Rölleka
Rölleka ( Achillea millefolium) soldatört, sårläka Beskrivning av örten: Flerårig aromatisk ört som tillhör familjen korgblommiga (Asteraceae).
Den har en rosett av långa blad vid marken och en rikbladig 20-60 cm hög blombärande styv stjälk .
Diskblommorna är rörformiga, tvåkönade och smutsvita. Strålblommorna är tungformade honkönade vita eller rosafärgade. Finns varianter i odlad form som är röda och gula. Blomställningarna bildar en platt flock.
Blomningstid är från juni- oktober. Arten kan frösås, men namnsorter förökas via skott eller delning.
Om man väljer att odla arten i en örtagård, kan man eventuellt flytta dit "ogräsplantor" från andra delar av trädgården.
Förekomst: Allmän över hela landet, växer helst på kulturmark, i vägrenar och i gräsmattor. På kulturmark även i fjällen.
Vad används den till: Röllekan används invärtes för att stimulera aptiten och förbättra matsmältningen. Den är milt kramplösande i flertal organ, mag-tarmkanalen, livmodern och hjärtats kranskärl. Den har en allmänt sammandragande effekt på venerna och lindrar därför hemorojdbesvär och åderbråck, här kan omslag vara att rekomendera.
Vidare anses den främja blodcirkulationen i livmodern, motverar svaga menstruationer och inverka gynnsamt vid oregelbundna blödningar. Röllekan ökar hudens utsöndringar och därför bar mot torr hy. Drick röllikate och använd olja eller salva av röllika utvändigt. Örten är också bra för små sår, eftersom den har en sammandragande effekt , är antibaktriell, sårläkande och stoppar blödningar. Färska röllikablad i näsan vid näsblödning. Utvärtes kan röllekan användas som olja, salva , te eller kompress/omslag vid muskel- ledvärk, magkramper, hemorojder, sår blåmärken och insektsbett. De kemiska verksamma delarna: Achellien, bitterämnen, flavonider och eterisk olja med chamazulen innehåller också lite thujon som är ett gift, ska därför inte intas i större mängder. Kulturhistoria: Redan för 4000 år sedan ansåg kineserna att växten hade undergörande egenskaper. Släktnamnet Achillea kommer av Akilles, den grekiska hjälten som var osårbar. Örten användes tidigt som sårmedel. Örtnamnet achillios förekommer redan hos Hippokrates, men det är osäkert om det är våran Röllika som åsyftas. I folkmedicin användes länge ett spritutdrag av röllika, s.k milliefoliumbrännvin, invärtes och utvärtes mot en hel rad av sjukdomar och krämpor.
Egen erfarenhet: Den största är nog när jag bjudit unga kvinnor på ett bittert te, och de har blivit hellyckliga över att menskramperna försvunnit.
Referenser: Junebys medicinal växter 1984 Reformförlaget……en toppenbok, men har inga bilder. Hälsoväxter 1977 Bernces förlag Örtbibel peter Mchoy och Pamela Westland 1994 Bokia Henriette's Herbal Homepage. www.henriettesherbal.com Örtmedicin och växtmagi 1982 Det Bästa
/Birgitta
Vandra i Ljus å Skönhet
de e som vanligt fritt att göra tillägg!
Vandra i Ljus å Skönhet
Fint skrivet Fast hade redan läst ( fusk….) he he
Behövs nog inte mycket tillägg ! tror jag.
Hmm, men du hade en ört att lägga in eller?!
Vandra i Ljus å Skönhet
Hur gör man detta magiska te? Låter ju verkligen som något jag vill prova :)
tycker du jag ska lägga in om flädern ? Big så gör jag det!
Inte något avanserat 2 tsk till en kopp vatten å får dra en stund 5-10 minuter….å de e som ett mirakel…lovar.
Vandra i Ljus å Skönhet
Tycker absolut du ska lägga in fläder i en ny tråd bettin
Vandra i Ljus å Skönhet
ska prova detta :)
okej då fixar jag de inna sängen kallar..

Den vanliga röllekan indelas i några olika underarter som man skiljer genom olika bladformer och de flesta är införda. Fortfarande inte helt utredda. De ärinte vanliga men mest känd är kanske kamrölleka (A. crithmifolia). Många av dem finns i Göteborgs botaniska trädgård.
De med gula färgnyanser är inkorsande från någon eller några av de gulblommande arterna. Odlade sorter finns i ett stort antal färgvarianter. Jag hade några år ett 20-tal färgvarianter men trots att de fanns nergrävda i stora krukor så blev de flesta mer eller mindre vita. Troligen både gnom korsning och återgång eftersom även moderplantorna tappade färgen. De finns också i färgnyanser som är nästan klart lila.
Vad bra.. Ska jag lägga in min?? Fyra sidor lång juh. Haha..
gör det BW
Jag plockade Rölleka för nåt år sedan men lät den hänga i boden och torka och där hittade fåglarna den och gjorde slarvsylta av alltihopa. ;) Så var det med det. Nytt försök får det ju bli i år. ;)
Av detta har jag lärt mej att boden är ingen bra torkplats.

Rölleka har använts som medel mot astma och röktes i pipa.
Hittade den här intressanta pdf-filen om röllekan när jag var ute och googlade på dess användning vid exorcism: http://www.fkog.uu.se/course/essays/achillea_millefolium.pdf
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax