Hur en modstöld kunde gå till
Om en person vill göra sin ovän något riktigt ont, går han till en visman som har förmågan att modstjäla, och han tar med sig en persedel som tillhör ovännen. Vismannen går med persedeln ensam ut i skogen, där han under frammumlandet av följande besvärjelse slår in en trästicka i ett träd, helst en rönn:
Du som äger denna väst (näsduk etc), jag tar nu ditt mod och din själ och kraft och sätter makten i rönnens saft. Nu blir du nersatt och utan makt, med denna pinne blir du fastsatt. I Guds Faderns och Frälsarens namn. Amen.
Från samma stund blir personen modstulen och kraftlös. Enda sättet att komma ur besvärjelsen är att den inslagna stickan tages ur rönnen jämte en kraftig motbesvärjelse, exempelvis genom åkallan av den Onde. Men det har sina risker - det kan sluta med vansinne eller bråd död för båda parter."
ur Bot och botare i Jämtland och Härjedalen av Lars Hammarin
Undrar varför just rönn?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Min häxkarriär började ju på biblioteket bland hyllorna vid etnologi och folktro och jag tar alltid en sväng förbi där nu för tiden också när jag är på bibblan och så slinker det ner några titlar i bokkassen :-)
I morgon är det Lucia i bystugan och förra året träffade jag en gammal botare och vis gubbe där och jag hoppas han dyker upp i år igen. Då ska jag bänka mig vid hans bord och försöka få honom att prata lite :-)

Jisses
.Jag inser nu…vad som hänt mig.Jag har blivit modstulen!Jag måste genast leta upp förövaren och läsa Fans fyrkant.

Maximiljana, Fans fyrkant = Sator, Arepo…..?

Varje gång, Du känner Dig "modstulen" …jo man gör ju det ibland.
Är det verkligen någon som stulit modet? Om det är det så måste man vara beredd och sätta upp skydd. Skydd mot modstjälare, skydd mot "spöken" som skrämmer. Alltid steget före, alltid starkare än modstjälaren.

Zoraye.Javisst! Helt rätt.
Coturnix.Så sant så.Men jag var inte tillräckligt uppmärksam och därav hamnade jag steget efter.
Bappho.Träffade du gubben i bystugan idag?
#7 Tyvärr så hamnade jag vid fel bord och stugan var knökfull så man tog sig ingenstans :-(

Bappho, jag kan ha fel om rönnen, men har för mig att den alltid ansetts som ett skyddsträd. Har för mig att jag läst att man använde rönn för att skydda sig mot diverse otyg.
#9 Men här blir det liksom lite tvärtom tycker jag :-/
Sommarförkylningar kan också göra dig modstulen :( 

Rönnen är ett magiskt träd och speciellt i Finland. Flygrönnen har ju ännu mycket mera makt. På Gotland finns rönnen speciellt omtalad (1200-tal?). Som bärande träd mera skyddad enligt landskapslagarna och Byggningabalken.
Jag tror att rönnens likhet med Yggdrasil har bidragit till att rönnen något övertagit askens funktion norröver. Askens nordgräns går ju i princip genom Uppland och Gästrikland samt något längre norrut efter kusten.
Rönnen är i folktron förknippad med Tor, och Tor i sin tur är ju en gud som är förknippad med beskydd så det är nog snarare det som gör rönnen speciell, snarare än ev. likheter med ask.
Huruvida yggdrasil över huvud taget var en ask tvista de lärde om, så det kan nog vara så att idén om vilket som var det heligaste trädet skiftade lokalt.