Förbud av örter mm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dte ska bli förbjudet att använda vissa örter, letar efter info ang vilka men hittar bara salvia och johannesört. Mer info är iaf att det handlar om örter och mediciner som använts runt om i världen i tusentals år, som nu ska bli förbjudet i EU!!!
Hittar som sagt väldigt lite indo ang det men vilka örter det är spelar väl egentligen inte så stor roll, vi borde själva få bestämma om vi vill behandla oss med örter eller från läkemedelsindustrin! (fast staten och läkemedelsindustrin tjänar ju inga pengar på att du är sjuk om du kan bota dig själv…)
Ska tydligen träda i kraft nu den 30 April!!!!
Jag vet inte om det här kan vara ett svar på din fråga. Jag hittade den här konversationen med länkar när jag sökte runt lite.
#1 japp :)
Sök på : Prop 97/98:183 om du vill läsa mer om detta. Det du skriver om tas upp i denna propen.
Vi får väl göra som kloka gummor och gubbar gjort i alla tider. Gå ut i naturens skafferi. De kan ju inte rätt gärna ta bort alla växter som finns där?
// danda
Taget från Vaken.se
"PS: 2008 röstade man i Kanada fram en lag i där man får fängelsestraff om man planterar vanliga kryddörter i sin trädgård."
Då tar jag väl fängelse då… Skulle det bli så här får man ju faktiskt stå upp för sin sak, tycker jag. Det är ju löjligt. Men häxor har blivit förföljda förr…
#3 haha sant men allt finn ju inte i svensk natur och sjukt att andra ska bestämma över oss. JAG VILL BESTÄMMA ÖVER MITT LIV! dom lurar i oss gifter, kemikalier och skit och förbjuder örter 
och oj tack nu har jag att läsa.. ;)
#5 syntetiska droger? är det fel ja fick och läser? :/
Om du är på riksdagens sida så gör en sökning på ordet örter så hittar du det som detta handlar om. Det är en bit ner.
Sånt här gör en riktigt arg och nåde dom om dom tar Salvian från oss men ska skriva under och prata med alla jag känner och som det skrevs tidigare finns naturens skafferi.
Vet ni om detta gäller även rökelsen Salvia för då går jag under utan den är jag naken använder den varje dag.Men man kan beställa den direkt från Navajo eller handla när man är dit igen och hoppas man inte stoppas i tullen 
Det är klart dom vill tjäna pengar på att ge folk enbart kemiska mediciner,ett smart sätt igen där pengarna styr samtidigt som det enbart fördärvar kroppen,uch tvi vale vad sånt här gör mig arg
och alla som jobbar med Homeopatiska örter dagligen för sitt levebröd ska dom bara byta inriktning har Storebror tänkt.
Hoppas innerligt det stoppas och att förslaget inte alls går igenom.
jag dör…..
Det här kommer de alldrig kunna underhålla. Vad ska de göra? Styra ut polisens personal till att rota i var enda mans trädgård eller men i alla fall jag kommmer försöka stoppa det vid roten så att säga.
Över 200.000 har redan skrivit under på protästlistan.
Man borde föra en motion om förtroendevotum mot EU jag tycker att de lägger sitt krut på fel ställe. Varför sitter de och bestämmer vad gemene man får göra och inte göra när det är de stora företagen som erroderar vår värld och får lov att göra lite vad de vill känns det som. Jo för då förlorar man pengar. Pöbeln gör det inget om man skördar av. Usch!
www.urmoderjord.se
Faktiskt så står det att försäljningen kommer att förbjudas. Inte användningen. Så om du vill plocka dina egna örter och odla dom är det inget som hindrar dig(om du inte bor i kanada förstås.)
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Försäljning e nog så illa, men den mesta medicin bygger på örter, så jag kan inte förstå hur det ska funka??
Vandra i Ljus å Skönhet
#12b Oh vad skönt att det inte var hemmabruk i alla fall. Jag blev så arg när jag läste det att jag inte läste igenom det särskilt noga. Men det är allvarligt nog. Men jag tycker fortfarande att EU petar för mycket på småsaker när de borde sikta mer på saker som faktiskt är ett problem och till exempel inte snöa in på vilken vinkel en banan måste ha… Det är en banan ändå.
www.urmoderjord.se
Jag håller med, EU borde inte lägga sig när det kommer till sånt här. Alla kulturer i hela europa har ju egna "traditioner". Att göra så att en massa hälsobutiker måste stänga är inte direkt någonting som är bra heller för den delen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Vad jag förstått så kommer en hel del fröer sluta att säljas. Vi får då dela med oss till varandra, vi/de som redan har de plantorna i trädgården :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#16 Jodå, att odla dom är ju inte förbjudet. Kanske kan skapa någon form av frö möte eller något isåfall?
-Stephen Hawking
Undrar om det inte var Impecta som man fick ett mejl ifrån med en lista på de fröer de säljer nu och som inte kommer att få säljas sedan.

