Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5144 ggr
Madeleine-g
0

Planering av vårens trädgårdstäppa

Jag ska under våren plantera min alldeles egna lilla magiska trädgård. Har fått en del av min sambos koloniträdgård, så som ni förstår så har jag inte tillgång till så mycket utrymme. Trots det så undra jag om ni vet några bra svenska örter som man kan använda i sitt magiska arbete?

Alltså inte för naturmedicin eller nåt i den stilen (trots att jag tycker det är utomordentligt intressant) utan för rent magiskt arbete!

Bappho
0

Bestäm först vad du vill ha växterna till så du inte får ett helt land med växter som man mest använder till rening t ex eller bara kärlek :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Madeleine-g
0

Nu har jag äntligen, efter mycket funderande, kommit fram till vad jag vill ha mina växter till.. här kommer en liten lista:

kärlek
Pengar
rening
Healing
Självkänsla
skydd, både fysiskt och psykiskt

Det är det som jag har kommit på just nu.. :)

LailaBaba
0

En alruna dåGlad

Madeleine-g
0

#3 va e den för?

Bappho
0

Kattmyntan gillar jag och den kan dra till sig kärlek, sex, pengar osv. Bara att testa sig fram. Till självkänsla använder jag oftast Ålandsroten (ev blandad med Kvanne) av de växter jag har i min trädgård. Det är inget jag lärt mig från andra eller läst mig till utan det är något som bara funkar i mitt fall. Ålandsroten är också en kärleksört. Två örter från min gård som jag blandar när jag känner att jag behöver skydd, speciellt från andar och väsen som stör är Kvanne och Nejlikrot. Jag använder mig bara av Nejlikroten som växer på min gård eftersom den verkar ha tagit på sig beskyddarrollen. Jag har en självsådd planta vid varje ingång och fönster runt huset och uthusen. Även när jag gjorde min nya uteplats så kom det upp en planta mitt bland plattorna som jag självklart lät vara kvar. Vanliga nässlor kan också vara ett bra skydd plus att de är nyttiga att äta.
Vintergröna drar till sig kärlek, skyddar mot onda ögat och kan användas som en vintergrön dekoration till altaret.

Det finns många vanliga örter som kan användas till flera saker, såsom Lavendel, Basilika, Rosmarin, Timjan, Mejram osv

Jag rekommenderar att du köper dig en bra örtbok där de magiska egenskaperna finns med. Sedan är det bara att njuta av sådd, skörd och experimenterande :)

Tänk vad man längtar till VÅREN!!!!!!!!

Vekka
0

#5 mkt bra :) men vill tillföra en liten detalj :) se bara till att det är den riktiga Kattmyntan,ska ha sort/släktnamnet "Cataria" inte att förväxlas med kantnepeta "Fasenjii" =denna sistnämnda säljs oftast som kattmynta men det är inte rätt :)
Om man vill ha tag i dom medicinska egenskaperna så är det den äkta som gäller, magiskt så kanske Fasenjii fungerar men jag har aldrig chansat på det :)

Bappho
0

Andra vill kanske fortsätta tråden med de växter de har i sin trädgård och vad de använder dem till magiskt. Sprida vårkänslorna lite :)

Iram
0

Citronmeliss tycker jag är användbar till allt som har med välbefinnande att göra, även på magiskt vis mot tex hjärtesorg.

Madeleine-g
0

Kan ni rekommendera någon bra örtbok som är bra att använda sig av?

Bappho
0

Jag har nyligen haft en hemma från bibblan som var riktigt bra. Stor och fyrkantig var den och ganska ny. Stod mycket om de gamla magiska egenskaperna och en del som jag inte läst tidigare. Ska bara luska ut vad den hette. Jag vet att författaren sålde den från sin egna hemsida också. Jag får återkomma med författare och titel.

Madeleine-g
0

ja gör det väldigt gärna Glad

OleaViola
0

Åh det riktigt kliar i fingrarna nu att komma i gång men olika sådder men först ska det bli spännande att se vilka av de perenna växterna som har klarat vintern på min Balkong……..

