Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2441 ggr
[dynamitella]
0

Jag är inte en troende.

Jag blir lite stum när jag läser vad alla skriver här. Jag tror helt enkelt inte på ett dyft av det någon skriver.

Är det någon speciell person i ditt liv som drivit dig åt detta hållet att tro på det övernaturliga, eller är det något du känt själv?

Jag är nyfiken, men inte fördomsfull :) Det närmaste jag kommit magi och sådant i mina dagar, måste vara att jag fick en lila ametist. Jag kommer ihåg att jag till och med sov med den i början när jag var liten. Men tyvärr städades den bort i flytten.

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mig personligen har ingen drivit åt detta håll =)

Airwyn
0

Jag hade en nära död upplevelse där jag fick lära mig om mitt magiska namn och om elementens kraft.. det var en häftig upplevelse som krökte alla mina framtidsplaner! Sedan dess har mitt liv bara blivit mer spännande och harmoniskt. Glad

Jag är Wiccan ska jag tillägga.

[dynamitella]
0

Vad trevligt :)

Ja, jag kan tänka mig att en sån upplevelse ändrar ens syn på livet en aning.

Bappho
0

Alla människor föds med olika personligheter, drag, begåvningar o s v

Vill också påpeka, att bara för att man har ett intresse, begåvning för häxkonst så betyder det inte att man sväljer alla s. k. "övernaturligheter" med hull och hår.

(Jag vet inte varför texten blev stor och jag vet inte hur man förminskar den heller) Flört

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
0

#4 Det var nog magi…FlörtTungan ute

Bappho
0

Sannerligen..   Flört

skogsbergs-anna
0

#4 Det var nog för att du skrev så bra Glad

Gör hellre fel än inget alls.

Lore
0

#0 Skaffa en ny…

www.urmoderjord.se

fridelfina
0

Vad menar du med "tro på det övernaturliga"? Och hur tänker du när du skriver att du inte tror på "ett dyft av det som skrivs här" och hur kopplar du ett dyft (allt) till övernaturligt, alltså "det som skrivs här"? Och vad var det för magiskt med din ametist du hade som barn och tappade i flytten? Vad är Magi för dig?

Många frågor som svar Flört, men jag blir nyfiken på vad du menar eftersom du helt frankt i princip säger "vad ni alla, utan undantag, ljuger på denna sajt"!

I min värld så är det väl egentligen inte speciellt mycket övernaturligt som gör att jag definierar mig själv som "tillhörig Häxor i fokus" utan snarare ganska mycket naturliga fenomen. För min del så handlar det om att ha hittat hem till Min väg och ett erkännande av Min natur - helt enkelt min självkänsla och självkännedom. Det är inte speciellt det jag kallar övernaturligt utan en del av livet så som det ger mig välbefinnade och rätt kul på vägen jag vandrar ibland med systrar och bröder men ofta ensam!

Kanske jag inte ens är representativ för dem du syftar på med ditt inlägg? Jag har varit enormt osynlig här på ett bra tag, men just nu så går min väg inte förbi här så ofta - men mina dagar är fyllda med magi ändå. Skrattande Livet självt är magiskt!

Till sist: Nej, det är inte någon person som "drivit mig åt det här hållet", det är jag själv som tagit ett steg i taget! Glad

skogsbergs-anna
0

Lite motsrävigt insåg jag vad jag var. Det enda drivande i mig är jag!

Gör hellre fel än inget alls.

siddelina
0

Jag har alltid varit häxa och naturtroende har jag blivit mer och mer under årens lopp för att det är en tradition som tilltalar mig. Ingen har drivit mig utan det är jag själv som har känt efter vad som är rätt för just mig.

dennas
0

Jag blir alldeles stum, när jag läser här att nån INTE TROR ETT DYFT PÅ DET NÅGON SKRIVER! Att sen ha mage att säga att man inte är fördomsfull!!!

Sedan säger vederbörande sej inte veta nåt om magi, men påstår att det närmaste magi, som personen i fråga kommit, är en amestist. Är det brist på förstånd eller kunskap?

Vad som imponerar på mej är den vänlíghet varmed detta utspel besvaras. Själv blir jag mest förbannad över att det ständigt och jämt kommer inlägg här ifrån personer som inte tror eller tycker sej ha rätten att på ett icke underbyggt och inadekvat sätt ifrågasätta de frågor som dryftas här.

Om man hyser en "smygtro" eller en förhoppning om att det finns nåt mer än det bara ögat ser, så anser jag att man borde våga stå för det. I min värld kan man i alla fall inte förvänta sig att jag ska bli benägen att berätta om mej själv genom att basunera ut att man ändå inte tror på mej.

Jo, jag är fullt medveten om att detta är ett fritt forum, men nog ska man väl behandla varandra med respekt?

