skogsmyror i köket...
Hej!
vet inte om det här skulle vara rätt grupp för inlägget, men:
vårt kök har blivit invaderat av skogsmyror, de verkar ha byggt bo någonstans i trossbotten eller i timmerväggarna :-( jag vill inte döda något i onödan, men varken salt, kanel, ättika, vänliga eller ovänliga ord hjälper… har ni fler tips? har hört nåt om kopparmynt??
tacksam för alla tips, stora som små :-)
(myrdosorna är snart på plats, likaså antisimex, men det lär inte vara sista gången de små flitiga varelserna vill utöka sitt rike! bättre att vara förberedd!)
Jag är inte så duktig på myrarter men om skogsmyra är detsamma som stackmyra så har jag haft samma problem i tre somrar (fast i år har de nog gått någon annanstans).
Jag använde mig av myrr för just stackmyror och så gav jag offer till myrorna och försökte ha någon sorts kommunikation att de skulle flytta någon annanstans. Det lyckades var gång och som sagt, i år har de lämnat mig helt ifred, t o m vedboden är fredad. Peppar, peppar, ta i trä. :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har haft samma problem nu i vår/sommar.. men vi har nog blivit av med dem… använde spray… hmm, vad hette den *tänker* "myrr spray" hette den…. den fungerar….. åtminstone för oss.
Se sedan till att inte ha brödsmulor eller socker framme, för det älskar de små liven.
Stack och skogsmyror drar sig mer till halvruttet trä. Det är de svarta små liven som gillar socker :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja men okej.. men de vi hade var lite mer de där svarta.. tror jag.. hehe.. jaja.. myror som myror säger jag.. usch det kliar på mig när jag tänker på kryp… uschhh
Halvruttet trä har vi nog gott om här ;-) Jag och myrorna har ingen bra kommunikation, jag tycker om att titta på dem ute och brukar alltid råka titta ner när våra stigar möts så jag inte trampar ihjäl dem, men så kommer de in i mitt hem och jag blir tokig…
Och jag vet varför. När jag var kanske sju eller åtta år gammal såg jag ett avsnitt av McGuyver hos en kompis. Han var i Afrika på uppdrag eller något, och så blev hans polare uppäten av mördarmyror, det blev bara solglasögon och hatten kvar… Pinsamt!
Läste denna trollformel mot möss alldeles nyss. Kanske något liknande skulle kunna fungera på myror också :-)
**I conjure you, O mice who inhabit here,
not to injure me yourselves,
nor allow any other mouse to do so ;
and I give you this field (mention which one it is).
**But if I find you residing here in the future,
with the aid of the mother of the gods,
I will cut you up into seven pieces.
**-Cornelius Bassus' Greek agricultural treatise, the Geoponika.
Formeln skall skrivas som ett brev på papper och sättas upp med texten utåt mot en naturlig sten där mössen uppehåller sig.
Här är en modernare från 1888:
MESSRS RATS AND CO., - Having taken quite a deep interest in your welfare in regard to your winter quarters I thought I would drop you a few lines which might be of some considerable benefit to you in the future seeing that you have pitched your winter quarters at the summer residence of **** No. 1 Seaview Street. I wish to inform you that you will be very much disturbed during cold winter months as I am expecting to be at work through all parts of the house, shall take down ceilings, take up floors, and clean out every substance that would serve to make you comfortable, likewise there will be nothing left for you to feed on, as I shall remove every eatable substance; so you had better take up your abode elsewhere. I will here refer you to the farm of **** No. 6 Incubator Street, where you will find a splendid cellar well filled with vegetations of (all) kinds besides a shed leading to a barn, with a good supply of grain, where you can live snug and happy. Shall do you no harm if you heed to my advice; but if not, shall employ "Rough on Rats".
Yours, ****
Inspirerande, tack Bappho!