Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1579 ggr
Aelsklinn
0

Undrar lite.

Hej!

Jag blev ganska nyligen återigen intresserad av den här typen av religion… Vad ska jag kalla det? Naturreligion känns rätt för mig att kalla det. Och jag känner att det ligger mig ganska nära om hjärtat… Vet dock inte om jag vill kalla mig för häxa eftersom jag inte riktigt praktiserar… Har precis börjat läsa om det.

Har en bok av Cassandra Eason som jag läser nu och jag undrar vad ni som praktiserar häxkonst tycker om henne?

Jag blir nämligen lite ställd när jag läser i boken för alla ritualer och sådant är väldigt uppstakade tycker jag. T.ex. en massa regler som man "måste" följa, som att man SKA stå vänd åt väster om man ska utföra månmagi. Vad tycker ni om det?

Jycker alla hennes ritualer som hon föreslår att man ska göra känns väldigt komplicerade och tillgjorda… Kan man inte bara göra det som känns bra?

Kan ni rekomendera några andra böcker för mig som är intresserad av magi ch wicca?

Tacksam för svar!

Linn

zeretki
0

Ja du, mina tips är att böcker är nog bra men att föja sin intuition är bättre.

Olika böcker skriver olika. Olika traditioner har olika ideer. Själv läser jag och tönker själv vad jag känner. Jag tillhör ingen speciell väg egentligen…

Häxans Handbok av Dannie Druehyld kan jag rekommendera. Den är rolig och trevlig, men känns inte som man behöver följa slaviskt. :)

Te.x står det i en bok att gula ljus symboliserar något men du vill/känner att gulaljus symboliserar något annat, tycker jag att du ska använda DIN känsla. Det är ju DU som gör magin!

LailaBaba
0

Jag håller verkligen med dej Freja!

Att alltid lyssna på sin intuition, det är det viktigaste magiska redskapet vi har. Att läsa mycket är jättebra, så att man lär sig vad som finns, men känner man ett motstånd mot att t ex stå och mässa nå´n högtravande ,obegriplig text som nå´n annan skrivit, klädd i märkliga kläder och horn eller nå´t så ska man låta bli, det hävdar jag med en dåres envishet. Att träffa andra människor och diskutera och lära av varann är ju det bästa, men man hittar ju inte så lätt sina själsfränder på krogen eller på ICA.

Jag tycker boken Mörk Magi av Tommie Eriksson som kom för nå´t år sedan är klart läsvärd. Och naturligtvis Jolanda III´s Tarot, Häxans Tolkning. Runmagi och schamanism av Atrid Grimsson tror jag någon nämnt förut, jättebra bok!

Två favoriter som inte direkt handlar om magi, men hur man utveckas och tar kontrollen över sitt eget liv och lär sig lyssna på sig själv (absolut nödvändigt för häxor tycker jag): Resan av Brandon Bays och Krama din skugga av Debbie Ford,

john-a74
0

Mitt boktips till dig och andra som kikar in på länken är

Livs guiden med Linda Goodman

det är en del som missar denna super bok

står om det mesta olika typer av okulta saker

hon har skrivt även star sign och love sign som är mycket bra astrologi böcker:)

varulven
0

cassandra eason ordbajsar en hel del kan jag tycka, men jag gillar ändå hennes böcker. Att hon skriver att man "ska" stå hit och dit får man ta med en nypa salt. Hur du gör avgör du själv. Gör det som känns rätt :)

Skirr
0

Hej Aelsklinn, det är viss skillnad på häxkonst och wicca. Vill du veta mer om häxkonst så kan jag rekommendera Dannie Druehylds bok "Häxans handbok" eller Eta Christenssons bok "Häxan som steg av tåget". Wicca är en andlig tradition som du kan hitta mycket information om på nätet. Numera finns det två böcker på svenska, en bra av Scott Cunningham "Wicca - vägledning för den självständiga utövaren" och en mindre bra av Jennifer Hunter "En wiccas handbok". Kan du engelska finns det förstås väldigt mycket fler böcker att välja på!

Lycka till i ditt sökande!

Skirr
1

PS: En bra bok om magi är Marina Medicis bok "Vit magi"!

haxanne
0

Hej Linn. Jag kan rekommendera att du googlar nätet på engelska. Det finns ju väldigt många olika typer av häxor. Det finns kökshäxor(kitchen witch), skogshäxor(hedgewitch), Vitkaner(Wiccans),det finns alla möjliga former av hedningar, med mera… Personligen så är jag ett fan av Scott Cunningham, han har skrivit många böcker om Wicca/häxkraft. Hans böcker finns bla på "vattumannen.se"    
de flesta är på engelska men "Wicca - för den självständige utövaren" finns på svenska. Annars så är Yasmine Galenorns "Embracing the moon" helt ok. Det är en enkel informativ bok. Hoppas att du finner din väg.

Häxanne

Gaia
0

Måste också rekommendera Vit Magi av Marina Medici.

Maryissa
0

Vad är skillnaden mellan mörk magi eller vit magi ?
Står det för det onda och det goda ?

Kanske är en lite dum fråga,men…..

Kan en person t.ex. utföra någon slags magi mot en annan människa…?

Frågor från mig som inget vet om detta ;-)

siddelina
0

Jag tycker att Cassandra Eason skriver bra, men jag följer inte hennes regler slaviskt, utan går min egen väg. Jag ser det som hon skriver som riktlinjer inte regler.

Skirr
0

Till #9: det finns ingen svart eller vit magi utan bara magi.. Det är vårt syfte med magin som gör den god eller ond.

Maryissa
0

#11 Tack för svaret.
Jag kan inte mycket om detta, och är kanske lite skeptisk ;-)
Men å andra sidan, så vet man ju aldrig….så jag är öppen…
Det finns så mycket man inte förstår.