Praefatio
0

#12 Lugn, ta inte så illa upp. Världen är full med folk som inte tror på det vi gör och så måste det få vara utan att vi kommer ut med några pekpinnar om fördomar och respekt. Sedan när blev det respektlöst att inte tro? Vart var TS faktiskt respektlös? Hur kan du kalla det utspel?

Ska man sitta och diskutera sin tro öppet på ett forum som är till för alla så får man faktiskt ta att det kommer folk som inte bara håller varandra om ryggen utan ifrågasätter. Klarar man inte av att ta det utan blir förbannad (!) så ska man nog ta och strunta i det där med öppna forum och bara hålla sig till utövande och diskussion bakom lyckta dörrar.

[dynamitella]
0

Jaja, varså god att inte skriv i tråden.

I brist på annat att göra (hänger oftast i akvariefisk.ifokus), så läste jag genom lite trådar här. Och eftersom jag aldrig hört talats om något som har med magi eller häxor att göra, så tänkte jag what? Hur kom alla in på denna vägen? Finns det eller inte? Tänkte att om någon kunde förklara hur de kom in i det hela kanske jag skulle förstå. Om du inte vill berätta så var så god, det gör mig ingenting.

Men att ta illa upp för att jag, som är uppväxt i världens normalaste familj, som aldrig har tagit upp frågan någon gång på 18 år, frågar hur det kommer sig att folk faktiskt är insatta i detta, och helhjärtat tror på det och utövar magi. jag har väl rätten att fråga?

Du måste väl förstå att UTAN någon som helst underlag för det hela, är det väl ganska logiskt att jag inte förstår, och därmed inte tror?

dennas
0

Håller med om att det inte är nån mening med att ta illa upp för att nån annan inte tror på samma vis som jag. Det händer varje dag, och jag har absolut inte svårt att acceptera det. Tvärtom kan jag tycka att det emellanåt berikar livet, och framför allt tycker jag oftast om genuint troende människor.

Håller däremot inte med om att jag inte borde vara uppbragt över första stycket: "Jag blir lite stum när jag läser vad alla skriver här. Jag tror helt enkelt inte på ett dyft av det någon skriver." Alltså tror personen inte på nåt vi skriver om. Det är himmelsvid skillnad mellan att inte dela nåns tro och att inte ha nån tilltro alls till vad den skriver. För det är ju faktiskt så att det på detta forum inte bara dryftas trosfrågor utan mycket annat också. Då kan jag tycka att en sån inledning visst kan föranleda mej att gå i taket.

Sedan blir jag nyfiken på varför du finner min ilska opassande medan nån annans förakt är okej? Jag känner passionerat för mitt andliga utövande, och då vill jag inte att nån spottar på det. Nu är jag inte den som skriver mest här, men jag kan tycka att alla troende här förtjänar respekt för sitt synsätt och sökande, för sina frågor och svar samt spekulationer och vilja till att hjälpa.

Bappho
0

Jag förstår att man kan känna sig provocerad av inlägget, men det finns människor som inte har haft kontakt med häxkonst utanför sagornas värld och då kan de bli så förvånade när de råkar springa förbi en sån här sida så att de råkar skriva lite klumpigt. Men man kan ju också se en nyfikenhet att få veta mer :)

[dynamitella]
0

Mjo helt rätt.

Jag ber om ursäkt för mitt bryska sätt att uttala mig.

Hade jag kunnat så hade jag gärna ändrat lite i min tråd :)

Det var inte så det var menat. Jag hade sovit dåligt och tänkte inte riktigt att folk faktiskt tog det på så himla stort allvar. Än en gång, för att jag aldrig ens hört talats om det hela.

Airwyn
0

17# Jag tycker det är spännande med mäniskor som inte tror.. Glad Eftersom magi är en sån självklar del i min vardag så har jag svårt att förstå hur man inte kan undgå alla tecken.. För mig känns det fruktansvärt främmande att tex "Jesus" skulle finnas..

Jag tror att du är en sökare.. annars hade du inte läst vidare på den här sidan och ställt dessa frågor. Hoppas du kan få lite svar här!

[dynamitella]
0

Jag tror att du har rätt :)

Jag är nyfiken och försöker förstå. Det KAN ju inte vara så att alla i världen som tror på magi har fått det om bakfoten (så som det ofta framställs i media). Det är helt omöjligt på alla sätt och vis. Något måste ju finnas och drivit människor till att luska vidare och kommit på massa grejer som vi vardagsmänniskor inte känner till :)

Jag fortsätter läsa trådarna och vara anonym ett tag, så kommer ni säkert höra från mig igen :)

