Introducerande text om runorna
Det är mycket om runor här periodvis (kul!) Här kommer ett citat om runor. Nu börjar det nog verka som om jag vräker ut hela kursen här på forumet. Men det kommer jag absolut inte att göra
De som vill gå kursen gör det ändå.
Däremot är det ju så att faktiskt i princip allt som tas upp här i forumet dyker upp i Nattskogstemplets ettåriga kurs. Varje gång jag går in här på forumet ser jag något som jag skulle vilja säga "det tas upp i kursen"
Mina 20 år som häxa med utforskning i både teori och praktik ligger till grund för kursen. Detta spar förstås extremt mycket tid och energi för de som går kursen. Att kunna ta del av så mycket för så små summor och på pass kort tid. Det innebär förstås inte att kursen är något man slarvar sig igenom och därmed har all kunskap som behövs (Det har man aldrig, man blir aldirg någonsin fullärd som häxa hur länge man än håller på. Man har alltid mer att lära och alla kan vara ens lärare; andra människor, djur, växter)
Kursen är en grund, en gedigen grund för att kunna skapa SIN egen konst. Det är mycket det som kursen handlar om; att hitta redskapen och metoderna för att skapa det som passar en själv bäst; skapa SIN konst, för det är det Häxan gör.
Ur Nattskogstemplets kurs i häxkonst och magi delkurs 2 (av 12). Delkurs två har titeln "Att förstå Vindens röst" (vilket också är ett mycket gammalt koncept i häxkonst)
RUNORNA
Runorna står dels för urljud, dels för urtecken som troligen setts/hörts av tidiga magiker. Urljuden är troligen ursprunget till runorna. Och att bilderna/själva tecknen är avbildningen av ljudet.
I Sången om Sigdrifa berättas om runornas ursprung. Att runorna fanns både på björnens ram (tass), ulvens klo, örnens näbb, i vin och vört, på nornans nagel och ugglans näbb. De fanns hos asar, vaner och alver och en del fanns hos människor. Lustigt nog nämns i Sigdrifa 24 ställen som runorna ristats på (dvs som runorna återfinns på). 24 är ju antalet runor i den gamla runraden utharken.
Om man ljuder runorna på ett visst sätt är det ett redskap som användes till att via dess vibrationer, ur-ljuden, komma i kontakt med Urds Väv, dvs Enhetsmedvetandet. Framställningen av runtecknen skulle kunna vara magikers försök att "binda" dessa krafter för att använda i magiska syften.
Lär känna runorna dels genom att känna igen tecknet, men prova också att spontant ljuda runan. Gå på känn. Ta runa för runa allteftersom de presenteras under kursens gång. Du kan göra runor själv eller köpa färdiga eller helt enkelt under kursens gång bara använda tecknet du ser på bild i kurshäftet och sedan så småningom bestämma om du vill ha runor som redskap. Jag rekommenderar det varmt för oss nordbor! Runorna samspelar intimt med vår nordiska natur.
Vill du göra runor finns olika sätt. Antingen skär man bitar av trä, traditionellt användes fruktbärande träd som en och äpple. Eneträ doftar dessutom gott. Men ta inte bara från Naturen utan att fråga först;-) Leta gärna fallna grenar kring enebuskar. Man sågar sedan den lagom tjocka grenen i skivor, så man får som små mynt eller plattor. Dessa kan man sandpappra om man vill och sedan rista in runorna med kniv. En del häxor har en kniv som kallas Boline som användes till att skära med, t ex rista runor. Athamen är ett andligt vapen och användes aldrig till att skära fysiskt i något. Traditionellt färglägges runorna med rött. Gärna ens eget blod (aldrig blod från andra varelser såklart!) Mensblod anses särskilt kraftladdad magiskt. Känns det frånstötande för våra moderna sinnen:-) så kan man använda röd färg.
