Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 3077 ggr
Searchingmoonwolf
0

Hålla borta mygg etc

Hej.

Undrar om ni vet vad för örter/blommor som håller borta myggor, bromsar, getingar o dylikt?

Tackar!

Dragon91
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Myggsprej ;) Alltså inte att spreja på myggen utan dej själv, finns effektiva som inte luktar något :)

BiGavia
0

Myggor
Recept på myggoljor nedan. De kan bli starka på huden; ett alternativ är att spraya outspädd eterisk olja på kläderna.
• Eteriska oljor: Basilika, citron, citronella (se också där för recept på samtliga citronellamedel till djur som inte längre får säljas), citrongräs, citronmeliss, eukalyptus, geranium, kamfer, kryddnejlika, lavandin, lavendel, pepparmynta, persiljefrö, tallbarr, timjan, terpentinolja.
Persilja ingniden på exponerad hud. Blad av björk. Vitlök; här är det effektivast att äta det. Mygghonor sägs också ogilla lukten av gul lök.
Citronsaft, eller gnid huden med en citronskiva. Vademecum munvatten. Äppelcidervinäger. Tjära. Eukalyptol.
• Har man inget myggmedel att ta till, får man se till att vara sval och inte för svettig - klädd i ljusa, nytvättade och löst sittande kläder - på en blåsig potatisåker - eller i en rabatt med tomater, tagetes, ringblommor eller basilika - eller i en backe med rölleka eller malört - fullproppad med B-vitaminer och vitlök - flitigt rökande och viftande med en björkruska. Samt att inte göra det kring midsommar när skogsmyggen kläcks i södra Sverige eller första veckan i juli när de kläcks i Norrland.

Gör det enkelt för mej  ; 9

http://www.shenet.se/recept/insektsmedel.html

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
0

Jag kom på varför jag slipper myggen i år, de trycker inte jag är så god, för de gillar inte B-vitamin. HahaTungan ute

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Searchingmoonwolf
0

Oj. Här har kommit en hel del.

#1 Visst finns det det. Är juh frågan om, om de är naturvänliga… och så har jag funderat på att göra en egen salva, när jag är på gång med att göra salvor…

#2 Oj då, BiGavia. Din berättelse är då för bra. =o) Där kom en hel del med information. Att jag missat den där länken på shenets hemsida.

Dragon91
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror det säkert finns dom som är naturvänliga, men jag är inte 100% säker :P