Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 6003 ggr
Rahmes
0

Equisetum arvense aka Åkerfräken

Hejsan, jag är ute efter denna ört/växt men hittar den ingenstanns, finns det någon som vet vart man kan hitta den?

Blessed be

Marie_Morgana
0

Ja, du kan köpa det hos Green Dragon:

greendragon600@hotmail.com

Åkerfräken

Equisetum arvense

- Lösvikt  torkad åkerfräken 100g 29kr

BigBr
0

*fn* Du kan få komma hit till mitt trädgårdsland och plocka den :) riktigt otrevligt ogräs…

Marie_Morgana
0

Men BigBr plocka det för sjuttsingen när det har växtsäsong nästa gång! Eller som du själv gjorde i inlägget ovan; bjud in folk att plocka om du inte själv vill ta vara på det.  Det är så otroligt många underbara läkeväxter som numera räknas som ogräs. Som en örtgumma sa: "Det finns inget ogräs, bara mänsklig okunskap".

Litet utdrag ur mitt så kallade Örtotek.

"Åkerfräken kallades förr även för rävrumpa. Åkerfräken innehåller mycket kisel och är därför mycket bra för hud, hår och naglar. Den är urindrivande och passar bra som te vid gikt och reumatiska besvär eller vid besvär med lever och njurar.

För att göra te kan man ta 2 tsk av den torkade växten och låta det dra med 1 kopp kokt vatten i ca 20 minuter. Sila och inta drycken under dagens lopp."

Min farmor (klok gumma:-) polerade tenn med åkerfräken, vilket var vanligt förr innan vi moderna människor fick lära oss att det bara är ogräs och inget vi behöver eller har nytta av. Men växterna är underbara lärare och även vänner, för oss galna häxor till exempel:-)

Odlingen blir lätt ett gissel för vi människor vill ju ofta ha vissa växter bara. Men många växter med stor läkeförmåga har just den där livskraftiga egenskapen att envist breda ut sig. Alltså det som kallas "ogräs". Det fanns inget ogräs före tämjningen av jorden började (Jordbrukets och åkerbrukets uppkomst) Intressant eller hur? Att odla åkerfräken i trädgården är därför inte att rekommendera eftersom den breder ut sig något helt otroligt. Åkerfräken finns vildväxande också och jag personligen föredrar de vilda växterna. Där växer det naturligt utan mänsklig påverkan och istället för att det breder ut sig och blir "ogräs" som i trädgårdar, blir det istället rika underbara gåvor vi kan hämta på de ställen det växer vilt. Utan att det tar över istället för de växter människor vill ha i sina trädgårdar. i det vilda är det naturens visdom som råder, så det vilda är viktigt att bevara och arbeta för att det inte försvinner helt. De som har trädgård kan ju dessutom försöka efterhärma det vilda och naturliga så långt det går. Jag menar då med allt; gödsel, växtskydd osv.

Åkerfräken kan du använda i din trädgård mot svampsjukdomar också. Vill du inte ha åkerfräken där och det fått fäste är det precis som du säger "ogräs", alltså väldigt svårt att bli av med när det väl fått fäste med sin snabbväxande jordstam!

Men jag tyckte det var ett toppentips du kom med; att låta folk komma och plocka. Det gynnar ju alla. Både dig och plockarna:-)!

susanne.s
0

Det finns på hälsokost som te men det är äkta torkad åkerfräken så ska du ha torkad så är det ett alternativ. Säljs i paket i lösvikt, inte påsar.

skogsgubben
0

Enligt din presentation bor du i stockholm så då är det bara att knalla iväg till en välsorterad häsokost typ Gryningen eller Örtagubben. Nu vet jag ju inte vad du ska använda Åkerfräken till. Men som sann häxutövare är det bästa att själv knalla ut i naturen och plocka den, naturligtvis med respekt och vördnad.

Rahmes
0

Tack så otroligt mycket för alla bra svar, men idag regnar det så man får väl ge sig ut på jakt imorgon om det är fint väder.

skogsgubben
0

Rahmes - Om du vill ha Åkerfräken redan nu så skulle jag råda dig att gå till hälsokosten istället för att gå ut i naturen. Det är inte riktigt rätt årstid. Ska man plocka Åkerfräken, och även andra örter, så är den bästa tiden då dess växtkraft är som starkast.

skogsgubben
0

…föresten regnar??? En sann utövare av naturreligion låter inte väder och vind hindra ens utflykter och planer. Flört

Rahmes
0

Skogsgubben: Jag menade på jagt i butikerna :) Det är kanske inte rätt period att plocka åkerfräken just för tillfället. så det blir en skön promenad genom skogen till hälsokosten. Nej det är sant att väder och vind inte ska stoppa en för sina handlingar ;)

Shailina
0

#8 jovisst gjör man det när man inte kan röra sig av smärta :(

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

skogsgubben
0

Ha ha ha Jag missbedömde det hela Rahmes. Av någon anledning fick jag för mig att du tänkte knalla ut i skogen för att leta åkerfräken. Knasig tanke. Jag får skylla på min influensa. Ja något måste man väl skylla på. Skrattande

Rahmes
0

Skogsgubben: Haha ja det är lätt när man är sjuk ;)

hoppas du kryar på dig snart..

LinaN
0

Åkerfräken har ajg använt med gott resultat vid urinvägsinfektion. Iom kiselhalten är så hög så suger det åt sig bakterierna o renar systemet om det dricks som the….. bildligt talat då…..

hade ne vintern med återkommande urinvägsinfektioner o blev rekommenderad åkerfråkenthe av min skolsköterska på waldorf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

carolz_84
0

Någon som har en bild på örten att sätta in???

SannaHolmgren
0

Här kommer några bilder. Åkerfräken, sommarskott, wikipedia

Man samlar bara de sterila gröna sommarskotten. Inte "sporgömmorna"  Närbesläktade arter av fräken är giftiga, så det är bara Åkerfräken som används.

trampolin
0

Jaha är det det där som är åkerfräken..  det växer ganska nära mitt hus. Måste erkänna att jag alltid kännt en viss.. avsky för dom. Dom är läskiga..  vet inte varför riktigt. De kanske har mycket energier runt sig som jag inte kan ta till mig

Pomperipossa
0

Åkerfräken funkar bra som gräsmatta här hemma..*s*

Bjornen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Sverige växer totalt 9 vildväxande arter av fräken och alla har ungefär samma verkan, men åkerfräken innehåller särsklit mycket kisel. Åkerfräken växer normalt på tyngre kiselfattiga jordar men askan av åkerfräken innehåller nästan bara kisel. Åkerfräken är mycket svårt att utrota eftersom rötterna går åtminstone ner till dryga metern och den ger mycket rotskott. Skäfte eller skavfräken användes för att polera metaller och för att skava av olika träkärl för att få bort bl.a. fasttorkad mjölk. Skavfräken kan på vissa ställen växa på ytor där inga andra växter har någon chans. Skavfräken är vintergrön liksom ytterligare två ganska ovanliga arter. Övriga fräkenarter har sällan så kompakta mattor av fräken förutom sjöfräken som växer i vatten eller på blöta kärrmarker. Sjöfräken var förr ett bra foderväxt till djuren och många gånger användes särskilda vassliar för att slå sjöfräken i sjöarna och en höll den tvåarmade lien och en rodde. Alla fräkenarter anses vara giftiga i stora mängder, men det är ju nästan alla växter i för stora doser.

Bilden visar skavfräkenplantor på våren.

Bjornen
0
CarolineO
0

Ingen som vet ver det växer i Skåne?  I närheten av Kristianstad??

SannaHolmgren
0

Gå på skogspromenader i sommar, så hittar du dem säkert.

CarolineO
0

OK. Om jag hittar något som jag tror är den kan jag kanske sätta in en bild, så kan ni som vet säga om det är sådana eller inte….?

Bjornen
0

Åkerfräken är inte så vanlig i ren skogsmark, men skillnaden mellan de olika arternas verkan är inte så stor. Åkerfräken är den art som är mest koncentread. Åtminstone i Dalarna är ängsfräken vanligast på fastmark och därefter kommer skogsfräken, åkerfräken och skavfräken. Alla fräkenarter (utom de allar minsta som knappast upptäcks av andra än växtkunniga personer) brukar uppträda i större grupper.