Vit Salvia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
Jag undrar om det är någon som har skott utav Vit Salvia jag skulle kunna Få??
Jag har tyvärr inte råd att betala några "stora" summor… så undrar därför om det finns någor söt och vänlig själv som kan hjälpa mig.
Jag har nämligen ingen salvia ute i trädgården… och jag skulle verkligen behöva en egen.. tröttnat på att behöva köpa salvia när man behöver… det är ju ganska enkelt att odla själva så… ganska onödigt…
För det är väl Vita salvian som man använder va? Det finns ju flera sorter.. men visst är det via Salvian som används. Som sagt jag köper salvia.. men som sagt.. lite för dyrt i längden om man kan odla själv.
Gärna lite sköttips tas emot…
Beror ju på vad du ska använda den till :)
Vit salvia används till rening, och jag antar att det är det du ska ha den till. Har även för mig att den föredrar varmare klimat (?) men ja e inte säker.
Själv odlar jag ananas-salvia och salvia tricolore som jag använder som infusion/örtte för att bli pigg eller när jag är förkyld :)
Kanske inte var så mycket till hjälp, men en tanke iallafall :)
Lycka till och hoppas du hittar din vänliga själ :)
#0 Varför köper du inte frö och sätter själv?
#1 ananas-salvia har jag ganska nyligen köpt. Doftar underbart. (fråga mig inte hur texten kunde bli svart och tjock, det har gått troll i mitt tangentbord tydligen ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#2 så sant^^ finns nog inte någon som har varit hemma hos mig utan att ha fått blad att lukta på^^

Salvia består av omkring 900 arter, varav 2 räknas som vilda i vårt land. Nästan alla eller alla har varianter med vita blommor. Vit färg är dock ovanlig som normalfärg på blommorna. De flesta har blå eller blålila färg på blommorna.
Vad är den rätta benämningen på Salvia apiana på vårt språk? Att den kallas för vit salvia är väl direkt översättning av det amerikanska white sage.

Tyvärr har den inget officiellt svenskt namn. Den bör dock inte kallas för "vit salvia" med särskrivning utan i så fall "vitsalvia". Svenska växtnamn är sällan särskrivna. Andra tänkbara namn är kalifornisk (vit)salvia eller bisalvia , som är andra översatta namn på växten. När man särskriver svenska växtnamn är det ofta för att beteckna en växtart med en speciell blomfärg. När det gäller salvia så ärt det ett växtsläkte och samtidigt ett svenskt namn på någon diffus art, som dock ofta är kryddsalvia och dess krydda kallas bara salvia. På andra språk bland annat engelska är särskrivning av växtnamn vanlig, men inte i svenskan om det inte finns något geografiskt område inblandad i namnet. Några andra undantag finns också som t.ex. Gode Henriks målla och Kung Karls spira, som dessutom anser jag att de bör skrivas med stor bokstav på titel och personnamn (den normala nomenklaturen för svenska växtnamn är att de skrivs med små bokstäver).
Intressanta läsningar… att det skulle bli så intressanta inlägg trodde jag inte när jag postade den..
#1 Jo rening.. Mestadels… men jag är intresserad utavi såna fall annan salvia som kanske också går använda till magiskt arbete….
#2 Jo så själv. Naturligtvis.. men är inte säker på om de tkanske är för sent att så Vit salvian… därför frågade jag efter skott. Tar sig lite snabbare än att börja odla frå frön… bara därför…
#7 Fröna i sig gror ganska snabbt och du kan ju försöka övervintra växten inomhus.
#6 Tack! Kalifornisk (vit)salvia låter bra och beskrivande :-)
Jag har föröskt fått tag på frön till vitsalvian (Salvia apiana) Eller om den heter RökSalvia… vad är det rätta namnet????
Ingen utav de frökatalogerna/nätkatalogerna jag har kollat i har den…
Örtagården har frön.
Örtagården kallar den för Röksalvia.
Ahaaa.. var kanske därför jag inte hittade den.