Man kan också leta rätt på flata stenar som man målar runorna på. Om man målar på stenarna kan man prova att göra runorna med mer runda flödande former. Att runorna är så raka och kantiga har att göra med att man ursprungligen ristade dom med kniv och då är det betydligt lättare med raka enkla kanter. Man kan också prova att forma runorna med sin kropp. Göra rörelser som efterhärmar varje runa. Som en slags runyoga! I runsystemet är det alltså framförallt följande tre saker man beaktar:
1) Ljudet
2) Figuren/Själva tecknet
3) Talvärdet
Troligtvis är ljudet grunden, vibrationen i ljudet, därefter formen där man gestaltat runan i form av ett tecken. Tal och siffror är viktiga i många ceremoniella magiska sammanhang och även vad gäller runraden har många lagt stor betoning på talvärdet, vilket nummer i runraden en viss runa har. Vad den siffran kan stå för. För min egen del kan jag mycket väl se syftet med siffror som redskap genom att de förenklar och visar en viss ordningsföljd, men frågan är hur verkliga sambanden är mellan ett visst tal/siffra och skeenden i verkligheten?! Fundera gärna på det. Var går gränsen mellan visdom och vidskepelse?
De urnordiska så kallade erilarna, erularna eller drotterna var de tidiga runmagikerna. De närmade sig meditativt, ofta under långa perioder i avskildhet, med intuitionen som ledstjärna, det fördolda språk som runorna är. I det uppenbarade sig runornas ursprung; en insikt i alltings innersta väsen; både vad gäller föremål, djur, växter, själar.
De 24 runorna bildar alltså en slags karta över Urds Väv. Som en sammanfattning av Kosmos´grundläggande krafter. Runorna/själva tecknen är alltså symboler. De är alltså inte de energier de representerar, vilket alltid är viktigt att förstå med symboler. I egenskap av "kart-tecken" på det inre Kosmos´stora karta, måste man också komma ihåg att det är ett system bland andra. Men vad som gör det särskilt intressant för oss är att runsystemet vuxit fram här i våra egna trakter; i det nordiska ljuset, i den växtlighet och djurvärld vi har här, från våra förfäders och förmödrars andar om man så vill. Det är en del av vårt andliga arv som det är en ära att få vara delaktig i att återuppliva och använda här och nu. Att återuppliva och levandegöra det är att ära och respektera våra föregångare som många gånger säkert gav sitt allt i sökandet efter Naturens inre visdomar, för att finna redskap att upprätthålla harmonin.
Att "läsa" runor är att se dom, känna energierna, vibrera/ljuda deras respektive kraft och att i och med det vibrera i samklang med Urds Väv, Kosmos, Naturen, Alltet!

Rolig läsning! Du har använt dina 20 år väl märks det.
"De urnordiska så kallade erilarna, erularna eller drotterna var de tidiga runmagikerna. De närmade sig meditativt, ofta under långa perioder i avskildhet, med intuitionen som ledstjärna, det fördolda språk som runorna är." -Marie
Spännande. Var har du hittat den här infon? Källhänvisning tack :)
Mvh-G
Saknar svar på ovanstående fråga.
Annan introduktion till runorna finns här:
http://overnaturligt.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c2ce9b68-4f89-4df5-b1c5-cee4ede4e95c

Jag har ett boktips, Sigurd Agrells Lapptrummor och runmagi- tvenne kapitel ur trolldomsväsendets historia. Intressant läsning, därmed inte sagt att jag är övertygad om den korrekta historiska överensstämmelsen i allt Agrell skriver.

