Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5026 ggr
BiGavia
2011-06-10 21:01
0

Örter

Vilka örter plockar ni nu, och hur förvarar vad använder ni dem till?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

dragonstar
2011-06-11 15:22
0

Själv hasr jag endast samlat inte lite björklöv som tårkats till tee men hoppas att komma i gång nu.. Föler tråden med spänning!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ichna
2011-06-11 22:24
0

Plockar: ätbara blommor som är att lila och ser ut som duvor som jag torkar, bJörklöv som jag torkar och som jag andvänder till té (som har sagts redan) och som jag kan andvända till matlagning och annat, barr till té. Men fungerar bäst när de är någorskinär färska, syren som andvänds torkade i luktpåsar m.m. Lite mer men jag skriver bara: m.m. ….:) Hälsar Häxan Ichna

dragonstar
2011-06-15 19:53
0

JA men tippsa på. Jag tänker alltid att jag vill plocka och tråka och ha i mat tee och annat men jag komerm alldrig ihåg att plåcka när jag kan utna då är jag alltid så överväldigad av allt de växanade.

Det där med barr? hur är det med barrsirap går det att göra nu?
Kan man fortfarnade skörda björk och andra lövträd/ vad?

Vad för vilda blommor plockar ni.

Sjävl bor jag i ett litet samhälle med väldigt mycket trafik av människor bilar hundar och hästar vilket då inefattar att man inte alltid vågar kan elerl vill plocka allt man hittar.

Men letar på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

skogsbergs-anna
2011-06-15 20:55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Granskott-sirap görs på unga ljusa granskott.

Jag har plockat och torkat rölleka; gott te som minskar riklig mensblödning. Rosenknoppar till mina örtmagi-blandningar, Plockat mynta och gjort mojitos på Glad.

Plockat kåda och gjort kådsalva, tallbarr som ligger och drar i rapsolja att ha i badet, likaså enbär/barr i olja. Testar just att låta Jasmin dra i olja och hittills luktar det som honung, ljuvligt.

I övrigt plockar jag mest färska örter till matlagning så som oregano, timjan,rosmarin, dragon och dill så här års. Torka gör jag oftast senare för att bunkra upp inför vintern.

Gör hellre fel än inget alls.

Bjornen
2011-06-16 08:02
0

Du menar väl schersmin (Philadelphus) och inte jasmin (Jasminum). Jasmin odlas som krukväxt eller på friland i sydligaste Sverige (zon 1) oftast med gula blommor på vårvintern (vinterjasmin).

Schersmin borde ha den gamla stavningen (före 1905) schärsmin.

Bappho
2011-06-16 21:40
0

Idag har jag grävt upp envisa vallörtsrötter ur min rosrabatt och om jag hinner så ska jag torka dem för att vid ett senare tillfälle göra en salva.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BiGavia
2011-06-17 08:36
0

Rötter ska vi väl plocka tidigt på våren eller sent på hösten, eller?

Vallörtsolja gjorde jag av tinktur. Den luktar så vämjeligt att jag känner smak imunnen när tanken nuddar vid den.

Bappho, vad hade du tänkt använda vallörts-salvan till??

Bappho
2011-06-17 15:09
0

Har hört att den är bra och läkande för huden.

skogsbergs-anna
2011-06-17 17:30
0

Jo, jag stavade fel. Vallört ska vara bra som anti-agekräm, man kan ju prova lika gärna som att köpa fyra krämer.

BiGavia
2011-06-17 21:28
0

Jo, Vallörten kan till och med läka ben, men skulle vilja ha nya erfarenheter å hur man får till den så den inte luktar så illa.

BiGavia
2011-06-17 21:31
0

Vallört ÄR för utvärtes bruk endast, pga sin ihopläkande förmåga.

Bjornen
2011-06-18 10:48
0

Det bör påpekas att det finns 3 olika arter av vallört som betecknas vilda (äkta och fodervallört samt korsningen mellan dem uppländsk vallört). Den äkta vallörten är numera ovanlig, men var den enda som fanns på Linnes tid. Ytterligare arter odlas varav flera med gula blommor.

