Vad är det som gör en häxa?
Hej alla! Jo, som i rubriken, vad är det som gör en häxa? Vad är speciellt för en häxa? Kan man bara välja att bli en eller krävs det något speciellt?
Det är nämligen så att jag vet inte riktigt vad jag ska kalla mig eller så.. Jag ser andar och sådant, varelser och knytt m.m. Jag hör ofta röster och ljud, särskilt om nätterna.
Så kan jag kalla mig häxa?
Jag är otroligt intresserad av allt det ockulta, övernaturliga och ovanliga. Tror på så gott som allt som har med detta att göra. Och vill hemskt gärna lära mig mer.
Finns det något man kan utöva, som trollformler eller så? Något med örter och meditation? Kontakt med andevärlden? Etc etc. Berätta för mig allt ni vet :D! Jag är otroligt nyfiken :).
Tack på förhand!
/Maria
Hmm… Häxa är stort… men en del av det är att vara medveten om alltings sammanhang, att motsatser är beroende av varandra för att existera och att allt och alla, stort och smått, fysiskt och ickefysiskt har rätt att ha en plats i tillvaron. - Att se alla möjligheter.
Men det finns mycket mer…
Glömde säga att när det gäller ordet "häxa" så är du i din fulla rätt att kalla dig det närhelst du vill. Däremot är jag inte säker på att Vildhäxorna och Wiccanerna m.fl uppskattar att vem som helst kallar sig detsamma, men huruvida det är sant är det bättre att de själva får svara på.
#2 Att benämningen "häxa" kan användas av vem som helst hur som helst håller jag verkligen inte med om. Läs gärna den här tråden (så slipper jag ta åtminstone vissa saker igen):
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#3 länkade du rätt nu? den där tråden är mest strul och bråk och inte så mkt vettigt..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#4 Helt rätt, det blev fel, attans. Här kommer rätt tråd.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#3 Hm om man bortser från könet kan vem som helst anse sig vara häxa?
#6 Nä, fel tråd. :) Kolla min rättelse i #5.

Hm tycker en bra tråd blev upputtad här
#3 ok. Men kan du peka på dina medmänniskor som ser sig som häxor och säga "du, du och du är ingen häxa" ? Vem är man som människa om man förbehåller sig den rätten, för häxkonsten har ju inte en enda väg? - visst det finns ljusa häxor som lever rätt och nära naturen, men det finns andra typer av häxor också som har lika stor rätt att kalla sig häxor.
Det här är en sak som jag inte gillar med exempelvis kristendom, det sitter s.k "rättroende" och pekar på sina medmänniskor och säger "du måste tro, göra på ett visst sätt, och vara med i rätt sammanhang för att kunna kalla dig kristen" Att tron ligger närmast hjärtat talas det mycket tyst om.
Nu ska jag läsa det du har länkat till. Tack!

#9 - Håller med:
Utan att ha satt mig in i alla tidigare diskussioner tänker jag så här om religion i allmänhet: Ingen har rätt att säga att någon annan persons sätt att utöva sin religion är mindre "sann" eller "rätt" - då är vi farligt nära religionsförföljelse. Så länge man inte skadar någon annan är det varje persons ensak vad man tror, hur man utövar sin tro, och vad man kallar sig.
Anledningen till att olika människor tror/tänker/utövar olika inom en och samma religion är ju att man har tolkat religionen olika, och det måste vara okej. Annars är det ju ingen skillnad mellan oss och hierarkiska, förtryckande religioner som slår fast ett enda sätt att tolka religionen.
#3 Vem ska äga rätten att uttolka ordet "häxa", att äga definitionsföreträde av vad som är en häxa?

#9,10Många hurrarop och bra inlägg! Orkade inte igår gå in vidare djupt på det, men det finns enligt mig inga regler som du måste uppfylla för att få kalla dig häxa. Det är du själv som avgör det i slutändan..Precis som med allt annat..
#9 Ja, jag ser på den ursprungliga definitionen av benämningen "häxa" och vem som kan kalla sig det (dvs följer den praktiken). M.a.o. anser jag att de vägval som finns för en häxa inte alls är så omfattande som du tycks anse.
Jag tycker det verkar som om det hela springer ur okunnigheten kring vad ordet står för. Tyvärr så är de som vet det i numerär underlägsenhet och sålunda har "häxa" och dess innebörd omformats till lite vad som helst.
#10 Häxkonst är inte en religion.
På din andra fråga: ja, vem? Ska vi tolka det enligt den definition som rådde i hundratals år, till för 15-20 år sedan, eller den som tillkommit i populärkulturen sedan dess? För mig är det glasklart.
#12 Jo, men det är 2008 nu och evolutionen har tack och lov drabbat även häxorna.
Att det satt en massa obstinata religiösa trolldomshatare och kallade oskyldiga kvinnor för häxor och därför brände dem på bål är ingen anledning att i modern tid inte ta upp ordet i ren protest och göra något bra och omfattande av det.
Jag ser det som en frihet att kunna vara lika oskyldig som de var och göra samma saker som de gjorde (läka, hjälpa, studera och utforska) och samtidigt kunna kalla mig det som en gång var ett skällsord utan att det kommer hem ett gäng bönder med en perukprydd prälle i spetsen och knölpåkar och facklor för att under jubel bränna mig på bål.
Jag är en häxa och ingen kan göra något åt det - oavsett vad ordboken säger.
#13 *suck* Läs om, läs rätt: jag säger i tråden att det är häxkonsten (de 5 punkterna) beskriven genom ett kristet filter.
F.ö. var det flesta som dömdes som häxor vanliga människor som inte gjorde de saker du räknar upp (iaf inte på det sätt jag antar att du menar, dvs som "kloka" gummor/gubbar).
Sist men inte minst var kyrkan ofta mer restriktiv mot dödsdomar och bevisning än de världsliga myndigheterna.
Du är inte en häxa och det verkar tyvärr som om ingen kan göra något åt det - oavsett vad du och populärkulturen säger.
#14 Ok. Då får jag väl handla lite i din populärkultursshop istället då, i brist på annat.

#14 Nu kan jag inte hålla tyst längre. Vem är du att bestämma vad andra vill kalla sig?
#15 Du är välkommen.
#16 Jag återger min åsikt - och är fullständigt klar över att det inte är många som håller med mig på det här forumet.

