Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2739 ggr
[Midsommarsol]
0

Anti-Spindelbesvärjselse

Nu när det börjar bli värmare tar sig spindlar in överallt i huset. Jag själv är så rädd för spindlar att jag knappt kan uttala ordet utan att rysa.

Min fråga nu är om någon känner till eller har tips på hur man kan fördriva spindlar från hemmet eller göra så att de inte tar sig in.

Jag tycker inte om att döda djur, även om det är spindlar eller getingar eller såhär, så om någon har något sätt är jag ivrig att få höra det! :)

[trumman]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att ha spindlar hemma är egentligen bara bra, för de håller sig i hörnen och fångar mygg och flugor och annan fladdrande dynga.

Jag uppskattar då en spinde kommit in, och låter den gärna bo kvar.

Du kanske hellre skulle fixa en anti-spindel-rädsla spell? ;)

Kuutar
0

Håller helt med #1! spindlar är trevliga varelser som ser till att ditt hem inte invaderas av mycket jobbigare varelser, försök bli av med din rädsla!

första hjälpen: städa. städar du ordentligt en gång i veckan, hinner de små söta åttafotingar (?) inte breda ut sig, de gillar inte dammsugare… några droppar eterisk citronolja i skurvattnet skadar inte heller.

andra hjälpen: låna en bok om spindlar, och läs på. försök att inte rysa av obehag. innan du somnar, be att få drömma som en spindel, så att du får känna hur det är att vara en. låter kanske knäppt, men det har fungerat för mig med ormar, som jag varit rädd för ;-)

Coturnix
0

Dagens upptäckt: Om man som jag, samlar äggfack mellan, ja strunt samma. me nen mängd äggfack…de är ett absolut toppenhem för stora spindlar! :D Kom jag på idag…när jag fick för mig att städa lite---:D

Coturnix
0

Kom spindel kom!  Spindel väv väven, spindel du är lyckan, lyckovävens  spindel…

Udda Falkendottir
0

Jag har också problem med spindlar… faktiskt med alla djur med skelettet utanpå kroppen. Jag får ett stort obehag av dem och har svårt med att förlika med tanken på att dela hem med dem.

Tyvärr har jag inget bra förslag till dig men jag kommer följa er här för att själv få tips

lycka till

[Midsommarsol]
0

Tack för alla fantastiska tips, nog vet jag att spindlar är bra även om jag tycker de är lite läskiga:)

Jag ska försöka det där med att drömma om en spindel och jag antar att det jag måste ta tag i är min spindelrädsla;)

Tack igen!

[trumman]
0

#5 Jag har botat fobier hos folk och kärnan i allt är KUNSKAP och ATT BLI UTSATT för det man nu är rädd för.

Kunskapen kommer som Kuutar tipsar om, böcker t.ex. läs på om sprindlar, lär känna dom, sudda ut egna fördommar (som tex att det finns spindlar i sverige som kan döda) och bli vis i ämnet.

Att Utsätta sig för spindlar handlar inte aom att a'la Fear factor stoppa huvudet i en hink med tarantellor utan t.ex. kolla spindelfilmer på YouTube, leta dom i trädgårn', och till slut kanske hålla en i handen.

Ta kontakt med mig om ni vill veta mer, eller få hjälp.

Casiopeia
0

Jag håller helt med #1. Spindlar är nyttodjur och jag ser dom som ett lyckobringande tecken om jag hittar någon i mitt hem. Inte nog med att de håller borta andra (riktiga) skadeinsekter, det sägs att de har en näsa för att upptäcka mögel och annat skräp och bara flyttar in i friska hus.

Jag har dock förståelse för att du är rädd, spindelfobi är vanligt och jag vet att det är jättejobbigt för de som lider av det. Men det är just en fobi- dvs en irrationell rädsla som går att träna bort genom exponering och ändring av tankemönster. Säkert kan du ha mycket hjälp av magiskt arbete på den fronten, annars är KBT-terapi effektivt. Ett tips jag fått av en spindelfobiker är att ge dom namn när man hittar dom- det är svårare att vara rädd för en "Lars-gunnar" eller "Nettan" än ett anonymt främmande kryp.

Om du sedan bara blir tillräkligt orädd för att kunna hantera spindlarna kan du lyfta ut dom i naturen om de blir för många och påträngande. Man måste inte älska dom som jag gör :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

spindelfot
0

Jag var rädd för spindlar förut minns jag, en natt för längesedan så minns jag att det bodde en riktigt stor en i den lilla lägenheten jag då bodde i. Spindeln satte sig i taket ovanför sängen i den lilla sovalkoven jag sov i, och stirrade på mig hela kvällen. Jag fick knappt en blund, för jag föreställde mig att den skulle surra ner ett nät från taket och bygga ett litet spindelbo i mitt öra, som i en äkta skröna. Mitt i natten skulle jag vakna av klåda och en miljon små spindelbebisar skulle kräla ut ur mitt kranie…

Det hände ju inte. Spindeln var rädd och bodde under soffan, tvmöbler, eller taket. Jag släppte ut den via fönstret.

När du ser ett stort nät ute i naturen eller någon annanstans, med en stor spindel i mitten, sätt dig framför det och beundra det vackra nätet, spindelns fina form, fulländningen av spindeldjurets verk. Spindeln är klok och kommer med tur till hemmet. Med sina åtta ben och 2-8 ögon ser de och tar sig till många olika platser, de skapar sin egna väv från sin egen kropp, makt över ödet. Man behöver inte gosa med dem, men att förstå dem och känna respekt för dem tämjer rädslan man instinktivt känner till en hanterbar nivå.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus