Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 2982 ggr
Searchingmoonwolf
0

Hur få salvor hålla hela vintern?

Hejsan.

Jag har både sökt här på forumet och googlat, men inte hittat svar jag är nöjd med.

Kanske ni kan hjälpa mig… Vad är det jag behöver i en salva för att salvan ska hålla längre, säg hela vintern, till nästa säsong?

Vad betyder fixeringsmedel? Var hittar man sånt?

Det finns juh så många oljor att välja mellan… t.ex. bivax, glycerin, borax, lanolin, mandelolja, kakakosmör, sheasmör, aloevera, emulsionsvax, mandelolja, avocadoolja, aloagel, E-vitaminolja.

Har det nån betydelse vilka man använder?

Varifrån får man reda på skillanden?

Varför använder man ibland flera oljor i en salva?

I ett recept finns det vetemjöl. Är det nån skillnad på vilket vetemjöl man använder?

Tack på förhand! Cool

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet iallafall att vetegroddsolja som innehåller mycket E-Vitamin fungerar som ett koncerveringsmedel.

Jag har för mig att bivax har samma verkan, men det vågar jag inte svara säkert på.

Keylie
0

Hej!

http://www.shenet.se/recept/salva.html

Den här sidan kanske kan hjälpa! Mycket info o lite recept, inte bara salvor utan annat oxå.

Searchingmoonwolf
0

Tackar för era svar.

Jag har varit inne på shenes sida o kollat på tex de olika oljorna, men har tyvärr inte blivit klokare på va det är för skillnad på dem. Är det genom försök man kommer på det eller finns det några viktiga saker jag inte ser? Har inte heller hittat svar på frågan varför man använder sig av flera oljor…

marinelady
0

Olika oljor har olika effekter beroende på vad du använder dom till, exempelvis är glycerin inte en pressad olja, utan en kemiskt producerad produkt, till skillnad från advokado/raps/solrosolja osv…

Sheasmör är också en naturprodukt vad jag kan komma ihåg..

Naturprodukter kan ha sämre hållbarhet för att oljorna bryts ner snabbare dock kan de vara mindre skadliga för oss människor och vissa är ätbara… Så du måste fundera på syftet i första hand med produkten sen välja vilket typ av fett du vill använda..

Jag skulle själv valt bivax, det är en ren naturprodukt, luktar gott och relativt bra hållbarhet.. Men som sagt kolla SYFTE först och sen får du välja ;)

Gandbera
0

På Crearomes sajt kan du läsa om vad olika ingredienser har för funktion. Där finns också en stor receptsamling.

http://www.crearome.se/

BiGavia
0

En salva håller ganska ( 1 år vill jag påstå ) länge om den förvaras rätt svalt och mörkt, och man hanterar den rätt inte tillför några orenheter och använder rena burkar och redskap.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bappho
0

#3 Alla oljor är olika och innehåller olika ämnen och har då också olika egenskaper när man t ex använder dem på huden. De har också ganska olika hållbarhet. En del är fetare än andra o s v

Jojoba är t ex en hållbar olja och om du gör salva av den och bivax så behöver du inte ens tillsätta något för att den ska bli mer hållbar.

E-vitamin kan man annars använda för att göra en produkt hållbar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Searchingmoonwolf
0

Oj, TACKAR för era svar. Det här hjälpte mig en aning på vägen. =o)

#4 Tackar för ditt bra och utförliga svar. Så lite vet jag om detta ämne, att jag inte ens vet vad när det gäller att göra salvor, va för skilland det är i användningen på pressad olja en kemiskt producerad produkt. Skäms

Jag har tänkt använda bivax. Jag har sen tre oljor med innehåll som står i fönstret för tillfället… En sesamolja med jasmin och en ros burk och en timjan burk med olivolja.

Kanske det räcker med oliv-/sesamoljan plus bivaxen….?
Det är juh det jag inte fattar varför man använder sig av flera oljor, när man tex har bivax och olivolja…

Syftet är juh mera naturvänliga krämer för känslig, torr hud. Plus har tänkt använda salvorna till daglig bruk (skulle juh vara bra om man kunde ha dem i väskan, iom mina händer blir jättesnabbt torra). Tudelad med att villa få tex rosdoft med i rossalvan… Tungan ute

Har kanske funderat på att göra cerat, och då måste det juh hålla att vara i väskan… Det är kanske mest där jag skulle villa veta hur jag ska få ceratet att hålla i väskan, både hållbarhet och koncistens.

#5 Tack. Har faktiskt varit inne på sidan. Dock inte hittat råämne-sidan. Dom var bra. =o)

#7 Tackar! Bra info. Har försökt få fram vilka oljor är fetare, vilka deras egenskaper är, i vilka proportioner man borde ha oljor om man har flera, osv. utan resultat…

Okej, bra att veta det där om jojobaoljan och E-vitamin. Har varit osäker på E-vitaminens funktion. Lutat lite åt detta håll dock. Bra att få klarhet o säkerhet i det. =o)

Searchingmoonwolf
0

Funderade igår mellan jojoba och avokado olja förutom det jag ren har bestämt mig för (bivax och sesam/oliv olja som jag har i burkarna). Så det var bra o få infon om jojoba oljan, det blir den förutom det jag ren har tänkt mig. Blir det för mycket oljor…?

Searchingmoonwolf
0

Oljor jag har för tillfället och stå i fönstret
Jasminolja (gjord på sesamolja)
Rosolja (oliv)
Timjanolja (oliv)

Ringblomsolja med oliv har jag tänkt göra bara allting börjar blomma…

Har tänkt använda till samtliga salvor
Bivax

… och till Jasmin-salvan även
Jojoba

Behöver jag sätta i samtliga salvor? Till vilka behöver jag dessa? Behvöer jag alls dessa?
Jojoba och/eller
E-vitamin

Det är juh första gången jag har tänkt mig försöka på att göra salvor och är jätteosäker på hur mycket av allting jag skulle behöva. Va tror ni?

Är det svårt att få en salva/läppfett som jag kan ha i handväskan? Går det inte, så går det inte. Kan ni hjälpa mig att säga hur jag skulle få det? Skäms Vad är det som fattas? Är det för invecklat och borde vänta med det till nästa år?

Hittade ett läppfett-recept
1 tsk bivax
1 msk kakaosmör
½-1 droppe eterisk pepparmintsolja

Till vilken av ovanstående olja/oljor kan jag byta ut kakaosmöret till? (så jag inte behöver köpa allt för många olika oljor…)

Är det nåt jag glömt… Skäms

TACKAR massvis för er hjälp! Cool

svarthyndan
0

Hej, eftersom du redan har olja så ska du inte tillsätta mer olja. Använd bivax för att göra oljan till en salva. Du kan tillsätta E-vitamin, det finns som kapslar på hälsokosten, bara att sticka hål och droppa i några.

Kakaosmör är ett fett som är fast i rumstemperatur så det är lite fastare, därför skulle det kunna  behövas lite mer bivax om du gör det med olja. Lägg bara bivax och olja i en behållare, värm i vattenbad. låt lite svalna för att se om konsistencen är som du vill ha den. gör det flytande igen häll i e-vitamin så sent som möjligt, med eterisk olja därefter. fyll på burk och låt svalna.

Det är väldigt enkelt så bara sätt igång.

Det går absolut att bära med sig ett lypsyl med hemgjort läppcerat i väskan, har aldrig varit med om att det härsknat. Men spara det du inte använder mörkt och svalt.

Hållbarheten beror också på hur du har skött dina infusioner, har du haft massa luft i burkarna och låtit dom stå öppna lär salvan härskna betydligt fortare.

Lycka till!

Divination, Hoodoo, folkmagisk hjälp och magiska produkter.

http://www.trollkunnig.se

http://trollkunnig.blogspot.com/

http://www.facebook.com/home.php#!/pages/trollkunnigse/169933396405365?sk=info