Du skriver "Häxkonst är inte en religion" - återigen rör vi oss i definitionernas underbara värld. När du skriver att häxkonrt inte är en religion utgår du bara från din definition av begreppet - många religionsvetare skulle nog inte hålla med dig… Du får gärna ha din egen definition, men var medveten om att den inte är den enda sanna.
Jag tycker så här. Om man nu väljer att kalla sig häxa så borde man i varje fall ha ett intresse av ordets ursprung och vad det har beskrivits som genom historien.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Nu är det ju så att ord utvecklas, får nya betydelser, förändras eller försvinner helt. Ordet häxa befinner sig ju klart i en föränndringsfas om det redan inte är förändrat.
Det har ju kommit en ny definition av ordet häxa som många nyandliga eller wiccaner använder sig av där ordet förknippas med en andlig väg och jag kan förstå att många känner igen sig i det.
Ord är aldrig satta i sten, de är fria och det är ju bara ord ändå. De förändrar väl inte vem DU är hur som helst.
Så spelar det någon roll ifall någon inte håller med dig om vad DU är och kallar dig?
#20 mig spelar det ingen roll alls vad folk tycker, för åsikter säger oftast mer om personen som uttrycker dem än om dem de riktas mot.
Jag kan gärna kalla mig "populärkulturspacka" offentligt istället om det kan hindra att någon stackare mår dåligt, jag vet ju vad jag är ändå :)
Jag är intresserad av andras åsikter och vad de "tycker". Det är därför jag t ex alltid tar mig en sväng varje dag här på iFokus ;-) Och jag lär mig saker hela tiden :-D
#18 Hittills har jag inte träffat någon religionsvetare som anser att häxkonst är en religion. Däremot skulle de nog hålla med om att den luddigare innebörd ordet fått i nyandliga kretsar innehåller ett visst mått andlighet med dragning åt det religiösa.
Mig veteriligen finns det ingen utbildning man måste gått, inget prov man måste genomfört, ingen lista med krav man msåte kunna bocka av för att få titeln "häxa". Hur man än vrider och vänder på det blir det till slut bara olika människors definitioner på ett begrepp. Meroryan har sin definition och Ganna har sin. Frågar du Nisse-Kalle på stan kanske han säger att en häxa är en tant med vårta på näsan som äter barn och flyger på kvastar. Inget är mer rätt eller fel, eftersom det inte finns någon vedertagen norm.
Vi kunde lika gärna diskutera om kalvdans är gott eller inte.
Min definition av en häxa är en person som skiter i vad andra tycker om en, och går djupare i sin övertygelse än att haka upp sig på luddiga begrepp.
#25 :D Som uppfödd på kalvdans kan jag ge min röst på att det inte är gott. Det är närmast vedervärdigt. Jag efterskänker gärna råmjölken åt kalvarna istälet ;)

#24 Då kan du inte träffat en religionsvetare då religion är ett extremt stort begrepp som du inte kan begränsa riktigt, vissa defenitioner gör att till och med politiska inriktningar anses vara religion, andra är så strikta att tex hinduism och speciellt buddhismen inte innefattas i begreppet.
Du kan aldrig peka ut vad som är en religion eller inte för då påstår du att du heltstensäkert vet vad en religion är…och det går inte. MvH blivande religionsvetare på umeå universitet.
#28 Jodå, jag har träffat alldeles för många, de flesta examinerade eller disputerade.
#25 Ett språk utan semantik blir meningslöst och därmed obrukbart.
"Häxa" har i nyandliga kretsar således de senaste decennierna förvandlats till ett nonsensord som kan omfatta i stort sett vad som helst, ett ord som inte kan ges en någorlunda homogen betydelse och sålunda förlorat sin mening och blivit obrukbart.
Inte minst alla diskussioner på forum som detta där någon undrar vad/vem en häxa är, eller någon skriver ett litet inlägg om vad de anser en häxa vara visar ju på den förlorade meningen.
#30 - och ord som inte används glöms till slut helt bort och slutar tillsist att existera. Till vilken nytta?

#29 hör av dig till Thomas Lindgren religionsvetenskap,på Umeå universitet om vad som defineras som religion…så du får ett svar från en religionsvetare..
#31 Men det har ju använts i fler hundra år, bara för att det inte är ett av allmänheten använt ord betyder det ju inte att det är bortglömt.
Dessutom, om det används felaktigt (i det här fallet med för bred, t.o.m. obefintlig definition) så blir ju inte läget bättre för det.
#28, #32 Måste vara problematiskt att vara blivande religionsvetare och inte ha någon form av definition för det ämne man studerar?
#33 Om man stöter på sådant fyrkantigt motstånd som du erbjuder när man använder det så dröjer det inte länge innan det är bortglömt, eftersom ingen vågar använda det med rädsla för att bli nedvärderade.
Jag tycker den här debatten mest handlar om vad ett ord är och inte är och knappast inte om vad en häxa är. Ungefär som när man försöker förklara på svenska för en icke svenskspråkig att en axel kan sitta både på en människa och på en maskin.
Ha en trevlig helg Ganna och må dina ordval vara med dig.

Nu måste jag blanda mig lite här. Jag är en Häxa! än så länge har jag inte träffat någon (jag har träffat mkt kraftfulla personer i mitt 41 åriga liv) som kan säga att jag inte är en häxa.
Vad jag menar med att ingen kan säga detta till mig är, att ingen levande människa känner mig så bra :)
Man ska nog inte påpeka för andra vad dom är o inte är, då ska man nog rannsaka sig själv först.
Men…jag måste nog säga att man inte vaknar en morgon o säger "Jag är en Häxa, det är nog skoj"
Man vet med sig att man kanske alltid har varit "annorlunda" o kanske ser livet på ett lite annat sätt än övriga medmänniskor, har antagligen även en del kontakter/möte med andra "väsen" o ser mer än vad som är synligt för vårat kroppsliga öga.
Har även en större förmåga att "känna"av olika ting än den genomsnittliga människan.
Detta kan jag spinna på hur länge som helst o gå in på massor av detaljer, men det blir för långt.
För att återgå, jag tycker det är viktigt att använda ordet Häxa, oavsett vad som "sägs" ute i samhället/världen, för om inte häxorna själva vill använda detta ord så kommer det heller inte att bli sett seriöst av andra. (ja o jag kan min histora, jag vet var ordet kommer ifrån)
Jag måste säga att ordet Häxa gör mig stolt! jag har kunskapen om vad det innebär, (även om jag samlar fler kunskaper ju äldre jag blir, tänk, innan jag dör, förhoppningsvis av hög ålder, vilken jäkel till häxa man har blivit :)),
andra som skrattar o säger "men..du har ingen finne på näsan, osv." det är dom som är okunniga! dom vet bara om sagans häxa. (men ok, dom har inte fått någon annan info heller)
Sen måste jag predika lite, alla har vi olika syn o åsikter, o det ska man bejubla o respektera, det är väl ändå tur, annars hade man inte kunnat lära sig något nytt.
Likatänkande o lika i allt=Förödande!
(jag tycker inte om att predika för andra egentligen, då jag inte anser mig vara mer än någon annan :(
Sen är det underbart med forum som detta, så att vi kan "träffas" o disskutera om o kring våra "häxliv", utbyta erfarenheter, då dom flesta av oss vandrar ensamma. (många självvalt)
Det är ju hela ideen med ett forum.
Men det gäller att vara öppen o kunna ta emot andras kunskap, erfarenheter, ideer osv. då är det mkt givande.
O om häxkonst är en religion eller inte, ger jag nog blanka sjutsingen i, det här med religioner kan man disskutera hur långt som helst, men jäkligt intressant :)
Så detta sista var tyvärr en liten uppmaning till er som verkar lite kinkiga o inte ha samma åsikter, att ingen av er har mer rätt än den andra! disskutera hellre era olika åsikter än bli sura :) då blir det kanske lite intressantare för "oss" andra som läser trådarna.
Oh, ja, kalvdans är vedervärdigt! :( (jag,lantbo!)
(Usch, vilket inlägg detta blev, rannsakar mig själv om det är ok att sända, jag vill ju inte bli en tråddödare :), som jag tenderar att vara ibland :), jag skickar, o ni får gärna komma med åsikter :)
#33 Ehm, ordet "häxa" betecknar en person som praktiserar häxkonst, så nog måste ordets betydelse vara synnerligen relevant för att inte säga det enda relevanta?
Sen undrar jag varför du anser att jag nedvärderar någon, det har jag inte gjort. Däremot anser jag att "häxa" har en vedertagen och tämligen otvetydlig definition samt att få av de som kallar sig häxa i nuläget sällan varken uppfyller eller känner till den definitionen.
Att vara häxa gör en varken bättre eller sämre generellt.