BiGavia
2011-06-19 09:17
0

Ska skörd Balsamblad (balsamita major) min planta är enorm nu….vet inte riktigt hur jag ska använda den.

http://norhagen.se/ortagarden/abilder/balsamblad.htm

Bappho
2011-06-19 10:09
0

#13 Till små luktpåsar tillsammans med lavendel, att ha bland kläder och sänglinne. Den ska ju också jaga bort småkryp.

Färska blad mot getingbett.

Bjornen
2011-06-19 10:44
0

Balsamblad eller saliviablad (ej salvia) ingår förstås i kyrkbuketten och lägg tillsammans med gubbaskägg och åbôdd i psalmboken.

Bappho
2011-06-19 14:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ganska dålig på att känna igen just trädgårdsväxter eftersom jag föredrar de vilda. Men det finns ett fint exemplar som växer på en granngård som jag ofta går förbi och beundrar och jag undrar så vad det kan vara för sort. Skulle inte ha något emot att ha några stycken i min egen trädgård. Är det någon som vet vad den här kallas?

Ganna
2011-06-19 15:14
0

Det där är en blåeld.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2011-06-19 15:38
0

Tack! :) Då ska jag genast åka till trädgårdshandlaren och köpa mig en planta.

Bjornen
2011-06-19 17:28
0

Blåeld säljs sällan i handeln och förekommer vild. Den är också tvåårig och dör alltså efter blomningen. Jag har haft den till försäljning något år, men den inte köpas i partihandeln.

Den är vanlig i vägkanter och vid järnvägar på sand och grusig mark. Den är svår att flytta som större plantor. Den sås istället med frön och självsås sig normalt.

Bappho
2011-06-19 18:11
0

Då borde jag sno några frön från grannens då, om jag vill ha en :)

Alwyn
2011-06-19 22:44
0

Jag plockar Rölleka och torkar för att dricka mot bla mens-smärta.

Grobladsväxter mot sår.

Femfingerört mot feber och för spells.

Sen har jag plockat pilblommor för deras underbara doft, ska testa göra rökelse på dem.

Glad

Bappho
2011-06-29 18:53
0

Idag har det blivit tallkådeplockning och så har jag grävt upp några små plantor besksöta jag hittade vid stranden.

BiGavia
2011-06-30 09:17
0

Besksötan är ett ogräs här som söker sej efter husgrunden ; )

Här ska det bli nässelplock idag, för att ta ner beståndet och jag ska torka spetsarna, om nu inte nässelfjärilen har barn kammare där…

Bappho
2011-06-30 09:44
0

Ett ogräs? Kan man tänka sig.. och jag som blev så glad att hitta en :)

Lore
2011-06-30 13:38
0

Har genom åren samlat et antal örter men de enda jag haft en någolunda användning för är vitplister, ringblomma och daggkåpa i alla fall för hälsomessigt bruk. Applisering som dekokt eller salva.

Provat bränna divärse torkade örter också, salvia som favorit men för ett par dagar sedan märkte vi här hemma att ljung skulle kunna bli en angenäm rökelse.

www.urmoderjord.se

Bappho
2011-06-30 13:42
0

#25 Vad har vitplister för egenskaper?

BiGavia
2011-06-30 21:10
0

Bappho, allt är ogräs om det inte växer där man vill, eller växer åt skogen för mycket ; ))

Besksöta är annars en vacker växt.

silverhuldra
2011-06-30 21:30
0

# 27 så sant  som det  är sagt  Skrattande

Mvh. Silverhuldra

Lore
2011-07-01 00:50
0

#26 Som te är det utomordentligt mot hosta eller irriterade luftrör. Det är även bödningshämmande och smärtstillande vid menstraution. Jag har provat att inkludera den i en salva men utan någon märkbar effekt ut över att det blev en bra salva. Förr användes den i samband med sårläkning. Den gröna delen av växten  ger en underbar och nyttig soppa, ungefär som brännässelsoppa fast utan böket med att de sticks.

www.urmoderjord.se

Bappho
2011-07-01 09:51
0

#29 Hittills har jag bara använt den tillsammans med nässlor och kirskål till soppa :) Tack!