Har också en liten Inomhus Trädgård som jag har starat upp i vinter …… En aloe Grön mynta Stevia Dr Westerlund, myrten, hibiskus och en kaffe planta med den tror jag inte har nÅgon magisk verkan. har många frön att så i år hoppas dom blir lika bra som min malört johannesört och Läkemalva blev förra året.

låter som en  intressant Bok Bappho hoppas du hittar vad den heter har ett flertal ört böcker men inte någon som tar upp det magiska användandet. konstigt får inte bort fet stilen Obestämd
korpsyster
0

Jag vill ha en kollonilott där jag kan pyssla Glad

LailaBaba
0

# 12 Jag har ett halsband av kaffefrön som jag har fått av en vän från Senegal. Det är för beskydd. Apropå din kaffeplanta.

Haha, skönt att nån mer än jag får fetstilen nån gång!=)

OleaViola
0

Ha ha ja  vet inte hur fetstilen dök upp är inte så hemma med Datorer och så Skrattande

kul med kaffe plantan det visste jag inte om då får jag se till att den överlever vintern och att den så småning om kan Blomma ! och ge Frukt !

Endroppeihavet
0

#10 Har du luskat ut boktitel och författare ännu :)  ?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Pagan
0

Medans vi väntar på bappho Flört

Hittade en väldigt bra webbsida Beccus karlavagn

http://www.beccus.se/haxmag/bos/magort/magort.html

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

BiGavia
0

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bappho
0

#16 Nej, måste nog ta en tripp till Bibblan för minnet funkar inte så bra på mig.

Madeleine-g
0

Jag kan starkt rekommendera scott cunninghams böcker "Oils, incenses and brews" och "encyclopedia of herbs".. kommer inte ihåg hela titlarna men ja hoppas ni hittar dem..

tycker mycket om dem böckerna eftersom de hjälpte mig en hel del med mina frågor om örter osv. Nu vet jag vad och hur jag ska göra :)

LailaBaba
0

#19 Hehe, men du kom ju ihåg att den var fyrkantig iaf!

(Jag är tillbaka från det magiska landet förresten, om du vill kika förbi)

Bappho
0

Ja, jag måste nog komma så snart som möjligt. Vi bor ju ändå ganska nära varandra :D

Vekka
0

#21-22 underbart att ha likasinnade i närheten!  :)

Isatis
0

Bappho.

Kan det vara Nyttans växter av Kerstin Ljungqvist, Dals- Rostock örtagård?

Madeleine-g
0

Jag vet inte riktigt om detta är rätta stället att skriva detta på men jag chansar i alla fall Skrattande

Vilken olja är bäst att använda som grund om man ska göra sina egna essensetiella oljor?

Ganna
0

#25 Har du destilleringsutrustning eller menar du snarare oljor där olika växtdelar fått dra ur? I det senare fallet använder jag oftast kallpressad, ekologisk rapsolja.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sebastian
0

#0 BranDuir här på forumet har skrivit en hel del intressanta texter kring örter av alla de slag. Använd sökfunktionen så hittar du de nog.

[Nenn]
0

Salvia

# 12 Var fick du tag i stevian?  Har försökt få tag i stevia ett tag men inte hittat den nånstans.  Fick höra att det ska vara förbjudet att sälja i sverige eftersom aspartam anser att sötningsmedlet i det konkurrerar med deras produkt..  Vet inte om det stämmer men svårt att få tag på den i a f.Flört

OleaViola
0

#28 köpte fröer på Impecta förra året och har lyckats att övervintra en liten planta i köks fönstret Skrattande Tror att du fortfarande kan köpa Fröer från den firman.

[Nenn]
0

# 29 Ah tack så mycket!  Vad roligt att din trivs.Glad

[Nötis]
0

är alruna frön dyra att köpa? :o och vart kan man få tag i såna? antar att dom inte säljs i fröpåsar på ica direkt ;)

silverhuldra
0

hmmm, jag undrar om inte Impecta har alruna, är inte helt säker men jag tror det.