hm..Ganna, jag undrar lite vem du skrev till,du skrev nämligen #33 o det är till dig själv?
funderar på om jag kanske har något att svara dig? om du skrev svar på mitt inlägg?
Tackar för att du skrev efter mig! Ingen TRÅDdödare!! hip hip :)
"Häxor" är inte en diplomerad yrkeskår. Vem som helst kan när som helst, när hon eller han vill, kalla sig själv häxa. Vad man sedan väljer att lägga bakom ordet är upp till den som använder det. Jag förstår det du säger att en häxa är en defintion på en som håller på med häxkonster - en hundägare måste rimligen äga en hund, men det där är så mycket hårklyveri i häxhänseende så jag ids inte debattera mer. Häxkonster är allt vad häxan företar sig. Det som betraktades som häxkonster under medeltiden är idag vad som kallas forskning och vetenskap - hårresande experiment som helt plötsligt blivit legitima och sponsrade med miljarder och åter miljarder från allehanda investerare.

Alldeles riktigt Meroryan, vad vi egentligen vet om föregående tider är forskning-vetenskap.
När det väl kommer till kritan, så kan vi inte veta! ingen som levde då, lever nu :) o kan återge fakta, o även om det skulle vara möjligt, så hade den personen berättat sin fakta (åsikter). eller hur?
#40 Ja. Men VI är här och nu och Nimsana ställde frågan om vad som gör en häxa, inte vad som gjorde häxa under Juratiden. Hur en häxa definierades förr tycker jag både är ointressant och irrelevant för 2008 års modell av densamma.
#37 Det känns då rimligt att fråga: vad är häxkonst? Är det ritualer, ceremonier, naturläkemedel, örtbrygder?
Är det den gamla betydelsen som ska räknas eller den nya? Det är samma sak med ALLA ord egentligen. Ibland använder vi ord som inte betydde samma sak för tusen år sedan, både språk och samhälle utvecklas och förändras.
Min kommentar är inte enbart riktad till en person, men det var delvis så att jag vill ställa frågan till Ganna, som sa just då: Att en häxa är någon som gör häxkonst, och det vore ju intressant att höra DEN definitionen eftersom du, Ganna, anser att den skiljer sig från andras.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det skulle vara intressant att veta hur många som, med handen på hjärtat, verkligen kallade sig häxor innan 1998.
Ur ett rent nyfiket perspektiv, det vill säga…
Jag vet ett par här på forumet… och de har min djupaste respekt.
#43 Jag kallade mig häxa när jag var barn, räknas det?
Men seriöst, är häxa ett ord som beskriver en handling eller är det en titel på vad man åstadkommit? Kan nån svara enkelt på den frågan??
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#43 :) Vad hände 1998? I min släkt på min mors sida har vi kallat oss häxor i åtminstone de tre senaste generationerna, mest på att vi håller oss till eget ihopkokade naturmedeciner, men det är bara jag som orkat läsa vidare om allt annat runt häxan, det som kallas populärkultur och som jag tycker är oändligt intressant ;)
#44 med risk för att verka tjatig, jag får hoppas att fler svarar dig - men en häxa är inget mer än en beskrivning av vad du är. Låt säga att du tycker om att odla dina egna morötter, men just ska till att så dina första frön. Du är likafullt en odlare, trots att du inte har någon gedigen erfarenhet och trots att det finns andra som kan mycket mer än dig om odling, och som odlar i mycket större skala.
Detta är min syn på saken.

Wow.. Häxa eller inte häxa. Ni kan då driva en häxjakt iaf..
Småsint säger jag, klokt och duktigt säger en del.
Slöseri med god tid håller ni alla säkert med om.
1998.. Det jag tror A-E menar är att ordet häxa blev på tapeten. Helt plötsligt var ni häxa alla ni som gillade fina målade kort eller tyckte att -Jo det känns nog lite konstigt när alla andra säger det.
Men fortsätt gnabba ni, det bevisar verkligen hur goda "häxor" ni är.
Ordet häxa har idag en helt annan betydelse än från början, en del tycker att alla ska få kalla sig det som har minsta lidelse inom andligheten. Andra tycker att man ska bevara de traditioner man har.
Jag infaller nog i den senare kategorin.
Hur skulle det varit om en person som igentligen var totalt dum i huvet knackade på er dörr och sa -Hej jag är sotare. Sen eldar han upp kåken för er?
#41 Om du nu är så ointresserad, varför väljer du då att kalla dig häxa överhuvudtaget. Går det inte lika bra med vilket ord som helst då, om man hårddrar det?
#48 Jodå, och det har jag medgivit tidigare i tråden, om du skulle kunna tänka dig att läsa den någon gång. Populärkulturspacka går alldeles utmärkt.
#38 -> #35 Detblir lite förvirrat ibland i ett forum där man inte kan svara på enskilda kommentarer "automatiskt".