Bappho
2011-07-15 11:32
0

Har plockat johannesört, gråbo, enbär, ormbunke, mörkt kungsljus och femfingerört. Samlat kåda från tall och gran och soltorkad orm från vägen. Plockat årsskott av blåbär till hamstrarna och besökt en gammal övergiven trädgård och hittat okända plantor att ta hem.

silverhuldra
2011-07-15 11:48
0

#31 finns det soltorkadeormar längs din väg så det räcker till mig med Flört

Mvh. Silverhuldra

Bappho
2011-07-15 13:01
0

Det finns egentligen nästan hur mycket död orm som helst. Och jag ska försöka hitta ett bra sätt att bevara dem utan att de blir läbbiga. Min son har lyckats torka småbebisar ganska bra i år och nästa vår kommer vi nog att slåss om fynden ;-)

skogsbergs-anna
2011-07-15 13:26
0

#33 Vad har du orm till. Jag vet bara att ormskinn kan ge lycka.

Bappho
2011-07-15 15:28
0

#34 Det finns ganska mycket folktro runt ormen och den har använts till allt från att ge lycka till ren skademagi. Personligen har jag bara hittills själv använt den till förstörelse/förgörelse, fast i gott syfte då och lika gott resultat :-)

[Ackinna]
2011-07-15 16:52
0

Jag har plockat lite ljung utifrån våran skog… för lite torkning.  Fast måste plocka lite mera sedan. för det lilla jag plockade i förrgår räcker inte för vinter förådet.

Ljung: För tur och lojalitet + bra mot sömnbrist

Men jag måste nog börja plocka lite andra örter. Ska nog försöka göra det under helgen. De som ska plockas är. 

Lönn: För rikedommar, hälsa och självförtroende just det divination(bla.)

Björk: Bra för rening, beskydd det är även problemlösande (sägs det, har inte använd det till det)

Gran: rening, tillväxt ört  ja och en massa till

Tall: Rening, balans, inspiration, beskyd mot negativitet, oärlig het och även mot negativa känslor. (behövs verkligen)

Asp: Pengar, hopp och healing

Det som är så bra med dessa som ska plockas, de växer runt husknuten. Däremot ljungen får jag lov att gå lite längre att få tag på. Men det är gångavstånd. Sedan lite senare.

I augusti så ska jag plocka i trädgården

Timjan, Lavendel och Mynta.

Min lavendel blir det inte mycket utav i år, den överlevde knappt vintern så den är mycket liten i år. Däremot myntan.. wow… om det är någon som vill köpa lite så säg till. Timjan blir väl några fjun utav.. den är inte speciellt stor.

AnnaGreta
2011-07-15 20:54
0

Jag är mest sur för att jag gått och skjutit på plockandet igenom hela vackert väder-perioden och så börjar det och regna och då tänker jag genast "Hade det inte regnat idag så hade jag minsann gått ut och plockat johannesört, ängsmynta, daggkåpa och allt möjligt annat…."

Lite kamomill och lavendel från trädgården har jag i alla fall lyckats plocka in och torkat. Ska nog göra lite kamomillolja. Det behöver den ju inte vara torkad för, men det är mycket mindre risk att det möglar om den är det.

Vargflickan
2011-07-15 22:46
0

Bappho! Ser att du plcokat tall- och grankåda. Hur lyckas du?! Jag har försökt själv flera gånger, senast tidigare i våras men jag fick inte riktigt tag på något. Kan tänkas att det även var för tidigt på året. Hur gör du?? Är så sugen på att koka ihop en kådsalva!Flört

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Bappho
2011-07-15 22:54
0

#38 Man får leta efter träd som någongång blivit skadat och så plockar man den stelnade kådan. Kådan är ju till för att skydda trädet så man kan ju försöka att tänka på det när man plockar så att man lämnar skydd kvar.