magi beroende på etnicitet?
Hejsan
Jag bara undrar om man har olika sorters "magi" när man t.ex är från något annat land.
T.ex Ryssland,spanien etc.
Är själv halv grekisk,45% svensk och lite fransk.
Någon skillnad mellan dessa?
det finns ju olika traditioner av folkmagi som varierar. kanske inte just längs de moderna nationsgränserna alltid, men geografiskt.
Magi är alltid det samma. Det finns ingen god magi, vit magi, ond magi, svart magi, går magi eller olika sorters magi. Allt beror på användaren.
Däremot kan det finnas olika skolor eller sätt att utöva den. Mycket information har gått från mun till mun, tex från mormor till sondotter osv osv så med traditioner, kulturer och begrepp har det ändrats över tid och kontinenter.
Det viktiga är inte att du gör som det står i böckerna, det är inte alltid att gula ljus har en viss förmåga, allt är individuellt och man måste prova sig fram, dokumentera och senare reflektera vad som fungerade bäst för just dig. Tror inte ett dyft på att olika etnicitet kan spela betydelse i magi, tror inte heller att en Sudanes inte kan lära sig lappländsk shamanism.
Gör det som kallar dig och det som du känner är rätt.
Magi är vetenskapen och konsten att skapa förändring i enligthet av vilja.
A Crowley
/Magnus

#2Det viktiga är inte att du gör som det står i böckerna, det är inte alltid att gula ljus har en viss förmåga, allt är individuellt och man måste prova sig fram, dokumentera och senare reflektera vad som fungerade bäst för just dig.
Jag kan inte låte bli at fråga, fast du får säga till om jag har misuppfttat. Men när du säger att man följer oilka traditioner, och på samma tid säger att man inte är viktigt att göra så som står i böckerna, men göra det som känns bäst för sig själv? Vad menar du med det?
Just det senaste har resulterat i mycket konstigheter och för att säga det kort
"Assumtion is the Mother of all fuckups"
Om man verkligen vill lära sig magi och häxkonst så välj en tradition att fokusera på först och lär den till den blir en del av dig själv. Sedan kan du börja låta dig ledas av din egen vilja och förmågan att komunisera på olika plan.
Tycker att se en tendens till att an tror att den magiska sfären är någon sorts smörgåsbord vart man tar lite här och där och utan för sinne för diciplin, tålamod och hardt arbete.
Man måste lära skilja på leklust och kreativitet och självutveckling ( inveckling);-P och trolldom, häxkonst och magi.
asså ja, de finns ju woodoo och dark shaman magi och sånt finns sjukt mkt
Ahaa, förstår att det kan missuppfattas det jag skrev. Som ursäkt kan jag bara säga att jag var hemma på lunchen och hade bråttom men ville skriva av mig.
Vad jag menade med traditioner var att det i olika delar av världen finns lokala traditioner likväl uppfattningar av hur magi är och kan användas.
Huvudtemat för mitt något luddiga uttalande var egentligen att vi alla är olika och magin fungerar olika för oss alla. Generellt sett kan vissa färger, väderstreck och andra triggers fungera så som det står i hundratals böcker men det är inte alltid så. Det är inom sig själv och det bagaget man bär med sig som formar hur man bäst arbetar osv.
Hoppas det klargjort.
/M
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Många trolldomtraditioner är knutna till ursprunglig etnicitet och plats. Dock är det skillnad på trosuppfattningar (natureligioner mm) och trolldomstraditioner.
Men folk rör på sig och kunskap kan idag enkelt delas och bli tillgängligt för alla, även de som inte bor på den plats det ursprungligen praktiseras på. Dessutom blir det lite "korsningar" här och var mellan traditionerna. I och med att människor flyttar och bär med sig sitt som blandas med det nya.

Jomenvisst finns det jättemånga olika utövanden och traditioner, se till myter och religion, lokal flora och fauna, landskap och klimat - Allting färgar ju människans liv och utövande. Roligt för dig, nu har du en del kul länder att forska i.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
ja,jag menar ju att grekland är ju rätt starkr,med tanke på gudarna och sånt heh :)
Är det den grekiska pantheonen du använder då? (ursäkta svengelskan).
#3 Bra sagt, jag håller med.
F.ö. är det min bestämda åsikt att ska man kunna lära sig en tradition som tillhör en viss kultursfär och/eller ett geografiskt områda, så måste man leva där.
Om vi ser på det "världsliga" är det många oskrivna regler, underförstådda strömningar och referenser som man inte ens tänker på för att man haft med dem sedan barnsben, vilket gör att det tar tid att komma in i en kultur. Desto avlägsnare kultur (och det behöver inte vara i geografisk bemärkelse), desto längre tid att komma in i den. Lägger vi sedan till en metafysisk dimension blir det inte lättare.
Sist men inte minst så har den ökade rörligheten och lättheten att få tag på (oftast ytlig) information ställt till det mer än varit positiv. De flesta kommer aldrig att komma särskilt långt under den glättade ytan.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
"Sist men inte minst så har den ökade rörligheten och lättheten att få tag på (oftast ytlig) information ställt till det mer än varit positiv. De flesta kommer aldrig att komma särskilt långt under den glättade ytan."
Får mig att tänka på den Amerikaniserade och även Wiccaniserade förändringen av Asatro. Läst "The rites of Odin av Ed Fitch" och "Norse Magic ad DJ Conway" och det är mycket man inte känner igen sig i alls.
/M