oj #41 det jag skrev var inget negativt menat, snarare tvärtom. Men det blev nog lite otydligt.
Jag drog iväg tankegången åt ett annat håll men det var nog bara jag som förstod mig själv, ursäkta.
O jag håller med dig i din syn i #46
Men jag kan säga att jag i mitt sökande är inte en Modern häxa, strävar efter gamal visdom. Är under lärdom resten av mitt liv.
#43 Aries-eile, kan nog svara att jag var häxa långt innan 1998, o ett par stycken på forumet? här är nog fler, antager jag, men jag vet inte för jag känner ingen privat här. Så jag utgår ifrån att du känner två personer som du vet är häxor, resten har du inte en aning om :)
#44 hm..funderar på den, en titel på vad man åstadkommit? det kan jag nog inte svara på förräns jag blir mkt äldre, det krävs lång tid att summera vad man åstadkommit, tänker…tänker :)
Får väl skriva att inget i mitt inlägg är negativt menat, så det inte uppfattas så. :)
#39 Det blir allt svårare att diskutera med dig, eftersom du kommer med fler och fler felaktigheter.
Men hur kan man lyfta ett ord från dess semantik, oavsett vad man lägger i den semantiken?
Häxa och övriga ord med prefixet häx- existerade f.ö. inte i det medeltida svenska språket, utan förekom först på 1600-talet.
#40 Under Jura-perioden existerade det inte ens människor.
Om sedan definitionen och häxkonstpraktiken inte spelar roll för någon som kallar sig häxa 2008, visar de än tydligare på att ordet "häxa" i de bredare lagren förlorat sin innebörd (utan att få den ersatt med någon annan någorlunda entydig mening).
#42 Jag klipper in det jag skrev i inlägg #15 i tråden "Vad är egentligen en häxa?":
De fem punkter som omfattar häxbegreppet är:
* Djävulspakt, pakt/förbund med makter som av kyrkan sågs som onda.
* Metamorfos, förmågan att förvandla sig till ett djur.
* Häxritt, förmågan att i människo- eller djurhamn kunna flyga genom luften eller i drömmen på en stav, kvast, annat lämpligt redskap, djur eller människa.
* Häxsabbat, djävulsbolande, att ha sex kultiskt med onda makter.
*Ond trolldom, vilket all trolldom var under häxprocesserna (tidigare hade endast skadlig magi setts som brottslig).
/inklipp avslutat/
#51 Jag tog det inte som negativt, kan hända att mina inlägg upplevs som ilskna för att jag inte använder smileys ibland? Jag tycker du skriver bra inlägg och säger till rakt på sak om jag inte skulle tycka det någon gång.
#52 Whatever. Du vinner. Du läser dina bokstäver, jag gör inte det, våra åsikter kommer aldrig att kunna flätas in i varandra. Gör dig själv en tjänst och leta inte efter historiska fakta i mina inlägg, jag är en på tok för ironisk person för att svänga mig med sådana faciliteter.
Som jag skrev tidigare - ha en trevlig helg.
#54 Hm, definitionen av "ironisk" måste ha blandats ihop med definitionen av "ignorant" i någon av våra ordböcker. Jaja, se dagens ordboksredaktörer. *ironi*
Vem är du egentligen…? Du verkar ju faktiskt vara till och med hemskare än vad jag uppfattas… för jag förundras över hur du kan klara av att spy ur dig så mycket galla, utan att få så mycket käft som jag brukar få…
Det måste jag ge dig min respekt för…
Det är ju inte så att du har fel i det du säger, men det brukar heller inte jag ha… så… Vad är din hemlighet?
#56 Den enas fakta, den andres galla? F.ö. är det nog övning, övning och övning som gäller, samt att ha roligt. :)
Kom på Västeråsträffen (vilket numera är lite felvisande) i Spindelfots Sala-torp så får du träffa mig. Hoppas bara att inte all samlad hemskhet gör att allt imploderar.
Sist men inte minst får du vänta på hemligheten, jag ska publicera den i en bok hos Llewellyn! *skrattar ondskefullt*
#49 Jodå, jag har läst hela tråden ;-)
Nej då… jag tror nog mest att det handlar om att vissa häxor inte gillar mig..
Sedan är det nog mest så att retorik och semantik inte är samhällets starkaste förmågor, nu för tiden. Det är nog det som är en del av hemligheten.
(För övrigt skall det väl kanske stå den enes fakta, den andres galla ELLER den enas fakta, de andras galla)…?
Jag lär nog inte dyka upp där nej, dessvärre..
#59 Nja, jag försökte vara grammatiskt genusrättvis. ;)
F.ö. håller jag med om det du skriver, utom sista raden. :)
#60…
Du har inget val.. jag lär nog inte dyka upp.. eller dimpa ner dit… :P

Om den enda meningen av ordet häxa och häxkonst är kyrkans definition, då är ju häxa något kristet!? Säkerligen kallades många kloka gummor och gubbar för häxor utan att ha uppfyllt ett enda av de där kriterierna! Djävulspakter och metamorfoser är bara beskyllningar. Beskyllningar mot folk som hade mer kunskap än många andra, och inte skaffat den "på kristet vis". Häxa. Häxkonst.
Häxor kallades även kvinnor som hade stor makt över män. Oh hjälp, han kan inte styra sina lustar, hon är stark, och var har hon fått den styrkan och makten ifrån? Jo, från Djävulen såklart, hon är ju kvinna!
Att spå, t.ex, är häxkonst, enligt bibeln förbjudet.
Folk som utan läkarutbildning utövade läkekonst kallades häxor, för var har de fått kunskapen ifrån, jo det måste ju vara från Djävulen! För att ta ifrån folk makten att utöva gammal kunskap. Kyrkan skulle ha makten, ge folket sitt opium, ha monopol på kunskap!
Genom flera hundra år har orden "häxa" och "häxkonst" använts om så mycket, och av så många, och aldrig har det varit en exakt titulering av någon som uppfyller kriterier. Det har varit ett skällsord, som många nu levande har valt att "ta tillbaka" och göra positivt. Och det får man faktiskt! Det finns inga regler emot hur man får lov att använda ord, det fina med språk är ju att de utvecklas!
Det finns så mycket mycket mer än det du tar upp, Ganna… Och varför måste du ha rätt hela tiden? Är det så jobbigt att låta det vara en tolkningsfråga? Inget är skrivet i sten. Häxkonsten är uppenbarligen inte död. Studera döda vetenskaper om du ska ha exakta definitioner och kunskap som inte förändras med tiden.
Men då kan jag väl kalla mig nyhedning om det sticker i ögonen på dig att man anväder ordet häxa.
Men hednatro gör häxor, enligt bibeln. Att tro på och utöva saker som kristendomen inte lärt ut, det är häxkonst det!
Vad det än står för partiskt bullshit i Bibeln och Häxhammaren.
#62 Definitionen är sedd genom ett _kristet filter_. Utövandet är inte kristet (iaf inte i Sverige, det finns andra traditioner som har mer eller mindre kristna kopplingar).
Nej, häxkonsten är inte död, men den är inte heller det alla nyandliga vill ha den till.
"Att tro på och utöva saker som kristendomen inte lärt ut, det är häxkonst det!" Oj, nu blev ny-definitionen av häxkonst ännu luddigare.
*ironi* Är det någon som kan maila Christer Sturmark (ordförande för humanisterna) och tala om att de sysslar med häxkonst? Han lär nog bli förvånad… */ironi*

oj vilken lång bråk-tråd.. Vart har ni kommit hitills?
Men vad är en häxa då?
#64 Än så länge verkar det som att en häxa är en som gör allt de beskylldes för förr i tiden och som dessutom i moderna tider köper en massa skit på internet, men det kan ju ändras. Jag skickar en påse konfetti till KlaraStjärnljus för hennes välformulerade inlägg.
#64 Jag håller med #65 delvis, dvs att en häxa gör de saker som beskrivs i häxbegreppets 5 punkter, minus kristet filter. Men köpa skit på nätet, det var nytt för mig. Vill man ha gödsel, häxa eller ej, är det väl bättre att be en bonde i närheten?
Dessutom är den här tråden än så länge bara lite mer än hälften så lång som den förra tråden som behandlade samma ämne. ;)

beskylldes för förr i tiden och köper saker på internet?
Men ett inlägg som inte är ett mothugg.. Förstår att jag kastar mig in i en brinnande diskussion, men vad är det då? Jag försöker bli klokare av det ni skriver, men det är väl främst åsikter om olika former av religion, inget vetande.
Ska jag själv 'bidra' så kan jag skriva ett inlägg om min bild..Om det går att bidra på något sätt till en diskussion av det här slaget.
Att vara häxa, är ett slags yrke. Det är att viga merparten av sitt liv åt studier i och kring olika slags ockulta läror - och genom kunskapen man vinner genom detta, överföra dem i praktiskt arbete. Det praktiska arbetet och studierna man bedriver, genomsyrar livet man lever. Många häxor specialiserar sig på en viss tradition, tex nordisk magisk tradition, och följer denna.
Det finns flera praktiska utövningssätt som de flesta häxor använder, främst inom nordisk tradition och det är dessa ganna listar - att gå i trans och fågelhamn tex. Många metoder är A och O inom alla traditioner, och viktiga medel när det gäller att lära sig nya sätt att utöva sitt 'yrke'.