En del naturpreparatv säljs med vilseledande reklam och de påstås bota både det ena eller andra. Medan andra kan ge biverkningar vid felaktig användning (bl.a. johannesört). Dessa påstående är viktigt att inte används. Det är en av orsakerna till att EU vill förbjuda vissa preparat. Det drabbar dock också andra seriösare preparat.
När det gäller fröer så ska bara godkända fröer få säljas. Som vanligt är Sverige mycket följsam med EU:s regler och dessutom ska den svenska byråkratin belasta godkännandet. I EU-förordning finns inga krav på att godkännandet ska vara avgiftsbelagd. Det ursprungliga förslaget skulle innebära att varje frösort skulle betala i storleksordningen 50.000 kronor. Nu blev avgiften avsevärt lägre men ändå innebär det att gamla och inte så allmänt spridda sorter inte kommer att säljas inom EU. Möjlighet kan finnas att köpa dem utanför EU.

Vansinnigt ändå, de flesta örter, samt mediciner har sina biverkningar.
Jämför biverkningslistan som står för ett vanligt p-piller, med biverkningarna för johannesört..
Man ska ju inte tala om de gifter som gemene man till vardags smörjer in sig med, som finns i allas vårt schampo, tvål, kräm.. Som sedan åker ut i avloppet med ditt badvatten. Zinkpyrotid (som finns i våra mjällschampon) tillexempel, för att nämna en av de värsta bovarna. När det gäller sådana gifter så verkar det vara väldigt trögt med lagstiftning.. Naturskyddsföreningen brukar regelbundet testa olika produkter i handeln och göra listor av vilka som är direkt farliga. Få produkter hamnar på den 'gröna' listan av ofarliga.
Jag misstänker i detta fall, lobbyism och pengar.
Förbud mot charlataner finns det redan. Läkemedelsverkets regler om försäljning eller vidareskänking av naturpdodukter, tex bivaxsalva du gjort själv, kräver registrering och anmälning hos nämnda verk. Alla människor som tillverkar mirakeloljor som de påstår botar allt från cancer till sömnsvårigheter, går att anmäla på många olika sätt. Men den som blandar en vanlig salva av ca 3 ingredienser, och på sin höjd påstår att den hjälper mot torr hud eller myggbett, räknas också in.
Succesivt har det blivit allt snävare…
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hela detta resonemang verkar vara käpp rätt åt h….ete ! hoppas verkligen att förslaget stoppas!
jag har länge velat lära mig klara med det som man kan hitta i naturen, under alla olika årstider. samerna har klarat det förut, varför skulle vi inte kunna göra det?
hörde ett tag sedan att c-vitaminhalten i gran är störst under årets kallaste tid, det kallar jag för användbar kunskap! men jag håller absolut med alla, att det blir tokigt med förbudet.
men kommer de verkligen lyckas att genomföra det? plantskolorna kryllar ju av olika sorters kryddor, tex salvia och myntor i olika färger och storlekar, inte kan de bara ta bort dem från sortimentet?!
Första gången jag hör det här… det är ju sjukt om det ska förbjudas örter…. sjukt.
Fattar inte varför???
Det här kommer aldrig hålla… de kommer aldrig kunna genomföra det
Är ni inte säkra på att det är ett 1 April skämt… det låter så himla dumt så man kan börja fundera.
Örter/kryddor och örtmedicin ingår i en viss "livsstil",.. eller hur man ska säga… det är samma sak om man ska förbjuda en viss religion…
Nu vet jag inte om det gäller alla form av örter personliga trädgårdar elelr vid verksamhet, typ försäljning. men oavsett går det rada upp tusentals olika argument till att det är ett idiotiskt förslag.
Vet inte om de tror att det ska hindra att viss narkotika framställing. Men neee.. om de är så himla dumma och tror att det ska ge någon effekt… då får de börja att förbjuda tulpanodling och även valmoblommor…
Om de vill förbjuda det för riskt till att en person får i sig giftiga växter eller något sådant… då säger jag bara.. då får den som äter skylla sig själv om de odlar växter som de inte kan hantera…
Handlar de tom försäljning av naturmedicin så kanske, ja lite striktare regler att de kollas nogrannare… för det finns säkerligen bluffmakare i denna bransch som i alla andra.
Många argumenterar för att det finns mycket gifter i örtmedicin. Men jag säger det är mindre farligt än de andra konstgjorda fabriks medicinerna. Äter du en tablett utav de, så får du ju mer biverkningar efter medicinen än vad du får av själva sjukdomen.
Galenskap av maktgalna galningar. Naturligtvis är det pengar och makt som ligger till grund för detta idiotiska beslut. Även om de vill att man ska tro att det är av s k goda skäl.
Någon sade det tidigare i tråden angående läkemedelsindustrin. Läkemedelsindustrin. En industri som är enorm och allt som potientiellt hotar den ska väl bort alt. förbjudas antar jag. Kontrollbehovet är stort hos den rädda och maktlystna människan.