Mvh. Silverhuldra

Ahradia
0

Jodå, Impecta har alrunefrön. 50 spänn för 6 frön.

Witches don't get mad, they get even.

[Nötis]
0

är Impecta en hemsida elr? :)

Ahradia
0

Witches don't get mad, they get even.

[Nötis]
0

:D ska kolla där ;)

sorella
0

Jag håller just på att få tag på stora floran 'Örtmedicin och Växtmagi' från det Bästa förlag. Har ännu bara bläddrat i den, men den verkar grym! Finns i en gammal och en ny utgåva, och lite krånglig att komma över, men det går!

Runåbergs Fröer, www.runabergsfroer.se, har Stevia (Sötflockel på svenska). De har även många schyssta ekofröer…

Endroppeihavet
0

#37 Ja den boken är riktigt bra!

Den finns ute i några ex nu

Örtmedicin & Växtmagi

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

sorella
0

Vad bra! 'Annas Örtagård' från Bonnier Alba förlag är också bra. lite mer allmän, men bra introduktion till många vanliga örter, och väldigt mycket lättfåtagligare.

[Nenn]
0

Haha det blir mycket persilja för mig i år.  Jag hade dels sått två krukor och sen fick jag en påse "salviafrön" av en släkting, men när det kom upp visade det sig vara…..  mer persilja!Flört

skogsbergs-anna
0

Örtbibeln av Peter McHoy och Pamela Westland är bra, basic men matnyttig :)

Finns i många vanliga bokhandlar och på bibblan.

Gör hellre fel än inget alls.

[Dezederia]
0

Bappho: Vad hände med den där boken igentligen ;)

Den låter intressant tycker jag :)

Bappho
0

Ja, nu har det ju gått ännu mer tid sedan jag hade den hemlånad så den har också fallit än mer in i glömskan, tyvärr ;-)

[Dezederia]
0

Det var ju synd ;) Aja ser du den någon gång så släng in den här :P

Bappho
0

#44 Jag ska bläddra lite i hyllan nästa tripp till biblioteket :)

[Dezederia]
0

#45 Gör så är du snäll :D

*längsen sen ma var på biblan* Ska nog ta och sticka dit en runda :)

AnnaGreta
0

Var det inte Nyttans växter då, som Isatis skrev i #24

Det är i alla fall en mycket trevlig bok!

Pagan
0

Örtmedicin - Naturens läkande kraft. gratis e-bok. Om örter  egenskaper och verksamhetsområde. visserligen ingenting om själva odlingen, men intressant ändå.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Bappho
0

#47 Jo, du har alldeles rätt. Jag måste ha missat det svaret i tråden på något vis. Nyttans växter var det :)

[Dezederia]
0

Yay :D

silverhuldra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kerstin Ljungqvist som har skrivit boken bor inte långt från mig, hon sköter om en gammal örttaträdgård i området som jag brukar åka till emellan åt, hon säljer även vissa växter från den - riktigt mysigt Skrattande

Mvh. Silverhuldra

Bappho
0

#51 Vilken tur du har :-)

silverhuldra
0

Skrattande ibland kan även jag ha det Flört påtal om det så är det dax att göra en vända dit igen min belladonna fixade inte vinternGråter men har jag tur har hon en eller två tillsaluSkrattande

Mvh. Silverhuldra

Bappho
0

#53 Jobbigt med växter som dör över vintern. Jag var dum och prövade att ha min alruna ute i vintras och den klarade sig inte. Den som var sååå söt. (Jag tjuvtittade på den när jag planterade om den. En liten kille var det.)

silverhuldra
0

#54 vist är det , jag hade ett par olika som inte heller klarade vintern i år, det blev mycket snö och kallt länge. - jag platerade ut min Alruna nu under våren…… antar att jag får ta in den igen inför vintern….. vill ju inte att den ska dö den oxå

Mvh. Silverhuldra