Och visst kan man utveckla sina andliga sidor, utan att för den delen vara tvungen att börja en 'yrkesbana'.. Det är nog bara nyttigt.
Men själv ser jag en skillnad mellan studier som är ämnade att verka enbart för personlig andlig utveckling, och att viga sitt liv åt häxkonsten.
Jag värderar inte dessa val mer eller mindre, jag gör bara skillnad på dem.
#52 Ganna skrev: De fem punkter som omfattar häxbegreppet är:
* Djävulspakt, pakt/förbund med makter som av kyrkan sågs som onda.
* Metamorfos, förmågan att förvandla sig till ett djur.
* Häxritt, förmågan att i människo- eller djurhamn kunna flyga genom luften eller i drömmen på en stav, kvast, annat lämpligt redskap, djur eller människa.
* Häxsabbat, djävulsbolande, att ha sex kultiskt med onda makter.
*Ond trolldom, vilket all trolldom var under häxprocesserna (tidigare hade endast skadlig magi setts som brottslig).
Med andra ord så är ordet häxa, för dig, mer en titel som beskriver vad man KAN och har lärt sig. Eller missförstår jag dig?
Det är inte vem man är eller vad man vill göra, utan vad man kan och har gjort?
Jag kan inte säga att jag är en häxa, men jag kanske kan bli eller kommer att bli - om jag är tillräcklig duktig, och det vet jag ju inte nu.
Å andra sidan vet jag inte om jag är intresserad av just denna definition av ordet "häxa"…men jag stannar nog på forumet ett tag till. Det finns intressanta diskussioner här, oavsett om jag är en häxa eller inte. 

"Endast människan trampar på samma hala sten två gånger."
#43 Hey dude.. 1998, då var jag 16år, arbetade mer aktivt än nu och kallade mig inte för någonting särskilt ofta i alla fall. Det hände att det slank ur en och annan grej. Hade då inte tid att söka i det ämnet så hårt, försökte överleva. Att utforska och sträva efter benämningar då var liksom inte aktuellt.
Men.. Vi som inte var vuxna då, utom ungdommar eller nyfödda då, hur räknar du oss? En med födelseår -94 är ju 14år nu, 4år då. Alltså på tok för ung för att kunna kalla sig för någonting annat än möjligen stålmannen, men idag fullt möjligt att vara aktiv.
Kan den personen inte vinna din respekt då?
Nu vet jag hur du menade ditt inlägg och allt.. men man kan behöva betänka att när tiden vandrar vidare.. så gör även vi.
#69 Ja, till stor del, fast det i min mening är underförstått att man både måste vilja göra det, samt ha rätt förmågor för att kunna lära sig/göra det som beskrivs.
Ganna presenterar definitioner av "häxa" som är de allmänt vedertagna.
Nioåringen här hemma har också egna, ganska roliga, ideér om vad en "häxa" är. Men de hör inte riktigt till en diskussion utanför hennes egen värld.
#67 Kan man kalla det "Nordisk Tradition" även om man ignorerar 800 år eller så av traditionen? Modern nyskapad sejdkonst eller spae-craft (amerikanarna älskar att kalla sig utbildade i spae..hehe) är baserat på fragment av Nordisk Tradition. Finns det verkligen många som stämmer, ställer, dövar osv som kallar sig "häxor" i Norden?
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Vi får nog byta namn på forumet då, eftersom "häxa" tydligen betyder nåt mer specifikt än det vi "flummare" härinne tycker. 
Så, vad har ni för förslag? Häx-wannabes i Fokus? Örtblandare I Fokus? Kvinnor Som Vill Syssla Med Natur I Fokus?
För vi kan ju inte fortsätta kalla oss Häxor, när vi så tydligt inte ÄR häxor enligt vedertagna definitioner.
Eller så lämnar vi forumet till dom som är ÄKTA Häxor och skapar ett eget någon annanstans. 

Eller så ser man det som en annan persons åsikter och utifrån vad man själv upplever och lär sig kallar sig det som man själv känner rätt:)
#74 Nej, varför det? Det låter precis så där flummigt och kaotiskt som vi inte kan ha det!
Vi kan väl inte gå omkring och själva bestämma vad vi vill vara? Tänk om jag bestämde att "idag ska jag vara man", hur skulle det se ut? Eller om jag bestämmer att jag är statsminister?

#72 När jag skriver nordisk tradition, så syftar jag på en fördjupning i all slags magi som härstammar från norden - Då går det inte att ignorera 800 år hur lätt som helst. För att på riktigt fördjupa sig i nordisk magi och folktro så får man dyka ner i historiska dokument och magihistoria..
Men magisk utveckling är bra, runorna kan inte läsas på samma sätt som man gjorde för tusen år sedan - för världen ser annorlunda ut idag. Att förkasta allt som är nytt är inte alltför klokt gjort för då riskerar man att missa bra saker.
Men detta är hårklyverier av min egen åsikt.. Ärligt talat tycker jag att hela den här disskusionen är ett enda stort hårklyveri, vart har ni kommit nånstans, alla tycker en massa men VAD ÄR EN HÄXA DÅ? KAN MAN BLI EN HÄXA?
Nja.. kanske mer som…
Idag skall jag utge mig för att vara en man, klä mig i en roll… Idag skall jag säga mig vara statsminister… Jag vet att jag inte är något av det, hoppas att det inte lyser igenom för alla jag talar om det för.
Det finns många som kallar sig saker, men få är kallade.
#77 Men om man tror att man är Gud så blir man inte det bara för att man tror det, är det inte det som många har som argument just EMOT att man inte kan kalla sig häxa hursomhelst?
Känner man i själen att man är häxa men inte klarar testet, då ÄR man ingen Äkta Häxa. Väldigt enkelt. 
Det beror ju på definitionen av häxa och vad man ställer det i relation till.
Jag för egen del är relativt onyansierad i vad jag anser vara häxa…
Däremot inte lika onyansierad i vad ordet innebär för mig.
Det var ett skällsord och ingen med självbevarelsedrft kallade sig själva det tidigare.
Det är det som gör att jag ser det som lite juvenilt… till viss del och uppstudsigt, revolterande att kalla sig det, för att visa på en ståndpunkt i livet.
Typ…
#79 Nej, det beror inte på vilken definition du har, eftersom det bara finns en definition som gäller och allt annat är FEL. Häxa betyder en sak, allt annat är bara flum.
Själv ska jag skapa ett nytt forum som får heta Troll I Fokus, för det är det jag kallas för och det är det jag är.
Ett grymt litet fult troll som bara vill bita folk i tårna och äta choklad hela dagen.
Och fulingen i mig funderar på att skapa ett PopulärkulturspackorIFokus även förkortat "PIF", men eftersom jag vet vad jag är även om ingen annan vet det så väljer jag att envist bita mig fast här. Det är nästan ännu enklare :)
Definitioner: Kvinnlig motsvarighet till Magiker, en kvinna som inbillar sig att ha speciella krafter som kommer från djävulen, Wiccan, Hagga elelr ful kvinna….
Vissa av dessa definitioner kan jag helt klart hålla med om.
På wiki står detta.
Svenska akademien anser detta.
Så kör hårt… slå ut dig själv med att läsa lite….
#81 Så piffigt! 
#82 Ahh, jag tror inte du har förstått alls vad jag försöker få fram, men skit i det. Jag är bara här för att ha kul ändå. 
Eller så har jag det helt klart för mig och du bara tror att jag är blåst… det lär vi aldrig få klarhet i ;-)

