Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2728 ggr
Sara1
0

Är jag en häxa?

Jag har hela mitt liv varit väldigt fascinerad av häxor, magi osv. Sysslar endel med läkeväxter, spår och gör endel formler som funkar ibland och ibland inteGlad

Jag har inga som helst övernaturliga förmågor utan är tråkigt vanlig.

Har jag rätt att kalla mig häxa eller något sådant?

Bappho
0

Det är en av de vanligaste frågorna här på Häxor och den frågan har stött och nötts och det har gått vilt till i diskussionerna :) En känslig fråga alltså.

Summan av kardemumman tycker jag är att man faktiskt inte behöver kalla sig någonting alls. Det räcker med att man säger att man är intresserad av läkeväxter, studerar magi, spår i kort osv Det kan faktiskt bättre beskriva än ett ord som t ex häxa som idag faktsikt har en ganska luddig betydelse tyvärr.

Men känner man att man väldigt gärna ändå vill kalla sig någonting så är det bra att ta reda på ordentligt vad det är man kallar sig och varför man vill göra det.

Jag har själv kallat mig häxa sedan barnsben men har numera slutat med det. Det har tappat sin betydelse för mig :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sara1
0

Du har helt rätt i att man egentligen inte behöver någon kategori att lägga sig i. Men jag började fundera över det där med att kalla sig häxa idag. Vissa kallar mig häxa men jag vette tusan om jag verkligen förtjänar att kallas detSkrattande Därav frågan.

Udda Falkendottir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du är en häxa lika mycket som jag är en fjäril när jag hoppar upp och ner och flaxar med armarna. Du kan kalla dig och lägga in dig i vilket fack som helst.

Problemen uppkomer inte förrän man ska förklara sin stämpel. Så som1# skrev, du bör ta reda på varför du vill titulera dig som häxa istället för tex örtbrukare och okultinspirerad/ intresserad.

Just ordet häxa har en historisk klang och kan av samhället tolkas på många sätt. Jag vet ju inte, men jag tror att man vill titulra sig mycket för att ge andra en lätt förklaring på sina intressen/ livsåskådning mm. Men för de personerna som inte är införstådda med vad det innebär att vara "häxa" på 2000talet kan det bli lätt att dra paraleller ifrån sagor och satansdyrkan.

Se till att vara påläst om vad ordet häxa betyder och framförallt om det överanstämmer med din syn på ordet.

Men det är bara DU som kan bestämma om du är en häxa eller ej och ingen annan har rätt att säga emot dig bara för att du inte har några "förmågor" kanske har du inte funnit dem än.

[trumman]
0

"Du är en häxa lika mycket som jag är en fjäril när jag hoppar upp och ner och flaxar med armarna."

HAH! Klockrent :)

Udda Falkendottir
0

tack mäster :)

[trumman]
0

Det ska du inte kalla mig.

[Ackinna]
0

Jag anser att det bara är du själv som kan avgöra vilken "titel" du vill ha

Personligen så kallar jag mig häxa. För jag tycker att det är ett bra namn och jag trivs med den "titeln".

Om det sedan är folk som lever kvar på medeltiden med fördommar och alla andra nedlåtande tankar och ord åt än… det får stå för dem. Det är deras problem om det skapar en bild om mig som person pga av vad de tror det betyder… innan de kollar upp info och pluggar på i ämnet. Det är deras problem.

Så återigen… bara du själv kan veta om du är en häxa eller någon annan titel.

Sara1
0

Tack för svarenGlad Jag är nog ingen häxa, känner inte att jag är riktigt värdig den titeln. Finns det något annat ord för en person intresserad av magi, natur och sådant?

#3 Jo, för min del så söker jag nog en titel just av den orsak du nämner.

Udda Falkendottir
0

naturväktare, hednisk, trolsk, esoterisk, utövare av ockult tradition …. finns mycket att välja på.

Carlo
0

Det är bara du som kan säga det ;)

Jag säger att jag är en Häxa/trollkarl, eller örtmagiker/elementmagiker.

Det är som sagt, bara du som kan avgöra det :)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

[trumman]
0

Själv brukar jag kalla mig Thomas.

[stass]
0

#11 Ha ha =), undrar om det är där det har blivit fel, eftersom jag presenterade mig på senaste arbetsintervjun som häxa

(skoja bara)

Udda Falkendottir
0

mina föräldrar valde och gav mig mitt namn, genom att använda det bekräftar jag deras rätt över mig….

Sara1
0

Tack så mycket för svaren. Jag får fundera lite till över det här.

#11 Haha! Frågan var ju inte vem jag är, utan vad jag ärSkrattande

smygerivassen
0

Ett tag kallade jag mig witchling (ungefär liten inte än häxa) lagom avslappnat så där ;)