Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 4222 ggr
Bappho
0

Palsternacka, vild eller vanlig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var till Söderfors igår och där växer det palsternacka efter alla vägrenar. Jag har alltid undrat om det är en vild eller vanlig variant. Är det någon som vet hur jag kan se skillnaden och är de båda ätbara?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
0

Hej!

Vet inte om denna länk är till hjälp, fast du kanske redan har läst den…

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/pasti/pastsat.html

Bappho
0

Har läst den länken redan men blev inte klokare. Förstår inte det där med håren är jag rädd ;) Kanske det är den vanliga varianten.

dennas
0

Trodde nog nästan att du hade gjort så. Håller med om att man inte blir så mycket klokare av texten, men har läst på flera ställen att palsternackan kan bli två- till flerårig, men att man bara skördar samma år som sådden. (Samma gäller för morot också.) Gissar att den är ätlig, men inte inte längre aptitlig efter en vinter. Hoppas att det finns nån annan som VET, inte bara gissar, som jag gör nu.

Men oavsett ovanstående, så borde det i alla fall vara förvildad palsternacka du har hittat, eftersom den vilda inte har en en sån rot.

Bappho
0

Roten luktar gott! :)

Bappho
0

Hittade detta om palsternackan:

Roten ansågs ha en förmåga att stegra könsdriften. Detta förklarar varför läkarböcker från 1500-talet varnar munkar och nunnor för att använda den som grönsak.

Ahradia
0

Haha!

*åker till ICA*

Witches don't get mad, they get even.

Bjornen
0

Palsternacka (Pastinaca sativa var. sativa) är den vanliga odlade palsternackan, som mycket lätt sprider sig och naturaliseras kring gårdar och sprids vidare. Den är helt härdig i hela Sverige. Ett bra sätt att övervintra rötterna (om man inte har mycket sork) är att låta dem stå kvar i jorden. De bör dock tas tidigt på våren innan blomstjälken har börjat utvecklas. Palsternackan är tvåårig och samlar näring i roten första året till nästa års näringskrävande blomning. Efter blomningen dör den. I enstaka fall kan den övervintra ytterligare ett år om den inte får tillfälle att blomma.

En dåligt känd variant är vildpalsternacka (P. sativa var. sylvestris) kan skiljas från den andra med olika typer av behåring på stjälkarna. Sannolikt är den ovanlig eller mycket ovanlig. Sannolikt är dess rot mera oregelbunden och inte så användbar.

Man bör räkna med att de som vi finner som synes vild är flyktingar från trädgårdar. I mager och dålig jord får den en liten rot och därigenom inte så lämplig till föda. Men de är förstås ätbara. Som odlad har det funnits flera olika sorter som varierar från mycket lång och smal till nästan runda. Den längsta palsternackan jag har fått, var omkring 2 meter lång, men den ätbara delen bara 3-4 dm.

Palsternacka har odlats sedan tiden för Kristi födelse och introducerades av Romarna til kelter och germaner. Odlad i Sverige sedan medeltiden. Det äldsta fröinköpet som jag har kännedom är från år 1601.

Alwyn
0

#6 hahaha lycka till, berätta hur det går Flört