Men… Ganna…den häxkonst som är aktiv nu för tiden, vad handlar det om då? Vilka uppfyller kriterierna för att kallas häxor?
Och vad ska alla vi kalla oss, vi naturnära, magitroende/-utövande, mer eller mindre medialt intresserade…? Hippies?
"Definitionen är sedd genom ett _kristet filter_. Utövandet är inte kristet"
Är du kristen, eller varför använder du dig av de kristna definitionerna, som du tydligt är så fäst vid?
Varför måste du ständigt feltolka inlägg bara för att få argumentera emot?
Och det är både allmänt accepterat: 1) att i viss mån tolka sig själv och kalla sig något som har en annan definition. Transsexualitet är ett bra exempel. och 2) att "ta tillbaka" skällsord för använda det neutralt om en grupp man själv tillhör. Bög, flata, emo, och neger/blatte är bra exempel…
#85 Här måste jag för tydlighets skull skilja på två saker: häxkonst, dvs efter den definition jag tidigare gett å ena sidan; och den minst sagt heterogena mix av nyandlighet som många idag kallar häxkonst.
Jag antar att den variant du menar är den senare jag beskrev. Vad den ska kallas är för mig tämligen ointressant så länge den inte kallas häxkonst. "Vadsomhelstkonst" kanske?
Jag är inte kristen, men punkterna/definitionen som är den vedertagna beskrevs av lärda kristna. För mig är det alltså en beskrivning av den praktik en häxa ägnar sig åt, med fotnoten att det är praktiken sedd genom ett kristet filter just för att betona att jag inte är kristen (och t.ex. inte anser mig stå i förbund med den kristna djävulen, vilket dock även en del kristna idag skulle hävda om jag skulle tala om saken med dem).
Jag tycker mig inte ha feltolkat inlägg, men du får gärna påvisa var du uppfattat att jag gjort det. Snarare är min önskan att tydliggöra den ståndpunkt jag framför.
Du får gärna förklara exemplet i punkten 1), dvs vilka använder ordet (och hur) visavi dess ursprungliga betydelse?
Punkten 2) anser jag inte är helt relevant då de benämningar du tar som exempel inte förlorat sin mening; meningen har bara gått från att vara ett oacceptabelt beteende eller en oaccepterad egenskap till att bli mer eller mindre integrerat i samhället (är verkligen inte emo ett skällsord fortfarande? ;).

Men hur får du din definition av häxkonst att gå ihop med verkligheten?
Bruket av häxsalva som drog kan jag gå med på, men flyger i luften med kvastskaft, bolar med djävulen, förvandlar sig till djur…!? Förlåt mig, men jag har alltid uppfattat det där som fördomar samt drift och överdrift med verkligheten, och nu påstår du att det utövas?
Och "feltolkat" var nog ett förhastat ordval av mig, jag menade mer att du hakar upp dig på raljeranden och uttryck, som om du verkligen tror att folk menar det ordagrant, t.ex. "#40 Under Jura-perioden existerade det inte ens människor.". Märker ord litegrann kan man säga, där det inte alls är relevant.
Ang. transsexualitet menade jag inte ordet, utan företeelsen, att socialt konstrukterat kön kan vara ett val beroende på hur man uppfattar sig själv.
Varför är du förresten med på HiF?

Och lol på emo som skällsord, det må vara, men jag har allt hört dem själva identifiera sig som det, så… ^^
#87 Tittar man närmare på hur t.ex. flygandet beskrevs gå till i vittnesmålen från trolldomsprocesserna så ser man att den misstänkta lämnat en avbild, så exakt lika som den riktiga människan i sängen, medans hon är ute och flyger. Avbilden är dock stel som en planka och kan inte väckas - vilket kan tolkas som själsresa under trans för att använda modernare termer.
Hamnskifte är också något som praktiseras idag.
Att sedan detta och det övriga kan te sig som otroligt för många av de som kallar sig häxor idag förvånar mig inte; få verkar egentligen tro på magi/trolldom utöver affirmationer i de nyandliga kretsarna.
Javisst besvarar jag även raljeranden i den mån jag tycker de mer grumlar debatten än tillför något.
Ibland har jag tur och hittar en och annan människa som har samma/liknande uppfattning om häxkonst som jag på olika forum som t.ex. HiF. Samt att vissa tekniker/metoder som diskuteras på dessa forum intresserar mig.
#87: Nu kanske Ganna själv egentligen är bäst skaffad att svara på det här, men om man tänker lite vidare är inte punkterna helt orimliga. "Djävulsbolande" skulle kunna innebära olika former av rituellt sex. "Flyger i luften" det vi idag ofta kallar "astralresor".
(Edited to add: Ok, jag var sent ute med mitt svar.)
#86 Sedan funderar jag också på det kristna filtret. Om jag nu inte är helt fel ute med ovanstående tolkning, går det inte att använda sig av definitionen på ett tydligare sätt? Uppenbarligen tycks det för många vara rätt förvirrande och svårt att bortse från att de fem punkterna beskrivs utifrån ett kristet perspektiv.

