på övre delen av stjälken och på de nya skotten.
Hoppas bladen överensstämmer oxå..
Tack för hjälpen, Bjornen.
Även min pepparmynta har mörka stjälkar och så tycker jag att det är skillnad på smaken. Till mitt té använder jag bara blad från det som jag tror är den äkta pepparmyntan.
Bappho; till te är Pepparmyntan superb, jag brukar blanda i lite Johannesört och granbarr, beroende på humöret. Myntan sätter den goda grundsmaken, som kan blandas med alla möjliga andra örter och smaker.
Så här ser den av mina myntor ut som jag kallar pepparmynta. Doftar starkt, som polkagrisar, och smakar starkt.
Jag har sått den med frön från Impecta, sedan har den haft vänligheten att vandra ut i gräset utanför landet. Där kan den sprida sig bäst den vill utan att jag behöver försöka hålla efter deras elendiga rotutlöpare.
Har nog fått en fejk-P.mynta iaf
så mörka är inte stjälkarna på min.
Tack för bilderna, jättesnällt!!

# 17-18 är riktig äkta pepparmynta.
Bra, då har jag rätt sort också :-)