Hur gör ni era Månritualer?
Hej häxor, fä och folk!
Nu är det dags för mig att rulla upp ärmarna och ge mig in i månritualernas ljus för min och andras skull.
Så, för att kunna bygga upp en hjärtnära sed skulle jag gärna vilja höra era förslag och att ni delar med er av egna erfarenheter, tankar och idéer kring just månritualer.
Kärlek
Läs månmyter i den tradition/kultursfär du verkar. Följ månfaserna ett bra tag utan att göra något för att få en känsla för rytmen.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vatten, jag länkar (inte helt utan grund) månen till vatten. Speciellt att se månen i en klar skål med vatten (reflektionen)
jag föreslår ett litet tillskott till #1, att du alltid vid fullmåne går ut och står vänd mot månen en bra stund, "månbadar". det är bra för kontakten och känslan! gör det även när det är molnigt
tycker också om reflektionen, #2!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 en fullmåne natt i skogen och se månen stå högt över sjön, det är så vackert att jag går igång =)
#5 exakt!! eller en stilla iskall vinternatt när fullmånen får snön att gnistra av miljarder diamanter som ingen kan plocka åt sig och äga! en annorlunda vattenreflektion, föredrar dock den somriga varianten, i alla fall just nu ;-)
Åhh månene är ju så vacker, Någon speciell sägen/myt ni fastnat för?
Själv är jag väldigt säker att jag läst något med att måneen är gudinana och solen guden och dom länktar efter varandra… men minsn inte vad det var eller vart jag läste det. Tyvvär.
#7 Nä längtar dom efter varandra? Vad sött haha :D
Jag brukar aldrig göra någon ritual. I mitt Naturaltare finns det en "naturlig" sten som är formad som en skål & månen lyser på den "automatiskt". Alltså stenen har legat där väldigt länge utan att en människa har flyttat den och format den.
Därifrån får jag "Mån vatten". Det brukar jag använda och tacka månen för.
Men jag utför aldrig någon speciell månritual :)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

#3 Jättefint tips, tycker verkligen om benämningen månbada.
#8 Ditt naturaltare? Vilken häftig sten som är formad som en skål, det lät väldigt spännande!
Har ni varit med om även större ritualer med t.ex. dans, musik och eld? Jag uppskattar alla tankar, ensamma mindre till större i grupp!
Ja jag vet inte.. Minns inte vad det stod elerl något. bar att det var något om längtan.. ska fundea lite och återkommer om jag komerm på det.
Men det kan komam här från iFokus..
att bara stå ute och titta på månen och andas ända från magen ha en skål med vatten och rikta den mot månen det är något underbart man känner sig avslappnad och man får nya krafter helt underbart alla borde göra detta :)
Jag går till en speciell plats jag funnit i skogen, en treudd.
Där pratar jag med månen och försöker förena henne med alla elementen, brukar tända en eld eller ha med mig ett ljus, de övriga finns på plats.
För mig spelar fullmånen eller ej mindre roll, kan likväl gå dit under mörkermåne.
Månritual egenskapad för att passa mitt arbete och mitt sökande.