Sedan är människor så snabba med att förkasta kristendomen ibland, det finns faktist häxor som dyrkar djävulen, och det är ingenting man skall förakta heller, det är väl utbredda, genomforskade ideer som har stor och god grund.
Man bör se över sittt moraltänkande om rätt och fel, är det bara nya inlärningar? Varför ogilla djävulen tex, om man ändå förkastar gud? Många är snabba att påstå att de är 'grå häxor' som inte bryr sig om gott och ont.. Men ändå så är desamma väldigt snabba med att direkt förkasta böcker som betraktas som 'vänstra vägen' pga att dessa betraktas som 'onda'.
#90 Jag använder den vedertagna (akademiska) definitionen för att andra (traditionella) häxor mycket väl vet vad som avses och de som inte är häxor snabbt avslöjar både det, samt att de är rätt slutna för en avstickande åsikt.
Det ger mig dessutom en grund att diskutera termproblematiken utan att behöva gå in på den (slutna) tradition jag följer.
Jag är också en häxa, jag gör ritualer och använder mig av magi för att uppnå olika mål. Det har jag gjort sedan jag varit liten. Det är iofs inget jag går och säger till vem som helst, men de som vet att jag är häxa accepterar att jag är det och att det är min väg.
Grattis.. nu har du precis sagt det till ca 12 000 000 människor som kan hantera svenska språket tillräckligt för att läsa.
Mycket, mycket begåvat för att inte säga genialt, för en som inte säger det till vem som helst.
//
Google är lika mycket vän som fiende… jag sade inte att alla skulle läsa, men det ligger tillgängligt för dem.. både nu och sedan. :)
Jag sitter och läser The Discovery of Witches and Witchcraft - The Writings of the Witchfinders - Matthew Hopkins and John Stearne som är två häften/böcker skrivna av de ganska ökända häxjägarna som på två år sände över tvåhundra s. k. häxor till döden i England.
Dessa två herrar trodde att det mesta som sades att häxor kunde göra var fantasier, såsom blåkullaresor och liknande. Det enda de faktiskt trodde var möjligt och som var grunden till alla deras rättegångar var dessa hjälpandar, imps som häxorna närde genom att låta dem suga blod från en tredje bröstvårta de hade någonstans på kroppen. Dessa hjälpandar kunde anta formen av olika djur eller fantastiska blandningar av olika djur och hade ganska roliga personliga namn såsom Ilemauzar, Pyewacket, Jarmara, Sacke & Sugar, Newes, Vinegar Tom, Pecke in the Crowne och Griezzell Greedigutt.
Dessa, Imps, hjälpandar får mig att tänka på våra svenska dragväsen, bjäror, pukor, trollharar och mjölkharar. Kanske inte på pricken lika, men nära nog.
Nu undrar jag, detta användandet av hjälpandar, kan det inbegripas i häxbegreppet som beskrivs ovan i tråden? Kan det ingå i någon av punkterna eller kan det rentav bli en sjätte punkt?
#97 Jag skulle vilja påstå att det faller in under punkten "djävulspakt" eller trolldom (eller båda).
Även i de svenska processerna trodde myndigheterna att det mesta som häxorna sade sig uppleva var illusioner som djävulen skapade.
#84 OK, bara för tydlighetens skull - jag skulle aldrig eller kommer aldrig att tycka eller säga att du är blåst.
Envis, kanske, och andra saker, men jag tror att jag gillar dig ändå - för du påminner en hel del om mig själv, både på gott och ont och det gör att jag känner nån slags "connection" med dig.
Så få inte för dig att jag tycker illa om dig, även om du retar gallfeber på mig ibland - det är bara nyttigt för mig. 
Jag skrev detta privat till dig men eftersom det strular med PM just nu så har du nog inte fått det. 
Jo, jag har fått det, men inte kunnat svara ;-)

Har kommit på svaret på frågan i #0 "Vad är det som gör en häxa?" Inte den här tråden.. Utan er själva och andevärlden. Sen är det ärligt talat skitsamma om de kristna definierar er på ett annat sätt än vad andarna gör. Så länge ni har deras medhåll i vad ni gör skulle jag då hånle åt sånna här trådar om jag tog illa vid mig av dem.Ingen människa kan sätta en klar definition på vad som ska uppfyllas för att få arbeta med Dem som Ger. Det är deras affärer.
Jo… det är just det det handlar om… Man får låna egenskaper enligt det de anser att man kan arbeta med och i tider är det noll.
Man kan heller inte som människa bestämma sig för att arbeta med dem, om de så önskar att man inte gör det.
Många kallar sig själva mycket, men få kallas, brukar jag ju säga.
Man besitter själv liten förmåga att göra något, innan man uppnått ett staduim av en ny medvetandeform och tagit till sig det som krävs för att kunna se genom ett perspektiv utifrån människan…
och in i densamme.
#98 Inte helt omöjligt att de hade delvis rätt. Under den period där djävulsutsagor och annat var som mest på tapeten verkar det ha funnits ett överflöd av bolmörtssalvor till salu på marknader.
Skulle vi sälja LSD på torget och be dagens informationscentrum (dåtidens kyrka mm) att prata om…tja pakter med giraffgrodor, så skulle vi nog se att giraffgrodepakterna ökade markant bland gemene man. Drogupplevelser gör definitivt ingen till häxa, i min mening. (Nils von Hofsten skriver något om detta i sin avhandling om Segerlöken i folktro och folkmedicin. Uppsala, 1958.)
Den akademiska definitionen är som du säger men det finns anledning att diskutera huruvida folk som uppfyller de kriterierna verkligen kan klassas som "häxor" om man utgår från kunskap och erfarenhet av magi.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Jag måste också fråga dig:
Var sker majoriteten av det magiska arbetet?
Den fysiska världen?
I tanken?
På astralplanet?
Vad krävs, tror du för att koppla dem samman till ett?
Hur konstigt är det egentligen att motståndare och andra anser det vara villfarelser?
Vem vid sinna sinnes fulla fulla bruk, tror du är så vansinnig att den manifesterar sin magi, när den funnit den, till allmän beskådan?
#101 Visa ord och jag tar till mig dom, eller försöker iallafall.
Problemet är som alltid att lita på sig själv och inte på "omvärldens definitioner"… Är man som jag uppvuxen med att alla misstror en och att man är dum i huvudet, så är det svårt att lita på sig själv även om man vet i sitt hjärta.
Jag har fortfarande otroligt svårt för att veta vad jag vill och vad som är bra för mig, för jag är så van vid att andra talar om för mig hur jag ska leva och vad jag ska tycka…
Och jag vill ju ha omvärldens godkännande också, hur skulle det annars gå?
Ahh, nu fick jag en liten insikt. Det är därför jag blir så aggressiv ibland, för att jag vill mota bort andra och klara mig själv. Vill inte att nån ska tycka om mig, så då fräser jag.

Men man litar ju inte på sig själv i detta fallet som jag skrev utan på de som väljer att arbeta med dig.
Utan andar ingen Shaman heter det ju. Antar att det gäller häxor också.
Har man inte 100% Tillit till andarna som man slutit pakter med kommer man inte långt tyvärr.
#104. Visst är det märkligt att de som är kallade väldigt mycket kallar sig själva väldigt lite?:)
#106 Tja, det är väl en definitionsfråga om ord… Litar man inte på sina upplevelser så litar man inte på sig själv, det var så jag menade. Jag tycker det är samma sak…
Visst är det så, litar man inte på nåt här i världen så kommer man inte långt. Jag litar inte på någon eller något i världen, inte 100% iallafall.
Jag kan bara hoppas på att andevärlden har mer tålamod med mig än vad människovärlden har…och att jag så småningom kan lita på nåt.