'putt'
MVH Isnornin
Bodvar Bjarke har skrivit om Runradens Kosmologi på detta sätt:
_I begynnelsen var Ginnungagap. UR avbildar detta, ett tomrum mellan två poler (Muspellhem och Nifelhem). Den symboliserar också ett par kohorn och står för urkon Audhumbla. I Ginnungagap föddes den androgyne Ymer, som livnärde sig av mjölken från Audhumbla. THURS står för en primitiv formbildningskraft, men väldigt okontrollerad och kaotisk. Thurs representerar därför en i huvudsak nedbrytande kosmisk urkraft. Det var Ymer som var anfader/moder till gudarna, men först i och med att de tre gudarna Oden, Vile och Ve, ASS, dräpte Ymer och ur jättens kropp skapade det som kom att bli värden som vi känner den som ordningen och anden inträdde i skapelsen. REID står för ordning och de fyra riktningarna och elementen. Reid är Tors runa och Tor stod för upprätthållandet av den kosmiska ordningen och reid är då även förknippad med den upplysande blixten. Reid står också för rörelse och med det har vi fått in riktning och rörelse och den första fasen av skapelsen är avklarad.
Från blixten kommer elden, KEN som förknippas med Muspellhem och en andlig, skapande kraft. GIFU markerar de fyra riktningarna och universums mitt och står för harmoni och balans. WYNJA, glädjerunan, står för den allomfattande kärlekskraften och lycksaligheten som genomsyrar skapelsen. HAGAL står för en himmelsk struktur, kristallkrafter, krafter som också kan vara omskakande. Hagal symboliserar regnbågen, vintergatan, övergången mellan världarna och nu börjar vi närma oss vår materiella värld. Med NAUD kommer ödesgudinnorna, nornorna, in i bilden. Det är nornorna som väver universums väv och nu ges verkligen skapelsen struktur. ISS representerar struktur, men också Nifelhem och en materiell, formande kraft.
De tio första runorna representerar urskapelsen och de krafter som utgör universums bakomliggande andliga struktur. Det är först med JARA som vi når fram till vår värld. Jara står för årstidernas förlopp och det heliga giftermålet mellan Frej och Freja, som är det som håller världen igång. Därefter följer tre runor för vartdera mineralriket, PERTRA, växtriket, EOH och djurriket, ALGIZ. Sedan följer SOL, solen, som är den materiella aspekten av ken-kraften. Därefter kommer mannen, TYR och kvinnan, BJARKA och människan har trätt in i skapelsen. Tyr och bjarka representerar också himlen och jorden och EH kan sägas representera kommunikation mellan dessa och på ett plan en form av förening, vilket också syns på runans form.. Med MADR har föreningen blivit djupare och madr representerar en integrerad och balanserad människa. Med LAGU når vi fram till slutet av ännu en delcykel i runraden. Lagu symboliserar vatten och står i relation till iss som ju representerar is. Men i lagu är vattnet klart och flytande, varmt och livgivande.
ING står i relation till jara och är också en fruktbarhetsruna. Men här börjar i stället impulsen vända, bort från den jordiska tillvaron och ut mot den kosmiska. ODAL representerar hemmet, kulturen, traditionen, förfäderna och alla ens tidigare inkarnationer, allt det som gjort oss till det vi är. DAGAZ är förmågan att nå bortom allt detta, att likt den fjäril dagaz symboliserar krypa ur våra kokonger och pånyttfödda sväva in i en tillvaro fylld av kärlek, ljus och insikt. Och med FEH har vi då nått fram till fullbordan av skapelsen, uppnåendet av det vi kom hit för att uppnå, slutet på vår jordiska tillvaro. Men detta slut är naturligtvis bara en ny början, för feh står i nära relation till ur, som båda har kon som symbol.
**
Copyright 1988 N G M Hedlund** _
(fet stil av mig)
Drottningen över superlativ tycker det var en helt underbar text. Förtydligar det här med att runorna finns överallt.
Bild på rutorna?
#7 Runraden Bodvar beskriver ovan finns här t.ex.: runamulett
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den länken ledda bara till din butik och Bjarka ;)
Här är en länk som funkar:
#9 Men där finns fler bilder för de med tålamod. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#10 Tålamod! HAH, we dunt need no stinkin' tålamod!
Det är ju typ som att länka till http://sv.wikipedia.org/wiki/Zoologi och säga, där kan du läsa om murmeldjur ;) men all PR är bra PR!
#12 Nej och ja. ;)
#13 Jo, och jo.