Praefatio
0

#15 Till skillnad från dig ser jag inte tillstymmelse av förakt utan, precis som andra har nämnt redan, bara en person som har vuxit upp utan magi i sitt liv. Hade min släkt inte varit full av häxor och jag således inte hade vuxit upp med häxkonst som någonting väldigt självklart, vardagligt och naturligt så hade jag förmodligen blivit oerhört kritisk om jag hade stött på ett sånt här forum. Samma sak om jag inte blivit inpräntad från skolåldern att det skulle ha funnits en gubbe som hette Jesus som blev född av en jungfru, gick på vatten och korsfästes för att sedan återvända och hade kommit in på ett kristet forum. Nu tror inte jag på Jesus (jo, jag tror på honom i den bemärkelsen att han fanns och var en cool och väldigt karismatisk kille som många såg upp till för ungefär 2000 år sedan) men jag är van vid att han omtalas för allt det där så jag förbiser helt enkelt hela konceptet. Hade jag däremot inte känt till kristendomen och blivit nyfiken så hade jag förmodligen skrivit ett inlägg som liknade TS inlägg… även om jag har så pass stor respekt för vad folk tror att jag hade uttryckt mig mer finkänsligt.

Jag ser som sagt inte förakt i TS första inlägg och senare svar utan endast någon som inte hört talas om vår livsstil, alls, men är lite nyfiken.

[dynamitella]
0

Det var precis så läget är.

Jag ber Än en gång om ursäkt för mitt framfusiga och okänsliga inlägg. Det var som sagt skrivet i ett hungrigt och sömnberövat tillstånd, och jag kan inte ändra det i eftershand (en funktion som jag saknar enormt, då det inte är första gången jag gör bort mig med att skriva fel eller okänsligt).

Håller med om Jesus-delen. För övrigt är jag en icke troende i alla aspekter. Jag tror inte på gud, inte på något övernaturligt som styr oss eller ödet. Jag tror inte heller på att big bang bara hände, eller att universum är oändligt.

Så det är väl så jag är uppväxt. Finns det inte bevis som jag själv kan uppleva.. Så tror jag inte på det (i vissa fall förlorar jag på det, då man egentligen behöver något att leva för och tro på).

dennas
0

# 20

Tack för svar.

Tack för att du berättar att det blev lite tokigt och skälet därtill. Då behöver jag inte längre vara arg.

Skälet till att jag läser på Häxor i Fokus är att här finns mycket kunskap att hämta. Till exempel finns här människor som är väldigt duktiga på örter, och så är de vänliga nog att visa bilder på sina fantastiska odlingar.

Sedan finns här (o)roande diskussioner om olika trosriktningar. Här finns magi, gudar och gudinnor som annars skulle varit mej fördolda.

Skälet till mitt andliga sökande är att jag känner mej mentalt halt utan att få använda min fulla potential. Jag älskar kunskap, men inte alltid vetenskap. För mej är den viktigaste naturlagen min egen. "Människan vet inte allt." Vetenskap är faktiskt en sorts tro, som bygger på alla hittills kända fakta. Men allteftersom vi gör nya rön, så ändras "det vi vet". Ibland kan man efter tag inse att gammalt "humbug" visst hade mycket sanning i sej, men att förklaringsmodellen kanske haltade…

Därför tror jag inte så mycket på "det övernaturliga" i bemärkelsen att det skulle vara sånt som strider mot naturen eller det naturliga. Jag tror bara att vi inte kan mäta det, men bara för det behöver det inte vara övernaturligt. Att läsa tankar låter som nåt svårt och övernaturligt, men att vara i symbios med andra mycket mindre övernaturligt. Vad jag vill säga är att mycket av det som kan klassas som övernaturligt bara känns naturligt för mej, och då är det som att hitta hem, när jag inte behöver förneka, förkasta eller förringa det omätbara.

Det här är inte alltid så enkelt att förklara, eftersom det för mej rör sej om upplevelser och tillstånd som inte alltid har ord/etiketter på sej. Nu vet jag inte hur du ser på intution, men för mej är det lite som en sorts sambandscentral mellan min kunskap, min känsla och min önskan. Att leva andligt är lite som att leva intuitivt, att låta hela mej vara med i mitt eget liv. Mitt liv fungerar inte bra, när jag bara försöker vara rationell och utgår från enbart "förnuftet". Det blir som att måla en tavla, men det finns ingen duk att måla på, och vad hjälper då ramen, penslarna och färgen?

Hoppas att det går att förstå denna förklaring och att du också "hittar hem".

Kuutar
0

Hej Dynamitella!

Du funderade om det fanns någon som drev oss till att bli häxor, min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Det finns många som tycker att det är konstigt att jag håller på med sådant, och borde göra något vettigare istället ;-)

Men jag kan inte sluta, för det här är det verkliga livet för mig, en ny värld, fortfarande dimmig och svår att skåda, men fylld av oväntade sammanhang och intressanta upplevelser!

Den här sajten är kul, och jag som inte är teknisk av mig fattar inte hur jag hittade hit överhuvudtaget. Det kanske fanns någon som drog i de rätta trådarna ;-)