Det hoppas jag med. För vad jag läst på andra forum finns det potential. Synd att låta det försvinna.
Att lita fullt ut på sina egna erfarenheter är nog det svåraste en shamanist måste lära sig under sitt arbete. Det kan ta tid men den enda som kämpar imot är du själv. Håll det i tankarna. Fundera när tvivlen kommer. Varför tvivlar jag? Finns det grund för tvivel?
If it looks lika a dog and barks like one it probably is a fucking horse..
#103 De som förhördes tog helt klart intryck av varandra och de rådande föreställningarna. Även utan diverse salvor så har ju masshysteri liknande effekter för att skapa falska minnen.
Vad skulle du klassificera dem som? *nyfiken*
#104 Som jag sa, de flesta anklagade/dömda var helt vanliga och återgav sådant de hört.
På din andra fråga tycker jag inte man kan svara kategoriskt i någon form av fördelning, alla tre är viktiga och dessutom varierar det (iaf för mig) beroende på syfte.
#108 Jag vet inte vad du har läst, men jag kan tyvärr inte se det som du ser, även om det är snällt att säga så.
Jag hade från början nån slags tanke om att dela en gemenskap med andra som upplevt vissa saker, men jag klarar inte av det.
Jag önskar att det kunde hjälpa mig men det krävs nog nåt annat för att jag ska kunna se nån vits med allt detta.
Problemet är nåt helt annat i grunden, det har inte med mina upplevelser att göra utan bara det enkla att jag har stora problem med mig själv och hur jag ska kunna överleva och bli en hel människa.
Men, det har inte med detta forum att göra, så jag lämnar för ett tag… Hoppas ni andra hittar det ni söker efter. Ber om ursäkt för att mitt ego tog över tråden. 
Jag ställde många frågor, någon av dem borde du ju kunna svara på?
Sedan rent kategoriskt.. jao.. det går nog att svara var majoriteten av arbetet ligger om man har någon form av insikt i ämnet i fråga…
Sedan rörande vad som krävs för att sätta dem samman finns det också ganska klara svar på, men i stort anser jag personligen (utan att angripa dig på något vis, måste jag väl understryka) att det verkar som att "you're only in this for the money".
Vidare… det finns inga entydiga belägg för att psykoaktiva substanser eller masshysteri (inducerad trance) skapar falska minnen, det kan lika gärna vara äkta.
#111 Inte på ett publikt forum, nej.
Vore det pengar som var min motivering skulle jag skriva simpla böcker om kraftdjur, kristaller o.dyl. eller arbeta inom finanssektorn.
Ja, det kan vara äkta minnen, men det stora flertalet av de som sade sig uppleva Blåkullafärder etc. gjorde enligt min mening inte det.
#109 Ja, som ritualsataniska övergrepp under 1980 talet.
Jag kallar dem inte häxor åtminstone, lika lite som fjortonåringar som sett på "Förhäxad" och vill ha en identitet men aldrig gör ett magiskt arbete med seriös avsikt.
#113 Vilken är din definition på en häxa?
#113 Vad anser du är en seriös avsikt?

Ganna
Jag börjar känna mig mer tillmötesgående efter förklaringen av blåkullaritten, som är precis så som jag ser på det själv! Kanske är ditt tankesätt inte så annorlunda från mitt som jag först trodde?
Så… om jag utför astralresor och rituell sex, är jag en häxa då, eller måste jag ha en djävulspakt och kunna förvandla mig till en katt också? ;)
Och det här med hamnskifte, innebär det att personifiera/ta plats i ett djur under astralresa, eller är det rent fysiskt?
Dina förklaringar makes a hell lot of more sense än den där listan ^^
#116 Jag anser att alla punkter måste vara uppfyllda - och jag antar att du förstått vad som egentligen menas med djävulspakt.
Sen är de här 5 punkterna väl även en slags minsta gemensamma nämnare, dvs olika traditioner och individer inom dem gör fler saker som kan skilja sig åt sinsemellan.
Mitt svar på din fråga om hamnskifter är: ja.

#117 Den sista frågan var ju en tvåalternativsfråga! O__o
Egentligen är jag väl då ingen häxa, men jag tycker fortfarande att många andra namn täcker för lite av marken jag rör mig på. Är jag då en kombination av nyhedning, Wiccan, spåkärring och köks-/pulverhäxa, m.m. som det inte finns nåt namn för? Jag måste medge att jag känner mig lite identitetslös vid den tanken, men å andra sidan så tar jag inte åt mig jättemycket då jag egentligen "bara" är mig själv och inga namn och titlar kan få mig att bli något annat. Förresten antar jag att Wiccan räcker, om jag nu ska kalla mig något annat än Klara, resten är väl bara del av min livsstil och intressen.
#114 Min definition på häxa? Det är en desperat kvinna, oftast orättvist marginaliserad, som bedriver magi på amatörnivå för att hävda sig.
eller
En fjortis med svartfärgat hår som bär pentagram som utsmyckning och läser Cassandra Eason.
eller
En person, skolad i någon av wiccatraditionerna, som själv gör en och annan spell emellanåt.
eller
Någon som regelbundet samlar erfarenhet av utförda besvärjelser och utgår i sin praktik från europeisk eller rysk tradition.
eller
Den definition som någon annan jag behöver diskutera med har och som kan användas för att föra fram ett råd eller viktig poäng.
#114 Att besvärjelsen inte är utförd med underhållning eller lek som bas. Att ritualen utförs med verklig avsikt att uppnå ritualens intention och villighet att ta ansvar för orsakandet. Ungefär så.
# 119 Det var ju ett gäng…
Med punkten 4, menar du rent folkmagiska/botetraditioner?

#120 Jag tror att #119 har samlat de mest gängse definitionerna, som jag i viss mån hållt med om själv tills du ställde till det i huvudet på mig :P (fast antagligen håller fast vid fortfarande)
#119 Ja precis.
#120 Tja, det är så jag definierar "häxa". Vem har sagt att man måste hålla sig till EN definition när det finns flera?
Att höra ljud och se saker är inte att vara en häxa… visst du kan kalla dig för häxa om du anser att det är vad du är, men det betyder inte att du är en häxa.
Det här är en diskution som kan hålla på hur länge som helst.
Häxa kan vara en sak i mina ögon och en helt annan sak i dina ögon beror helt och hållet på vem du är och har varit med om i ditt liv för vissa är det det mest negativa som finns och andra en drömm att få uppnå. I mina ögon får du vara vem eller vad du vill du kan tillomed få försöka att vara mig inte för att jag tror att du kommer att lyckas och jag vill egentligen inte lägga mig i sånt här alls men jag kände mig tvungen då jag anser fullständigt att
KALVDANS ÄR JÄTTEGOTT
Jag har hallucinationer och i dessa har jag kontakt med olika väsen och sysslar även med magi (i mina hallucinationer förstås det förstår väl vem som helst att sånt inte kan finnas i verkligheten)(( massa ironi)) men pratar gärna med människor som är intresserande och ännu mer som också har hallucinationer. Jag vet ju också bara om den delen som dom har låtigt mig se/höra /känna/förminna medans du/ din mamma eller kompis har kanske fått se en helt annan sida och därmed kan vi båda har rätt
Undrar varför länkarna till de gamla inläggen inte längre fungerar. Är gamla trådar automatiskt borttagna eller har de bara fått nya adresser??