Det kan aldrig bli frågan om förbud att odla växter eller att försälja växter. Förutom enstaka växter som är klassade som narkotika eller andra droger. Det kan komma att variera under olika tidsperioder. Möjligen kan det även bli aktuellt med odlingsförbud av vissa främmande växter som kan orsaka sjukdomar eller skadeangrepp på andra växter. Berberis var en sådan växt som var/är fredlös. Den var det åtminstone vid Sveriges inträde i EU. Även nu är det importförbud av vissa växter t.ex. hagtorn från Finland, päron, hagtorn och några andra buskar och träd från bl.a. Frankrike.
Däremot är det aktuellt med restriktioner av vissa produkter som säljs och markadsförs med egenskaper som inte kan bevisas.
Är det någon som sett det färdiga beslutet nånstans??http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr1/03-1art9.htm
Vandra i Ljus å Skönhet
Hejsan alla.
Är en liten nykomling som bara strosar runt och fick se denna tråd.
Vet inte om jag missade någonting nu, men varför ska dem förbjuda dessa örter?
Använder ju bland annat salvian väldigt mycket…

Tycker det är fel att förbjuda något så naturligt som örter, bara för att medicinföretagen vill ha monopol på sina kemikalier….
Lev livet med mycket kärlek och respekt!
#27 Försäljningen är begränsad. Vissa läkemedel kommer finnas kvar, medans andra som tillhör mindre stora företag kommer kanske att försvinna.
Egenbruk av örter finns det inget förbud mot.
-Stephen Hawking
det är ju tur det iaf.
Tycker dock det är ett fånigt förbud….
#29 Kan tänka mig att marknaden för naturmedicin är snabbt växande, och eftersom det inte finns regulationer så kan det säljas en hel del saker som inte ska det, som kan vara rent ut sagt farligt att använda.
-Stephen Hawking
Vilka örter gäller det?
#31 Utlänska sådana, som indisk och kinesisk örtmedicin. Inom Europa är det nog ingen skillnad alls, skulle jag tro.
-Stephen Hawking
https://www.flashback.org/t442935
Här står det om vilka örter som är förbjudna och vilka som är tillåtna
Salvia får man inte ens odla längre…. 

Det är bara profetsalvia (Salvia divinorum) från Mexiko som inte får odlas längre, då den innehålla mycket starka ämnen och är därmed narkotikaklassad. Men det finns ändå drygt 900 arter av Salvia som är tillåten att odla, vara några är vildväxande i vårt land.
Vilka salviaarter växer vilt i Sverige?

Ängssalvia och kranssalvia brukar räknas som vilda i vårt land. Det kan visserligen diskuteras om de också införda från andra delar av Europa. På Gotland kan de möjligen vara fastboende av sig själv.
läste oxå att vit salvia är godkänd *pustar ut* vilken tur
men det sjuka är att johannesört ska förbjudas men opiumvallmo får man odla…..

7 arter av johannesört växer vild i vårt land och däribland äkta johannesört som också odlas . Därutöver odlas omkring 5 arter johannesört som prydnadsväxt, men de har begränsad härdighet och räknas till halvbuskar eller buskar.
Man använder normalt den äkta johannesört som medicinalväxt och färgväxt (särskilt till brännvin). Den är allmän söder om Dalarna och kan inte alls förbjudas som odlad växt. Våra övriga johannesörter har liknande egenskaper, men har lite svagare koncentration. Nästa lika egenskaper har den allra vanligaste arten av johannesört, den fyrkantiga som är allmän i stora delar av vårt land.

Opiumvallmo är en vanligt odlad ettårig växt. Den ger dock inget opium, då vårt sommarklimat är för kallt. Däremot kan vallmofrö (som krydda i bland annat bröd) innehålla spår av opiater. Därför är inte bröd med vallmofrö tillåten på fängelserna då de kan ge utslag i provtagningar.