Är jag en Empat?
Jag snubblade över begreppet "Empat" idag.. jag har länge letat efter en orsak varför jag känner ALLT mycket starkare än andra och varför jag upplever motgångar mycket hårdare.. Varför jag kan se saker i människor som andra inte gör.. Varför jag drömmer saker som sedan inträffar.. varför jag ibland kan förutse vad som ska hända andra människor.. Alla dessa känslor gör mig slutkörd och det känns som att människor jag träffar tar min energi och lämnar inget tillbaka! Detta är inget jag valt.. jag letar inte efter människors problem eller uppmanar dem att prata om dem..oftast ser jag redan vad den känner även om de inte pratar med mig! Jag önskar ofta att jag var annorlunda..
Denna bloggen hittade jag skriven av en tjejj i samma ålder och det hade lika gärna kunnat vara jag som skriver detta:
http://hubpages.com/hub/EmpathwitchConfused-at-30
Tyvär verkar även denna tjejjen ha samma problem! HUR TAR MAN KONTROLLEN? Hur hindrar man andra människor från att suga ur min energi? Kan man använda min "gåva" (snarare förbannelse..) till något bra?
Någon som har råd eller erfarenhet? 
Fler bloggar:
http://walkingthehedge.net/wildgeekhang/index.php?option=com_agora&task=topic&id=982&Itemid=94
http://www.inthemist.org/forum/viewtopic.php?TopicID=4654&page=2
Det finns flera böcker i ämnet på engelska om du vill veta mer :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag har inte hittat någon.. Vet du vad nån bok heter?
Ah.. nu lyckades jag manövrera sökmotorn och hittade en massa artiklar och böcker..
Jag minns ingen titel på rak arm men jag letade böcker själv för ett par år sedan och hittade då flera intressanta titlar.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, jag har själv dessa "problem" eller vad man ska kalla det. Tyvärr har jag dock blivit väldigt bra på att förkasta mina föraningar om de inte är övertydliga och väldigt starka. Det kan vara ett resultat av att försöka stänga av på fel sätt, dvs till slut ignorera. Jag rekommenderar inte detta eftersom man kan undkomma dåliga situationer genom att lyssna på sitt inre.
När det kommer till att känna, höra andra människor måste jag stänga ner genom att bli inåtriktad. Om du tänker att du blundar men försöker se med ditt väsen ändå - bli utåtriktad med annat än ögonen. Tänk dig då att göra så omvänt. Hämta hem det utåtriktade (stänga ner/jorda energin ) och bli mer jordad i din kropp. Det är nog det bästa sättet jag kan förklara det på.
Då upplever jag mindre iallafall. Viktigt är med att meditera och ha lugna stunder, på det viset kan jag börja känna skillnad på det som är mitt och det jag plockar upp. Börja medvetet analysera och lära känna dina egna kännslomönster.
5*
Tack för ditt svar!
Jag har provat att ignorera.. det fungerar inte för mig heller.. det ger mig en slags obehags känsla och jag går runt och känner mig allmänt irriterad då jag får svårt att koncentrera mig på något annat öht..
Att meditera är självklart väldigt bra och troligtvis något jag skulle behöva göra varje dag.. men i början av meditationen måste jag släppa ut alla känslor och tankar som jag har stängt in, innan lugnet kommer.. och det är väldigt jobbigt.. därför gör jag det inte så ofta.. aldrig rättare sagt..
Jag hittade ett tips i en artikel där dom påstod att om man blir "smittad" av någon annans känsla så ska man fokusera sig på att känna motsatsen.. tex. Känner du sorg ska du fokusera på glädje och känner du ilska ska du fokusera på att känna sig harmonisk.. förutsatt att man har känslor som glädje och harmoni nära till hand då.. Så man kanske skulle testa att börja där..? Se om det funkar..
Nu har jag läst en massa samt beställt en bok.. spännande..
Kan inte förstå att jag inte insett detta förut..
Att jag är en Empat förklarar så mycket..